Tillitsvalgte bekymret over framtida til EL og IT Forbundet
57 tillitsvalgte EL og ITere med bekymringsmelding etter uroen rundt valget i Distrikt Trøndelag. – Dette handler om grunnleggende demokratiske prinsipper, sier fagforeningsleder Tor Evan Hansen.
Tor Evan Hansen er leder av Energiforeninga i Nordland og er en av 57 tillitsvalgte som har underskrevet bekymringsmeldingen. Her fra landstariffkonferansen for energi i november i fjor.
Leif Martin Kirknes
Saken oppsummert
knut.viggen@lomedia.no
57 tillitsvalgte i EL og IT Forbundet har skrevet under på en bekymringsmelding sendt til blant annet Nettverk fredag i forrige uke, med bakgrunn i det som skjedde under valget på årsmøtet i Distrikt Trøndelag i mai.
Resultatet av valget var at verken leder eller nestleder i Trøndelag Energiforening fikk plass i distriktsstyret eller som delegater til landsstyret.
Fagforeningsleder Tor Evan Hansen i Energiforeninga Nordland, distriktsleder, forbundsstyremedlem Bjørn Klaussen og klubbleder i Statkraft, Lars Mathisen, står bak oppropet som har samlet underskrifter fra tillitsvalgte i både Energi, IKT og elektro.
– Vi ønsker ikke å gå inn konkret i det som skjedde på årsmøtet. De fleste har lest det som sto i artikkelen i Nettverk. Noen er enige i det, andre er uenige. For oss handler det om de grunnleggende demokratiske prinsippene i forbundet vårt, sier Tor Evan Hansen, leder i Energiforeninga i Nordland.
Meldingen nevner ikke noen navn. Det er i følge Hansen gjort bevisst.
– Vi ønsker ikke å henge ut noen, det skaper bare mer uro, understreker Hansen.
– Liker ikke retningen
I EL og IT Forbundet er elektrikerne flest. Nå ber de tillitsvalgte som har undertegnet bekymringsmeldingen om at dette flertallet må forvaltes med omhu og respekt for de som utgjør mindretallet.
EL og IT Forbundet har tradisjonelt vært et forbund med kamper og uenigheter både rundt politikk, organisasjon og personvalg. "Likevel har det eksistert en grunnleggende enighet om noen spilleregler som har sikret at alle deler av forbundet har hatt mulighet til å få sin stemme hørt når viktige avgjørelser skal tas. Den viktigste av disse er at de ulike miljøene selv har rett til å velge sine representanter oppover i forbundet", heter det i bekymringsmeldingen.
Det vises også til handlingsprogrammet i 1998 vedtatt på landsmøtet der Norsk Elektriker- og kraftstasjonsforbund (NEKF) og Tele og Data Forbundet ble slått sammen til EL og IT.
Distriktsleder i Finnmark, Bjørn Klaussen, sier meldinga er et uttrykk for at de ikke liker retninga forbundet ser ut til å gå i.
– LOK-miljøet er er jo størst, men både vi og IKT skal jo ta litt plass vi også, sier Klaussen.
– Vi er bekymra for forbundet, vil det overleve? Hvis vi ikke får endret tankemåten, har vi noe forbund om fire år? Spør Klaussen.
Klubbleder i Statkraft, Lars Mathisen, påpeker at energimiljøet representerer 7.000 medlemmer i forbundet.
– Landsstyremøtet i juni ga oss et spark bak, så da besluttet vi at vi måtte gjøre noe. Hvis det er sånn at det er de som er størst som skal bestemme alt, ja, da er vi ille ute å kjøre, sier Mathisen.
Kulseth: – Rett til å få stemmen sin hørt
Forbundsleder Geir Ove Kulseth har lest bekymringsmeldingen og sier at han ikke kan se for seg at det er mange i EL og IT Forbundet som er uenige i innholdet i meldingen.
– Alle grupper i forbundet har rett til å få sin stemme hørt, og det er ingen tvil om at det har vært bred enighet om at hvert miljø skal ha rett til å velge hvem som skal representere dem i forbundets organer, selv om det ikke har vært direkte regulert i vedtektene. Det er en kultur jeg mener det er viktig å ta vare på, og jeg er veldig glad for at så mange tillitsvalgte står opp for det prinsippet, sier Kulseth.
