JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ni milliarder årlig til bane

Regjeringen vil bruke over nitti milliarder kroner på jernbane de neste ti årene. – Overraskende bra, er kommentaren fra Norsk Jernbaneforbund.

oystein@lomedia.no

– Hele landet skal oppgraderes, sa samferdselsminister Liv Signe Navarset da hun la fram Nasjonal transportplan for 2010–2019.

Da tenkte hun både på bane, veier, havner og flyplasser. Til sammen skal det brukes 321,9 milliarder kroner over statsbudsjettet i tiårsperioden. Dette er 100 milliarder mer enn i forrige NTP, en økning på 45 prosent.

Nytt dobbeltspor Oslo–Ski blir framskyndet, det samme gjør viktige utbygginger rundt Bergen og Trondheim. Jernbaneinvesteringene dobles sammenliknet med den gjeldende transportplanen. På Østlandet skal Intercity-triangelet Halden–Lillehammer–Skien prioriteres. Det skal bygges drøyt 144 kilometer nye banestrekninger, av dette er 116 kilometer dobbeltspor.

– Regjeringen har levert så bra de siste to årene at vi hadde store forventninger, og de er innfridd, sier forbundsleder Kjell Atle Brunborg i Jernbaneforbundet.

NJF foreslo å bruke ni milliarder kroner i året, Regjeringen går inn for en samlet ramme på 92,14 milliarder i planperioden. Av dette går 41,8 milliarder til drift og vedlikehold.

Det skal investeres for 50,3 milliarder, en økning på 2,5 milliarder kroner i året, eller 98,8 prosent i forhold til NTP 2006-2015. Utbyggingen av nytt dobbeltspor Oslo–Ski er alene beregnet til 11,6 milliarder.

Eneste minus for Jernbaneforbundet er at Ringeriksbanen og Eidangertunnelen kommer sent i perioden. Ringeriksbanen ble vedtatt av Stortinget i 1992 for å stå ferdig i 2001.

– En mulighet er å se på alternative finansieringsformer for disse to prosjektene, for eksempel å bruke bompenger for å få en raskere utbygging, sier Kjell Atle Brunborg.

Annonse
Annonse