JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Telenor får kritikk etter teletrøbbelet i Finnmark i 2018

Ett år etter det omfattende utfallet av tele- og datanettet i Øst-Finnmark ber Nasjonal kommunikasjonsmyndighet Telenor om å forbedre rutinene.

Leif Martin Kirknes

– Utfallet rammet et stort geografisk område i over fem timer.Det fikk store samfunnsmessige konsekvenser med utfall i Nødnett, stenging av flere flyplasserog utfall for kystradioen. Flere lokalsamfunn ble satt i en sårbar posisjon, skriverNkom i tilsynsrapporten som er gjort etter hendelsen i 2018.

Rapporten slår fast at det er grunn til å rette kritikk mot Telenor, og at selskapet må skjerpe rutinene.

Tilsynet avdekket ingen lovbrudd, men hendelsen viser at det er behov for å forbedre rutinene.

– Alvorlig

Kommunikasjonsmyndigheten mener Telenor ikke har god nok oversikt over arbeidet som blir gjort når det oppstår problemer med nettet, slik som i Finnmark. Selskapet har heller ikke gode nok rutiner for å registrere hvem som er til stede på sentrale steder, og dermed tar det lengre tid å rette opp i feilene.

Nkom er også kritisk til at det ikke ble gjennomført full stans i alt arbeid hos Telenor når en så alvorlig hendelse rammet store deler av Finnmark.

Telenor har mottatt rapporten fra Nkom og ser fram til å gå grundig gjennom den, sier kommunikasjonsdirektør Anders Krokan i Telenor til NTB.

– Utfallet i Finnmark var unikt, dobbeltfeil skal nærmest ikke kunne oppstå i vårt robuste nett, sier kommunikasjonsdirektøren.

– Skal ikke skje igjen

Krokan påpeker også at i etterkant av Finnmark-utfallet, har Telenor både skjerpet og endret rutinene.

– I november i fjor hadde vi planlagt arbeid i nettet i Finnmark som ikke var meldt inn i henhold til Telenors prosedyrer. Det var derfor ikke inkludert i risikovurderingene som ble gjort rundt sjøkabelbruddet og sårbarheten som var kjent på dette tidspunktet. Slikt skal ikke skje igjen hos Telenor, sier Krokan.

Årsaken til utfallet i 2018 var to brudd i regionnettet samtidig: Et sjøkabelbrudd som oppsto mellom Hammerfest og Gjesvær 28. november, og en feil som oppsto i forbindelse med planlagt arbeid med å styrke infrastrukturen i Finnmark.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte innen elektro, energi, telekom og IT.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse