JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
FORVERRING: Tillitsvalgt i fagforbundet Seko, Alexander      Kolliopanos (t.h.) mener mye står på spill ved valget. Juwanro Haddad er en av fire Seko-medlemmer som er kandidater.

FORVERRING: Tillitsvalgt i fagforbundet Seko, Alexander Kolliopanos (t.h.) mener mye står på spill ved valget. Juwanro Haddad er en av fire Seko-medlemmer som er kandidater.

Nina Hanssen

– Ikke følg Sveriges jernbanepolitikk

Svenske sosialdemokrater advarer norske politikere mot å kopiere landets liberalisering.



02.09.2014
12:00
29.08.2014 10:01

nina.hanssen@lomedia.no

I Norge er regjeringen åpen for både avregulering og privatisering, og har sagt at de vurderer å redusere eierandelen i Flytoget. Riksdagsmedlem Anders Ygeman (44) advarer norske politikere. Sosialdemokraten Ygeman har sittet i Riksdagen siden 1996, og har de siste fire årene ledet trafikkomiteen, tilsvarende Stortingets samferdselskomité.

Sammen med en av de fire riksdagskandidatene fra fagforeningen Seko, Juwanro Haddad, tar Ygeman imot oss på sitt kontor. Det er kort tid før valget og om en måned håper Ygeman at Haddad også sitter i Riksdagen. Begge er mest opptatt av å skape arbeidsplasser, særlig for unge, men vil også ha ny jernbanepolitikk.

Mange ulykker

Når de to svenske sosialdemokratene leser norske aviser, blir de forundret over at regjeringen i Norge ser mot Sverige når de skal stake ut ny kurs for jernbanepolitikken.

– Sverige har Europas mest misfornøyde togpassasjerer. Statistikken viser fallende punktlighet, og nå har vi både vinter- og sommerproblemer, sier Ygeman og tar frem noen avisutklipp som forteller om ulykker og stans.

– Det kommer ikke som en overraskelse på oss. Dette er en konsekvens av politikken. Også i land som har avregulert og privatisert jernbanen før Sverige har det vært mange ulykker, som i Storbritannia, New Zealand og i Estland. Vi husker alle bildene fra Hatfield-ulykken i England i 2000, der fire omkom og over 70 ble skadet, sier Ygeman.

Storsatsing

Han mener det trengs en storsatsing på jernbanen, på både skinner og materiell.

– I dag dukker private selskaper opp og forsvinner igjen. Arbeidstakere må forholde seg til ulike arbeidsgivere. Det er en veldig uoversiktlig situasjon, for både passasjerer og ansatte. Vanlige folk skjønner ikke at det er ulike aktører og skylder bare på SJ. Vi må endre organiseringen av jernbanen og se på dette som en del av infrastrukturen og ikke en markedsplass, sier han.

Ygeman advarer mot å konkurranseutsette jernbanen. I Sverige er det vanskelig å finne politikere, også fra høyresiden, som mener at konkurranseutsetting av jernbanen var smart. Selv den tidligere lederen av Moderatene, Ulf Adelsohn, som også var styreleder i SJ, kaller dette «en lekegrind for politikere» og mener liberaliseringen aldri burde vært gjort.

– Samtidig er det få som vil tilbake slik det var før. Vi må nok i stedet tenke at anbud må vare mer enn ett år, og jobbe for mer forutsigbarhet for ansatte. I dag er det kun andre lands jernbaneselskaper som har råd til å ta risikoen på ettårige kontrakter slik det er i dag. Nå har vi et Hong Kong-selskap som har levert anbud på Stockholm-Gøteborg, den mest lønnsomme strekningen, forteller han.

Konkurranse på sporet

– Det er ganske spesielt. Før var det statlig jernbane i Sverige. I dag er det andre staters jernbaneselskaper som konkurrerer om å kjøre her, som NSB-eide Tågkompaniet, DSB og Deutsche Bahns Arriva, samt MTR, eid av Hong Kong. Jeg mener at hvis vi fortsatt skal ha konkurranseutsetting må vi kunne gi kontrakter på fem til ti år. I dag er det mer konkurranse for gevinst. Vi vil jobbe for et motsatt mål, å sørge for at toget går i rett tid og at mange mennesker vil reise med tog, sier politikeren.

– Har du statsrådambisjoner?

– Vi får se. Jeg brenner for å jobbe med samferdselspolitikk, miljø, transport og klima. Hva som skjer etter 14. september vet jeg ikke ennå. La oss nå konsentrere oss om å felle bjørnen først, så kan vi diskutere hva vi skal gjøre med skinnet etterpå, sier Anders Ygeman.

Seko-tillitsvalgt Alexander Kolliopanos i Infranord er skremt over utviklingen i svensk jernbane de siste årene. Han betegner det som en katastrofe at det nå finnes mange private foretak som spiser av vanlige folks skattepenger.

Håper galskapen tar slutt

Infranord var det svenske Jernbaneverkets entreprenørdivisjon, Banverket Produktion, skilt ut og etablert som statlig selskap i 2010. Det konkurrerer om vedlikehold på linje med andre, og har vunnet anbud i Norge.

Kolliopanos håper galskapen tar slutt etter valget i september. Han har sett kolleger som har byttet arbeidsgiver flere ganger og stadig vekk får dårligere arbeidsvilkår og lønn. Fagbevegelsen er viktig, og han håper at Seko klarer å få fram forskjellen på høyre og venstresiden i det kommende valget.

– Før var vi stolte over å jobbe på jernbanen. Det var trygge jobber og et godt arbeidsmiljø. Nå er ikke folk særlig stolte lenger. Trygt er det heller ikke. Jeg har til og med hørt kolleger i andre private selskap som sier at de skjemmes av å gå i uniform. Mange har mistet gløden og framtidstroen. Det er trist, sier Alexander Kolliopanos.

Les også: Støre kritisk til salg av Flytoget

Svensk valg

Riksdagen er Sveriges lovgivende
forsamling.

Består av 349 representanter.

Valg hvert fjerde år, andre søndag
i september.

Har 15 komiteer (svensk: utskott)
alle med 17 medlemmer.

Trafikutskottet er ledet av Anders
Ygeman siste periode.

Seko, «facket för service och
kommunikation», et fagforbund i LO.

Har ca. 132.000 medlemmer i ni ulike bransjer, deriblant jernbanen.

Før var vi stolte over å jobbe på
jernbanen. Alexander Kolliopanos

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
02.09.2014
12:00
29.08.2014 10:01



Mest lest

Tre år er den vanlige maksperioden for arbeidsavklaringspenger den Høyre-ledede regjeringa innførte i 2018. (Illustrasjonsfoto)

Tre år er den vanlige maksperioden for arbeidsavklaringspenger den Høyre-ledede regjeringa innførte i 2018. (Illustrasjonsfoto)

Colourbox.com

Flere tusen kan miste AAP-støtten neste uke. Se hvem som rammes

 Vestøy Transport AS meldte nylig endring av forretningsadresse til denne privatboligen i Tana. Tidligere ble bedriften drevet gjennom en "virtuell adresse" hos regnskapsbyrået Norus Regnskap AS i Oslo.

Vestøy Transport AS meldte nylig endring av forretningsadresse til denne privatboligen i Tana. Tidligere ble bedriften drevet gjennom en "virtuell adresse" hos regnskapsbyrået Norus Regnskap AS i Oslo.

Privat

Dette er basen til en «norsk» transportbedrift med 20 ansatte

LIKT FOR ALLE: Terje Olsson, styreleder i LOfavør, krever at Elkjøp behandler sine ansatte likt, uavhengig om de er omfattet av tariffavtale eller ei. HK-leder Christopher Beckham (t.h.) er glad for støtten fra LO.

LIKT FOR ALLE: Terje Olsson, styreleder i LOfavør, krever at Elkjøp behandler sine ansatte likt, uavhengig om de er omfattet av tariffavtale eller ei. HK-leder Christopher Beckham (t.h.) er glad for støtten fra LO.

Brian Cliff Olguin

LO sier opp avtale med Elkjøp verdt 30 millioner: – De må endre holdning og bonusordning

Mannen kom seg ikke til Tromsø på grunn av dårlig vær. «Kågtind II» dro på fiske utem ham. Nå må rederiet Nergård Havfiske betale fiskeren for turen.

Mannen kom seg ikke til Tromsø på grunn av dårlig vær. «Kågtind II» dro på fiske utem ham. Nå må rederiet Nergård Havfiske betale fiskeren for turen.

Geir Vinnes/MarineTraffic.com

Fisker ble forlatt på kaia og mista 230.000 i lønn da flyet hans ble kansellert

KOMMENTERER SAKEN: Nav-direktør Hans Christian Holte beklager Navs språkbruk overfor syke Geir: – Slike formuleringer er noe av det som forteller meg at denne saken kunne vært håndtert annerledes.

KOMMENTERER SAKEN: Nav-direktør Hans Christian Holte beklager Navs språkbruk overfor syke Geir: – Slike formuleringer er noe av det som forteller meg at denne saken kunne vært håndtert annerledes.

Jan Richard Kjelstrup / ASD. Innfelt: Skjermdump av frifagbevegelse.no

Hva gikk galt da Geir ble mistrodd? Nå vil Nav-sjefen finne svar

BEVISST MISFORSTÅTT?: Abid Raja mener man her med vitende og vilje ønsker å misforstå ham. Den avtroppende likestillingsministeren mener det er leit at noen ønsker et debattklima hvor de som deltar må være pinlig nøyaktige i alle ordvalg i alle settinger.

BEVISST MISFORSTÅTT?: Abid Raja mener man her med vitende og vilje ønsker å misforstå ham. Den avtroppende likestillingsministeren mener det er leit at noen ønsker et debattklima hvor de som deltar må være pinlig nøyaktige i alle ordvalg i alle settinger.

Jan-Erik Østlie. Innfelt: privat

Rajas ordvalg skaper kraftige reaksjoner: – Helt hårreisende

VURDERES: Jysk har plassert ut iPader i butikkene for at kundens skal evaluere de ansatte. (Illustrasjonsfoto)

VURDERES: Jysk har plassert ut iPader i butikkene for at kundens skal evaluere de ansatte. (Illustrasjonsfoto)

pressefoto jysk

Jysk-ansatte føler seg presset til å skaffe kundevurderinger. Se hva ledelsen svarer

MER PRIVATISERING: EUs jernbanepakke fire innebærer blant annet obligatorisk bruk av konkurranse ved tildeling av kontrakter om persontransport med jernbane.

MER PRIVATISERING: EUs jernbanepakke fire innebærer blant annet obligatorisk bruk av konkurranse ved tildeling av kontrakter om persontransport med jernbane.

Tormod Ytrehus

I dag blir EUs jernbanepakke 4 en del av norsk lov: – Regjeringen gir blaffen i at de nettopp har tapt

Kroppen og arbeidslivet:

TILBUDENE BORTE: Etter 2014 har de aller fleste programmene for innsatte blitt kuttet. Ole Martin Aanensen mener det er dårlig økonomisk prioritering. Innsatte trenger hjelp til endring.

TILBUDENE BORTE: Etter 2014 har de aller fleste programmene for innsatte blitt kuttet. Ole Martin Aanensen mener det er dårlig økonomisk prioritering. Innsatte trenger hjelp til endring.

Sissel M. Rasmussen

Ole Martin kan aldri ta fri på vakt i fengselet: – Det er den konstante årvåkenheten som sliter mest

SÅRBARHET: – Vi møter mennesker i en sårbar livssituasjon og gjør så godt vi kan innenfor regelverket som politikerne har bestemt, sier Elisabeth Steen.

SÅRBARHET: – Vi møter mennesker i en sårbar livssituasjon og gjør så godt vi kan innenfor regelverket som politikerne har bestemt, sier Elisabeth Steen.

Merete Jansen

Nav-drapet rystet tillitsvalgte Elisabeth: Her er hennes melding til engstelige ansatte

Ansatte i pleie- og omsorgstjenesten har mer kvelds- og nattarbeid enn andre yrkesgrupper, ifølge arbeidslivsbarometeret til YS.

Ansatte i pleie- og omsorgstjenesten har mer kvelds- og nattarbeid enn andre yrkesgrupper, ifølge arbeidslivsbarometeret til YS.

Tri Nguyen Dinh

Vi jobber mer kveld, natt og helg enn før. Disse bransjene skiller seg ut

BEMANNINGSBYRÅ: – Bemanningsbyrået har ødelagt livet mitt, sier Rafal Janeczeks om tiden som ansatt i Kranfører AS. Han håper arbeidsinnvandrere skal slippe å oppleve det samme som ham.

BEMANNINGSBYRÅ: – Bemanningsbyrået har ødelagt livet mitt, sier Rafal Janeczeks om tiden som ansatt i Kranfører AS. Han håper arbeidsinnvandrere skal slippe å oppleve det samme som ham.

Håvard Sæbø

Kranfører Rafals historie ryster politikere. Dette vil de gjøre med bemanningsbyråene

Dabar galite skaityti „FriFagbevegelse“ straipsnius lietuvių, lenkų ir anglų kalbomis.

Dabar galite skaityti „FriFagbevegelse“ straipsnius lietuvių, lenkų ir anglų kalbomis.

Martin Guttormsen Slørdal

Nuo šiol naujienas apie darbuotojų gyvenimą Norvegijoje galite skaityti ir lietuviškai

Debatt

Ola Elvestuen konstruerer problemer som ikke fins, for deretter å påstå at EUs fjerde jernbanepakke kan «løse» dem for oss, skriver Grethe Thorsen.

Ola Elvestuen konstruerer problemer som ikke fins, for deretter å påstå at EUs fjerde jernbanepakke kan «løse» dem for oss, skriver Grethe Thorsen.

Leif Martin Kirknes

«Elvestuens grenseløse avsporingsforsøk»

Mannen var ansatt som boresjef på riggen Scarabeo 8 da han mistet beinet etter en motorsykkelulykke.

Mannen var ansatt som boresjef på riggen Scarabeo 8 da han mistet beinet etter en motorsykkelulykke.

Arkivfoto: Saipem

Etter at oljearbeideren fikk benprotese, startet konflikten. Nå får han 3,2 millioner i erstatning

Kroppen og arbeidslivet:

PÅ TUPPA: Er det trangt om plassen, må Andreas Tharaldsen løfte brettet høyt – på fingertuppene.

PÅ TUPPA: Er det trangt om plassen, må Andreas Tharaldsen løfte brettet høyt – på fingertuppene.

Sissel M. Rasmussen

Andreas er redd for å bli bitter og angre på yrkesvalget

Stine Blegeberg ble utsatt for fem alvorlige episoder da hun jobbet på barnevernsinstitusjon. Nå har Trygderetten godkjent at disse har gitt henne Posttraumatisk stresslidelse

Stine Blegeberg ble utsatt for fem alvorlige episoder da hun jobbet på barnevernsinstitusjon. Nå har Trygderetten godkjent at disse har gitt henne Posttraumatisk stresslidelse

Anne Myklebust Odland

Stine ble psykisk syk etter vold på jobben. Nå har hun vunnet en viktig seier i Trygderetten

SVENSKE ANER: Kanskje kan det svenske rallarblodet ha påvirket yrkesvalget til Krister Andersson. Det var harde tider den gangen rallarene regjerte, mens dagens industriarbeidere har arbeidsmiljøloven å støtte seg på.

SVENSKE ANER: Kanskje kan det svenske rallarblodet ha påvirket yrkesvalget til Krister Andersson. Det var harde tider den gangen rallarene regjerte, mens dagens industriarbeidere har arbeidsmiljøloven å støtte seg på.

Sissel M. Rasmussen

Krister (45) har vært industriarbeider i 27 år. Han er usikker på om han holder til pensjonsalder

Kommentar

Arkivfoto. Illustrasjonsfoto.

Arkivfoto. Illustrasjonsfoto.

Tormod Ytrehus

«Ingen skal måtte tåle å frykte for livet mens de gjør jobben sin»

LANG ERFARING: Svein B. Skarsbø har vært med på både kraftutbyggingen i Alta og Mongstadutbyggingen.

LANG ERFARING: Svein B. Skarsbø har vært med på både kraftutbyggingen i Alta og Mongstadutbyggingen.

Sissel M. Rasmussen

En gang fikk tunnelborer Svein 20 kilo stein i hodet: – Det har vært et hardt liv, men jeg har valgt det sjøl


Flere saker