JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Telenor stopper 200.000 telefonsvindelforsøk daglig

Til tross for at Telenor blokkerer rundt 200.000 forsøk på telefonsvindel hver dag, er det noen som slipper gjennom. Såkalt «Olga-svindel» brer om seg.
(Illustrasjonsmontasje)

(Illustrasjonsmontasje)

Leif Martin Kirknes (montasje)

Ved hjelp av enkel programvare kan svindlere kamuflere seg bak et hvilket som helst norsk telefonnummer, og stadig flere blir rammet av såkalt «Olga-svindel».

Svindelen har fått navnet Olga fordi den retter seg mot eldre. Svindlerne ringer opp kundene, sier de er fra banken deres og forsøker å hente ut koder, passord og sensitive opplysninger,

– Svindlerne ringer systematisk til kvinner med navn som Olga, Kari, Sigrid, Gerd og Ragnhild for å lure dem til å gi fra seg personsensitive opplysninger og bank-ID. Disse navnene er gjerne vanlige for eldre generasjoner kvinner, og de er lette å finne fram til i nummeropplysningen, sier sikkerhetsdirektør Hanne Tangen Nilsen i Telenor Norge.

Telenor blokkerer daglig over 200.000 anrop, altså over 70 millioner anrop årlig.

– Utfordringen er at svindlerne bytter telefonnummer hele tiden, slik at sperringene blir mindre effektive, sier Tangen Nilsen.

SpareBank 1 har den siste måneden registrert 17 svindeltilfeller blant sine eldre, kvinnelige kunder. Snittbeløpet er på 200.000 kroner.

Det aller viktigste rådet er å aldri oppgi personlige passord, PIN-koder eller annen BankID-informasjon, uansett hvem det er som spør. Banken vil aldri be om slikt, verken på telefon eller epost.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte innen elektro, energi, telekom og IT.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse