NJF-lederen: – Vi må få jernbanen til å gå som et urverk
Vi må bygge gode transportsystemer, framfor å kjempe om å vinne anbud, er Jane B. Sæthres klare oppfordring.
ÅPNET: Forbundsleder Jane B. Sæthre åpnet sitt siste landsmøte som leder, og understreket hvor viktig kollektivtransporten blir for framtida.
Morten Hansen
anders@lomedia.no
Jane Brekkhus Sæthre åpnet Norsk Jernbaneforbunds landsmøte søndag.
Det eldste forbundet i LO, med 132 års historie, har gjort seg noen erfaringer. Blant annet fra den tiden det ikke var en felles tid i Norge, og at jernbanepersonalet hadde egne klokker for å sikre at alle tog gikk etter samme tid.
Denne tiden ble det også bygd jernbane med fire forskjellige sporvidder.
– Hvorfor snakker jeg om historien? Jo, fordi folk glemmer. For å forstå fremtiden, må man kjenne fortiden. Dessuten har vi politiske motstandere som vil privatisere og splitte opp sektoren vår, og ikke forstår at togproduksjon er som et urverk, påpekte Sæthre.
Forberedt på kamp
Siden Sæthre skal gå av som forbundsleder i løpet av dette landsmøtet, påpekte hun at det er de tillitsvalgte i salen som skal ta kampen videre.
– Alt henger sammen med alt, og NJF skal gjøre alt for å få urverket til å tikke, fastslår Sæthre.
Hun advarer mot en politikk der ingen har det overordna ansvaret, og for mange sitter på hver sine tuer.
– Når vi snakker om å samle jernbanen igjen, er det for å gjøre den mer som et urverk igjen. Med jernbanereformen føles det som at det er 20 urmakere som har ansvaret for hvert sitt tannhjul, og som ikke vet hva den forrige urmakeren gjorde, sa Sæthre.
– I 1894 stilte alle i Norge klokka til samme tid, og jernbanen ble samlet og sporvidden standardisert. Dette samfunnsoppdraget krevde at noen tok et overordnet ansvar, sa NJF-lederen.
Ser framover
Landsmøtet gikk igjennom de politiske seirene den siste perioden, og de elementene fra jernbanereformen som er endret siden Høyreregjeringen innførte den.
Sæthre mener dette arbeidet må fortsette.
– Vi må bygge gode transportsystemer framfor å kjempe om å vinne anbud Folk må kunne stole på at toget går, og at prisen er fornuftig. Rutetabellen er kontrakten med de reisende, sa Sæthre.
Forbundslederen er ikke i tvil om at et bedre kollektivtilbud er avgjørende, også for å nå klimamålene.
– Det er helt nødvendig med en økt satsing på kollektivtrafikken. At flere bruker buss og tog, og at mer gods går på bane. Det krever mer samordning og en evne til å prioritere, sier hun.
Sæthre er ikke fornøyd med hvordan Nasjonal Transportplan fungerer i dag, som hun ser på mer som en ønskeliste av prosjekter.
– Vi foreslår en helhetlig nasjonal kollektivtransport- og godstransportstrategi. Uten mer samordning mellom fly, båt, bil og bane vil alle tape, konstaterer Sæthre.
Takker for seg
Sæthre brukte også anledningen til å takke for seg i Jernbaneforbundet.
– Min reise i NJF startet i 1978, da jeg fikk jobb i NSB. Jeg ble medlem i forbundet og tillitsvalgt. I 1996 ble jeg første kvinne i forbundets ledelse, og 20 år etterpå valgte dere meg til leder. Men jeg er bare en liten del av historien, som et pust i sivet, sa Sæthre.
Hun oppfordrer de som skal ta over forbundet til å gjøre framtidsrettede valg.
– Framtida gir nye muligheter, og vi kan ikke stoppe tiden. Vi må styrke fagkompetansen til alle yrkesgrupper, og tilpasse oss ny teknologi. Vi kan planlegge og endre, til beste for ansatte, reisende og næringsliv, sa Sæthre.