En bekymringsmelding fra tillitsvalgte i EL og IT Forbundet
Som EL og IT-tillitsvalgte fra ulike deler av organisasjonen og fra ulike bransjer ser vi med bekymring på den seneste utviklingen i deler av forbundet. Vi ønsker ikke å gå inn i hva som har skjedd eller ikke skjedd i forbindelse med valg av distriktsstyre og landsstyrerepresentanter i Distrikt Trøndelag, men vil understreke de grunnleggende demokratiske prinsippene som har ligget til grunn for sameksistensen mellom de ulike miljøene og bransjene i forbundet siden forbundet ble stiftet.
EL og IT Forbundet oppsto 1. januar 1999 etter sammenslåingen av Tele- og Dataforbundet og Norsk Elektriker og Kraftstasjonsforbund (NEKF). I forbundets første handlingsprogram fra stiftelseslandsmøtet i november 1998 kan man lese følgende:
«I en tid med gjentatte forsøk på å svekke fagbevegelsen, angrep på faglige rettigheter og svekking av lov- og avtaleverket, er det mer enn noen gang viktig at vårt forbund bygger på solidaritet og samhold. Vi har gjennom de senere år sett at å sloss for å beholde de lønns- og arbeidsvilkår som er forhandlet fram gjennom avtaler, har vært like viktig som å forhandle frem nye.
Vårt forbund er sammensatt av både store og små grupper med ulik yrkesbakgrunn og ulike behov. Alle er like viktige, alle har krav på å bli ivaretatt på best mulig måte.
Forbundet sentralt og lokalt skal preges av demokrati og medbestemmelse. Vedtak og beslutninger skal gjenspeile medlemmenes interesser og ivareta deres behov. Gjennom et sterkt forbund med faglig skolerte tillitsvalgte og en fornuftig organisering, skal vi i fellesskap bygge og utvikle forbundet til beste for alle medlemmer.»
Vedtaket fra 1998 er kanskje mer relevant enn noen gang.
Vi har alltid vært et forbund preget av store fløykamper og uenigheter om både forbundets organisering, personvalg og politikk. Likevel har det eksistert en grunnleggende enighet om noen spilleregler som har sikret at alle deler av forbundet har hatt mulighet til å få sin stemme hørt når viktige avgjørelser skal tas. Den viktigste av disse er at de ulike miljøene selv har rett til å velge sine representanter oppover i forbundet.
Dette har ikke vært direkte regulert i vedtektene, som bare oppfordrer til å ta hensyn til bransjerepresentasjon når valg gjøres, men det har vært en sedvane som har bidratt til å holde forbundet sammen, på tross av store uenigheter og opphetede debatter gjennom snart 30 år. Hvis denne sedvanen nå settes til side, representerer det noe helt nytt i forbundets historie, og vi frykter for forbundets framtid som et fellesskap bygget på solidaritet og samhold.
Helt siden 1999 har det vært distrikter der en fagforening eller en bransje har utgjort et flertall av årsmøtet. Vi som skriver under på dette innlegget har opplevd at det har vært en bred enighet om at et slikt flertall må forvaltes med omhu og respekt for de som utgjør mindretallet. I en tid der faglige rettigheter og fagbevegelsen fortsatt er under press er det viktigere enn noen gang å holde forbundet sammen. Da må prinsippene om demokrati og medbestemmelse som forbundet ble grunnlagt på fortsatt være gjeldende, både lokalt og sentralt.
