JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
MADE IN HARDANGER: Verdens første batteridrevne ferge er levert av Fjellstrand Verft. Teknologien er utviklet av Siemens, men tilpasningen er skjedd lokalt, ved hjelp av ekspertise og erfaring opparbeidet ved verftet gjennom mange år.

MADE IN HARDANGER: Verdens første batteridrevne ferge er levert av Fjellstrand Verft. Teknologien er utviklet av Siemens, men tilpasningen er skjedd lokalt, ved hjelp av ekspertise og erfaring opparbeidet ved verftet gjennom mange år.

Knut Viggen

Verdens første batteridrevne ferge

Første januar setter rederiet Norled inn en helt utslippsfri batteridrevet ferge i trafikk over Sognefjorden. Nettverk ble med da EL & IT-tillitsvalgte i Hordaland og Sogn og Fjordane nylig fikk en liten omvising.



10.10.2014
12:00
10.10.2014 15:48

knut.viggen@lomedia.no

Det er farlig å påberope seg tittelen «verdens første», da det allerede før krigen var batteridrevne bilferger i drift mellom Stathelle og Brevik i Telemark. Men det var nok snakk om en helt annen teknologi.

På bilferga som er utviklet og produsert ved Fjellstrand verft i Omastrand handler det i imidlertid om tekniske nyvinninger verden aldri før har sett maken til.

10. september i år ble ZeroCat 120 kåret til «Ship of The Year» - årets skip av bladet Skipsrevyen under en markering i Hamburg.

Vekker oppsikt

Ferga vakte internasjonal oppsikt lenge før den var ferdig, og i ukene og månedene den har vært under bygging i Omastrand har det vært mange forespørsler om å få en omvisning.

Så populære var omvisningene, at skip- og oljeutvalget i Elektroarbeidernes Fagforening i Hordaland og Sogn og Fjordane nylig la ett av sine møter til Omastrand, nettopp for å få en kjapp omvisning om bord på verftets siste stolthet.

17. oktober skal ferga overleveres rederiet, deretter skal den døpes og testes på alle mulige vis før planen er at den skal settes inn i ordinær trafikk på den travle E39-forbindelsen mellom Lavik og Oppedal 1. januar.

Kjent teknologi

Det er Siemens Norge som har utviklet teknologien som skal drive fergen fremover. Ifølge Fjellstrand er det kjent teknologi, men det er sydd sammen på en ny måte og satt inn i en ferge. Fjellstrand verft har unik kompetanse på skipsbygging, og den lille bygda har folk som er helt verdensklasse når det gjelder konstruksjon og design av blant annet katamaraner.

For elektrikere var det spennende og interessant å se en ferge der så mye er basert på elektrisk drift. Fergen drives av litiumionebatterier, satt sammen til en batteripakke på til sammen 1000 kWh. Av sikkerhetshensyn er batteriene fordelt på to separate rom, ett i hver skrogende og med 80 moduler i fire rack på hver. I batterirommet vi fikk se var det ikke lov å fotografere. Noen hemmeligheter ønsker verftet og utviklerne av fergen å ha for seg selv.

Azipull-propeller

Batterikraften brukes til å drive to Rolls-Royce Azipull-propeller. ZeroCat-fergen er bygget på et katamaranskrog, men i motsetning til vanlige katamaraner, er ikke de to skrogene like.

Overbygget, med passasjersalong, styrhus og mannskapslugarer/bysse er plassert over det ene skroget. De toAzipull-propellene står i samme skrog, på motsatt side.

Dette er saktegående propeller med stor diameter, som skal gi mer effektiv energiutnyttelse.

Lave driftskostnader

Strømforbruket er beregnet til 150-200 kWh på én tur over fjorden. På ett år vil forbruket være på 3 mill. kWh, eller like mye som årsforbruket til rundt 150 husholdninger. Målt i kroner og øre vil den løpende drivstoffkostnaden på batterifergen være knapt halvparten av kostnaden for en vanlig dieselferge.

I tillegg kommer kostnadene til lading på land. Mellom hver overfart hurtiglades fergen i ti minutter, her er det ennå ikke bestemt hva slags teknologi som skal benyttes. To forskjellige løsninger er aktuelle.

Ladingen er optimalisert, både med tanke på å unngå overoppheting og for å gi så lang levetid som mulig.

Fergen er resultat av en konkurranse utlyst av Samferdselsdepartementet og Vegdirektoratet i 2010.

ZeroCat 120

Lengde 80,5 meter, bredde 20,8
meter.

Plass til 120 biler og 360 passasjerer

Elektro-automasjons- og kontrollsystemer er levert og koblet sam-men av Siemens.

Fergen får 17 anløp per dag, 34 ladinger per dag.

To nye kaier skal skreddersys for batterifergen, som foreløpig ikke har fått noe navn.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
10.10.2014
12:00
10.10.2014 15:48



Mest lest

Knut Arild Hareide får kritikk for å sponse sosial dumping i luftfarten.

Knut Arild Hareide får kritikk for å sponse sosial dumping i luftfarten.

