Jernbane
– Noen må stille krav og ansvarliggjøre Norske tog
Norske tog fikk ingen tilbud på lokomotiv som kan bli tatt i bruk umiddelbart på Nordlandsbanen. Nå har de avlyst anbudskonkurransen.
Norske tog har ikke klart å få tak i flere lokomotiv til SJ Norge.
SJ Norge
morten@lomedia.no
I Trondheim sitter en oppgitt Erle Arnesen, hovedtillitsvalgt for Norsk Jernbaneforbund i SJ Norge.
– Det blir en ny runde med frustrasjon både for de som ønsker å reise med togene våre og for oss som jobber på Nordlandsbanen, sier Arnesen.
Hun synes det er vanskelig å forstå at det ikke er mulig å få tak i lokomotiv som kan tas raskt i bruk på Nordlandsbanen.
– Jeg leser og hører at Norske tog har gjort det de kan. Det høres håpløst ut. Vi har bedt om disse lokomotivene i flere år, men ingenting skjer. Nå må noen stille krav og ansvarliggjøre Norske tog. Hvor er politikerne når det er snakk om Nordlandsbanen, spør Arnesen.
Morten Hansen
– Beklagelig
Det var etter dødsulykken på Nordlandsbanen, hvor en lokomotivfører omkom og lokomotivet ble ødelagt, Norske tog sendte ut en forespørsel i markedet om leie av nye lokomotiv.
Ett tilbud kom inn og dette er nå grundig vurdert.
– Det er svært skuffende og beklagelig at vi har måttet konkludere med at lokomotivene som ble tilbudt ikke er klare til trafikk i Norge med eksisterende vogner. Lokomotivene er eldre enn dagens Di4-lokomotiv som trafikkerer Nordlandsbanen. Men arbeidet med å skaffe lokomotiv fortsetter, sier administrerende direktør i Norske tog, Øystein Risan.
Forventninger
Randi Ness, direktør kommunikasjon og myndighetskontakt i SJ Norge, sierselskapet er svært skuffet på vegne av både kunder og ansatte.
Hun påpeker at det er Norske tog som er ansvarlig for å skaffe lokomotiver og kjøretøy i Norge.
– Vi har tatt opp mangelen på tog på Nordlandsbanen gjentatte ganger over flere år med Norske tog og norske myndigheter. Vi forventer at Norske tog leverer lokomotiver slik at vi kan oppfylle våre forpliktelser i trafikkavtalen, sier Ness.
Norske tog vil i samarbeid med SJ nå gå videre å undersøke alle muligheter for å leie inn lokomotiv. Norske tog går nå i direkte dialog med flere leverandører for å undersøke muligheten for leie av lokomotiv, noe selskapet har mulighet til etter en avlyst konkurranse.
Leverandøren som ikke leverte tilbud i konkurransen i henhold til kravene som var stilt, vil også bli kontaktet for å se om de kan levere som forespurt.
– Vi har ikke gitt opp
Det er få lokomotiver i markedet, og dette er ofte gamle lokomotiver eller lok som er brukt til godstog og ikke persontog.
Ombygginger av lokomotiver vil medføre en generell godkjenningsprosess hos Statens jernbanetilsyn etter ombygging, testing og leveranse av dokumentasjon.
Norske tog skriver i pressemeldingen at det er tvilsomt at dette vil la seg ordne i løpet av 2025.
– Vi har ikke gitt opp håpet om å finne en løsning. Men dersom det fremdeles, etter tre runder med forespørsler i markedet, ikke kan skaffes lokomotiv, må vi se på alternative løsninger, sier Risan.
Ness i SJ Norge anser det som lite aktuelt å leie type 92 for å kjøre på Nordlandsbanen. Hun påpeker at togselskapet har gjort stort investeringer i de vognene som i dag kjører på strekningen.
– Det er dette tilbudet vi ønsker å gi til våre kunder i nord. Vi håper Norske tog fortsetter dialogen med leverandører og at dette lar seg ordne i løpet av 2025, sier Ness.

Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.