Underskrevet:
Tor Evan Hansen, Leder, Energiforeningen Nordland
Lars Mathisen, Hovedtillitsvalgt EL og IT Klubb Statkraft
Bjørn Klaussen, Distriktsleder, EL og IT Forbundet Distrikt Finnmark
Thorbjørn Holøs, Distriktsleder, EL og IT Forbundet Distrikt Vestfold/Telemark
Geir Wamstad, Distriktsleder, EL og IT Forbundet Distrikt Buskerud
Richard Håkonsen Myrseth, Distriktsleder, EL og IT Forbundet Distrikt Troms/Svalbard
Anne-Lene Svendsen, Distriktsleder, EL og IT Forbundet Distrikt Vestland
Are Bergli Heier, Distriktsleder, EL og IT Forbundet Distrikt Østfold, Klubbleder OneCo Networks
Raymond Amundsen, Nestleder, EL og IT Forbundet Distrikt Finnmark
Ronny Melheim, Leder, E-verkenes Fagforening Vestland
Kristian Brandsrød, Leder, Elektroarbeidernes Fagforening Østfold, Klubbleder Bravida Fredrikstad Elektro
Borgar Granbom, Leder, Tele&IT Ansattes Fagforening Trøndelag
Kåre Eidem, Leder, EL og IT Klubb Statnett
Tommy Linder, Leder, Elektrisitetverkets Arbeiderforening
Espen Tufte, Sekretær, Elektrisitetverkets Arbeiderforening
Arne Stene, Klubbleder NTE Klubb, Nestleder Trøndelag Energiforening
Marius Johnsen Støme, Klubbleder Varanger Kraft og leder av Energiutvalget i Distrikt Finnmark
Frode Verpeide, Leder av Tariffutvalg Energi Distrikt Møre og Romsdal, Klubbleder Linja
Henrik Blomvik, medlem av Landsstyret, Møre og Romsdal
Roger Nordland, Klubbleder Frost Kraftentreprenør
Ole Kristian Falstad, Sekretær, Trøndelag Energiforening
Johan Veland Kjellesvik, Klubbleder Haugaland Kraft/Fagne
Karoline Grønning, Klubbleder Nord-Trøndelag Elektrisitetsverk
Anette Fornes, Klubbleder, NTE Marked
Torgeir Christiansen, Klubbleder NTE Telekom
Pål Elvestad, Klubbleder Nett-tjenester AS og styremedlem i Distrikt Østfold
Therese Brekke Lekven, forbundsstyremedlem, distrikt Vestland
Lars Kristian Günther, Klubbleder Saren Energy
Kjersti Haugen, Tillitsvalgt EL og IT Klubb Skagerak Energi
Kine Sofie Botten, Klubbleder JM Hansen Nord Avd Tromsø og Svalbard
Klaus Jensvold, Leder, Trøndelag Energiforening
Gunnar Møane, Felles konserntillitsvalgt Skagerak Energi AS
Adrian Skagstad, Klubbleder Nord-Salten Kraft
Leif Werner Einangen Johansen, Klubbleder Vesterålskraft
Noralf Brandser, varamedlem til styret i Distrikt Troms/Svalbard
Eirik Røsdal, klubbleder El og IT klubb SKS (Salten Kraftsamband AS)
Roy Tobiassen, kasserer EL og IT Skagerak Energi
Kåre Finjord, Hovedtillitsvalgt AKSA El AS
Natalie Stenberg, forbundsstyremedlem, distrikt Møre og Romsdal
Martina Nordland-Blom, Konserntillitsvalgt Eviny
Lasse Turøy, Hovedtillitsvalgt BKK
Odd-Bjørn Osmo Nikolaisen, ungdomsleder Distrikt Troms/Svalbard, klubbleder Binero Tromsø AS
Jonas Hamre Larsen, Klubbleder i R-nett AS og Rollag Fiber AS
Hans Øyvind Karlsen, Nestleder, Energiforeningen Nordland
Arnt Olsen, Klubbleder Akershus Energi
Anton Tallakstad, Nestleder EL og IT Ringerikskraft
Rolf Strøm, Klubbleder Sodvin Holding AS, kasserer Trøndelag Energiforening
Tine Otterstad, Klubbleder Troms Kraft Produksjon
Michael Wie, Klubbleder AF Elkraft
Linn Johansen, sekretær i klubbstyret Ingeniør Ivar Pettersen AS Avd Drammen
Thor Martin Heldal, tillitsvalgt Bravida Montørklubb Bergen
Benjamin Andreassen, EL og IT Klubb Lofotkraft
Øystein Folkvord, klubbleder, EL og IT Norsk Helsenett
Stian Eliassen, styremedlem EL og IT Distrikt Vestfold/Telemark
Per Bye, Klubbleder Kraftia og Midtnett
Markus Rocknrolla Nødtvedt, Tillitsvalgt i Glitre Nett
Brede Ask Wiersen, Klubbleder i AS Saudefaldene
Nå: 0 stillingsannonser

