JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Jernbane

– Bane Nor vil spare mange hundre millioner kroner

Innføringen av nytt signalanlegg på Gjøvikbanens nordlige del har vært oppløftende. Nå står Vestfoldbanen for tur.
De første månedene med ERTMS på Gjøvikbanen har vært så vellykket at togene fra Drammen og sørover på Vestfoldbanen vil ta i bruk signalsystemet. (illustrasjonsfoto)

De første månedene med ERTMS på Gjøvikbanen har vært så vellykket at togene fra Drammen og sørover på Vestfoldbanen vil ta i bruk signalsystemet. (illustrasjonsfoto)

Emmie Olivia Kristiansen

morten@lomedia.no

Etter år med utsettelser, leveranseproblemer og uenigheter kan Bane Nor endelig komme med en gladnyhet i historien om nytt signalanlegg – ERTMS: 

– Nå kjører vi på med Vestfoldbanen, sier Sverre Kjenne, direktør for digitalisering og teknologi i Bane Nor. 

Det betyr sparte penger og en topp moderne jernbane.

– Bane Nor vil spare flere hundre millioner kroner hvis vi klarer å holde oss til opprinnelig plan på strekningen, legger han til.

Fakta om ERMTS

European Rail Traffic Management System (ERTMS) er et felles europeisk signalanlegg for jernbanen. 

Systemet gjør at lyssignaler langs sporet erstattes av informasjon om kjøretillatelse og hastighet som trådløst sendes direkte til togets førerrom og vises i et panel. 

ERTMS et databasert system som reduserer sannsynligheten for menneskelige feil.

Forsinkelser

I fjor høst var tonen en helt annet. I en samtale med NJF-magasinet sa Thor Gjermund Eriksen at alt tydet på forsinkelser og ekstrakostnader.

Han konstaterte at planleggingen av ny infrastruktur ut fra en forutsetning om at signalanlegget ERTMS skulle være klart, hadde feilet. De nye sporene og en tunnel mellom Drammen og Tønsberg måtte tas i bruk med et annet signalsystem.

– Den nye infrastrukturen kan ikke stå ubrukt. Det tror jeg alle skjønner. Det må etableres en annen løsning enn ERTMS, så vi kan ta i bruk infrastrukturen så raskt som mulig, sa Eriksen den gang.  

Ordinær drift

Men nå har Bane Nor fått testet systemet. Siden slutten av november har den nordlige delen av Gjøvikbanen, fra Roa til Gjøvik, hatt Europas mest moderne signalanlegg. I midten av desember kom gevinsten for passasjerene på strekningen; enda flere togavganger.

– Vi er veldig stolte og fornøyde med nå å ha fått denne strekningen i ordinær drift, sier konsernsjef Thor Gjermund Eriksen i Bane Nor.

Vestfoldbanen

Og tilbakemeldingene fra de som bruker systemet har vært gode. Kjenne konstaterer at de gode erfaringene fra Gjøvikbanen har gitt prosjektet et oppsving.

– Nå legger vi opp til at Vestfoldbanen blir neste bane med ERTMS, med målsetting om drift fra desember 2026. Men for den nordligste delen, Drammen–Kobbervik, har vi tatt beslutningen om å utvide dagens anlegg, sier Kjenne.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse