JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Streik har ført til stengte kundesenter og telefonkø

318 ansatte i IKT-bransjen går inn i sin andre streikeuke. Konflikten har ført til ventetid på inntil fem timer hos Telia.
Sol Nilsen i GlobalConnect (t.v) sammen med Caroline Stene og Natalia Thorsen på Streikemøte i dag.

Sol Nilsen i GlobalConnect (t.v) sammen med Caroline Stene og Natalia Thorsen på Streikemøte i dag.

Nina Hanssen

nina.hanssen@lomedia.no

– Denne kampen er viktig for mange i IKT bransjen. Og det er flott å bruke streikevåpenet, sier Caroline Stene. Hun presiserer at det i dag er enorme lønnsforskjeller i bransjen fra under 400.000 kroner til over en million i årslønn.

Stene og kollega Natalia Thorsens viktigste budskap er at de må få bedre lønn og arbeidsvilkår. De to har jobbet i Telia i 10 og 12 år.

De streikende fikk kaffe og bakst før de fikk påfyll på kampgløden under et streikemøte på Youngstorget torsdag. Et femtitalls medlemmer i IKT bransjen møtte opp – med og uten streikevester – for å dele erfaringer om streiken så langt.

Amerikanske tilstander

– Det er viktig med kompensasjon på beredskapsvakter slik at det ikke legger beslag på vår fritid. Vi trenger mer forutsigbarhet så det ikke blir amerikanske tilstander her. Det er en viktig kamp for alle i Norge, sier Sol Nilsen som jobber i GlobalConnect.

Hun var også med forrige gang de streiket.

– Denne gangen er det mer trykk, siden vi er flere selskap som streiker er samtidig så blir det annerledes. Det blir spennende å se hvordan dette går, sier Nilsen.

Kampklare

– Streiken virker, slo forbundssekretær og leder av EL og ITs forhandlingsutvalg, Geir Aasen, fast på streikemøte på Youngstorget.

Nestleder i det samme LO-forbundet, Morten Bildøy, roste de som deltok og var strålende fornøyd med at så mange trosset regnværet og møtte opp.

– Streikevåpenet er det viktigste virkemiddelet vi har. Det skal brukes med varsomhet, men det skal brukes når det er nødvendig. Dette er en nødvendig streik, sa han,

Ifølge Bildøy har de latt denne bransjen skure og gå. Nå mener han det er på høy tid at de setter ned foten.

– Både for høyere lønn, men ikke minst for å forbedre tariffavtalen, sa han. Og minnes om at det er en viktig bransje da nesten alt vi driver med i dagens samfunn er helt avhengig av fungerende digitale tjenester.

Spiller en viktig rolle

– Digitalisering gjør livene våre bedre, men jeg tror mange glemmer at digitalisering ikke er noe som skjer av seg selv på en datamaskin eller en app vi kan laste ned på mobilen. Digitalisering er arbeidsfolk som går på jobb hver eneste dag for at samfunnet skal gå rundt, sa han.

Og understreket at alle i IKT bransjen spiller en viktig rolle, og alle fortjener sin andel av verdiene som skapes i næringen.

– Dere er 318 medlemmer i streik, men dere skal vite at dere har 43.500 medlemmer som står bak dere i EL og IT Forbundet. Og medlemstallet øker, for kampen har også bidratt til en medlemsvekst den siste uken, røpet han.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte innen elektro, energi, telekom og IT.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse