Rekordhøyt driftsresultat for Telenor
Telenor hadde driftsresultat på 13 milliarder i årets tredje kvartal. Noe av det skyldes nedskjæringer i staben.
TALLENES TALE: Sigve Brekke la frem tall for tredje kvartal i dag. (Arkivfoto)
Leif Martin Kirknes
leif.kirknes@lomedia.no
Telenor kan notere seg driftsresultat på 12,97 milliarder kroner før andre inntekter og kostnader regnes inn (EBITDA) i tredje kvartal 2017. Det er en økning på 9 prosent og en EBITDA-margin på 42 prosent - hvilket er rekord.
Nettoresultat ble 5,8 milliarder. Omsetning: 30,7 milliarder.
– Vi har levert sterke resultater, sier konsernsjef Sigve Brekke i en pressemelding.
Har nådd 2017s sparemål
Selskapet har kuttet kostnader for 400 millioner i dette kvartalet.
– Så langt dette året har vi klart en kostnadsbesparelse på en milliard kroner, som innebærer at vårt mål for 2017 allerede har blitt nådd, samtidig som vi forventer videre effektivitetsinnhøsting fremover, sier Brekke.
Blant annet har konsernet bortimot 1900 færre fulltidsansatte enn ved utgangen av 2016, nevner de i kvartalsrapporten. De varsler samtidig at hovedkvarteret på Fornebu heller ikke er skånet i fremtidige prosesser. Samtidig går også Telenors slankeoperasjon ut på å omskolere ansatte, nevner de i rapporten.
Norge: stor økning i fiber og TV
I Telenor Norge er omsetningen på 6,5 milliarder for kvartalet, og driftsresultat på 2,97 (EBITDA) før andre inntekter og kostnader regnes inn (EBITDA-margin på 46 prosent). Det er en ørliten nedgang i omstetning fra samme kvartal i fjoråret (-7 millioner), men samtidig fikk selskapet ditto en økning på 2 prosent innen driftsresultat.
Snittomsetning per mobilbruker har økt med én prosent, men det ble en omsetningsnedgang alt-i-alt på én prosent innen mobil på grunn av 3 prosent færre abonnenter. Omsetningen innen kablet nett og TV har derimot økt over 9 prosent sammenlignet med samme kvartal i fjor, hvilket mer enn kompenserer for den lavere etterspørselen etter ADSL, fasttelefon og grossistsalg. Antall høyhastighetsabonnenter har økt med 10.000 (8000 av dem fiber) i kvartalet og er nå på 625.000.
...men også færre ansatte
Driftsutgiftene i Telenor Norge har gått ned fem prosent om man justerer for provisjon relatert til aksjekjøpsprogrammet for de ansatte.
Reduksjonen kommer blant annet som følge av digitalisering og forbedring av salg, lavere provisjonsutbetaling, generelle reduksjoner i drifts- og vedlikeholdskostnader, samt reduksjon i staben tilsvarende bortimot 360 fulltidsansatte sammenlignet med samme kvartal i 2016.
Les også: 79 ansatte mister jobben når Telenor kutter i Gjøvik og på Fornebu
Les også: Telenor Harstad-avgjørelse utsettes
– Helhetlig sett var den sterke prestasjonen i Norge drevet av inntektsvekst innen fastkoblet bredbånd og TV, mobiloppsalg, samt kostnadsbesparelser, oppsummerer Brekke i kvartalsrapporten.
Fremover skal konsernet digitalisere mer og bruke dataene de sitter på på en bedre måte, forteller Brekke.