Martin Guttormsen Slørdal

Litauisk lønn på statsstøttet flyrute i Norge: Her er Hareides forklaring

VESTLENDING: Espen Berntsen jobber i Bergen, men han kommer fra og bor på Askøy. Daglig tar han båten imellom.

VESTLENDING: Espen Berntsen jobber i Bergen, men han kommer fra og bor på Askøy. Daglig tar han båten imellom.

Helge Skodvin

Er du fagorganisert, spurte sjefen under intervjuet. Espen skjønte at det smarteste var å si nei

Bjørnar Moxnes

Bjørnar Moxnes

Jan-Erik Østlie

Rødt vil senke sperregrensa – Ap-politiker vil øke den

OPP I LØNN: HK-tillitsvalgt Tim Marius Kollerød er en av de ansatte ved Handshake Norway. Bildet ble tatt under en fanemarkering 9. juli.

OPP I LØNN: HK-tillitsvalgt Tim Marius Kollerød er en av de ansatte ved Handshake Norway. Bildet ble tatt under en fanemarkering 9. juli.

Jan-Erik Østlie

Her skal lønna opp: Ansatte jubler for tariffavtale etter tre uker i streik

Debatt:

Roald Arentz

Roald Arentz

Tormod Ytrehus

Drosjesjåførene er blant Norges dårligst betalte arbeidstakere, skriver Roald Arentz

Erna Solberg

Erna Solberg

Leif Martin Kirknes

Flere unge uføre under Erna Solbergs regjering. Her er hennes jobb-løsning

Nytt om navn:

Farukh Qureshi vil bytte ut fengselsfunksjonær-uniformen med politiuniform. Til høsten tar han fatt på politiutdannelsen.

Farukh Qureshi vil bytte ut fengselsfunksjonær-uniformen med politiuniform. Til høsten tar han fatt på politiutdannelsen.

Eirik Dahl Viggen

Fengselsbetjent Farukh (35) bytter uniform. Men han nekter å melde seg ut av LO

Jonas Gahr Støre

Jonas Gahr Støre

Helge Rønning Birkelund

Støre om Sp-angrep: – Vi er konkurrenter, men ikke motstandere

Kari Elisabeth Kaski

Kari Elisabeth Kaski

Jan-Erik Østlie

Laksemilliardær advarte mot formuesskatt: – Uhorvelig frekt, svarer SV

Illustrasjon

Illustrasjon

Colourbox.com

Frislipp for drosjer: Nesten 3.000 nye sjåfører har registrert seg i Oslo

Trygve Slagsvold Vedum

Trygve Slagsvold Vedum

Senterpartiet

Vedum med frontalangrep på Ap i Nord-Norge

Roger Heimli

Roger Heimli

Jan-Erik Østlie

NHO og LO støtter ikke regjeringens skattelette for unge

HJEMMEKONTOR: Koronaåret har ført til møtedager fra kjøkkenbordet, men Tuva Moflag er blant dem som bor kort vei fra Stortinget, så hun har også ofte jobbet derfra.

HJEMMEKONTOR: Koronaåret har ført til møtedager fra kjøkkenbordet, men Tuva Moflag er blant dem som bor kort vei fra Stortinget, så hun har også ofte jobbet derfra.

Per Flakstad

Ap-politiker og Fagforbundet-medlem Tuva: – Vi trenger SV

Kommentar:

Johan Sverdup-feltet vil produsere olje i mange tiår.

Johan Sverdup-feltet vil produsere olje i mange tiår.

Equinor

«Et fortsatt ja til oljeleting»

Erna Solberg

Erna Solberg

Leif Martin Kirknes

Solberg: Høyresiden har ikke mer ansvar for oppgjør med høyreekstremisme

Bjarne Lagesen svarer om funnene i LOs sommerpatrulje

Bjarne Lagesen svarer om funnene i LOs sommerpatrulje

LO/Trond Isaksen (pressefoto)

Ulovlig overvåking og manglende kontrakter: Her er funnene fra LOs sommerpatrulje

PÅ NETT: Er det greit å sparke en ansatt som snoker i en helsejournal? Nå skal Høyesterett diskutere saken.

PÅ NETT: Er det greit å sparke en ansatt som snoker i en helsejournal? Nå skal Høyesterett diskutere saken.

Colourbox

Helsefagarbeideren fikk sparken etter å ha snoket i en pasientjournal. Nå går saken til Høyesterett

Kommentar

Roger Heimli

Roger Heimli

Jan-Erik Østlie

Skattelette for unge vil øke forskjellene, skriver Stein Sneve

Arkivfoto fra VM i yrkesfag.

Arkivfoto fra VM i yrkesfag.

Leif Martin Kirknes

Nye tall: Yrkesfag er mer populært enn studieforberedende

Jannicke Skaanes

Jannicke Skaanes

Alf Ragnar Olsen

Firebarnsmor og DNB-tillitsvalgt Jannicke har troen på valgfri bruk av hjemmekontor


Flere saker