JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bane Nor-sjefen

– Vi er ikke så ræva som enkelte skal ha det til

Thor Gjermund Eriksen erkjenner at norsk jernbane har store utfordringer, men mener alt ikke bare er svart.
Thor Gjermund Eriksen sier ønsket om flere tog og passasjerer har en nedside. Det gir mindre tid til nødvendig vedlikehold.

Thor Gjermund Eriksen sier ønsket om flere tog og passasjerer har en nedside. Det gir mindre tid til nødvendig vedlikehold.

Ole Palmstrøm

morten@lomedia.no

Bane Nor-direktøren slår fast at resultatene i norsk jernbanesektor ikke er gode nok. Han mener vi får som fortjent.

For etter tiår med det Thor Gjermund Eriksen karakteriserer som slumsete vedlikehold, kan en ikke «bare ta seg sammen» og rette opp alt i løpet av et år.

Han konstaterer at det må jobbes over tid. I tillegg er Bane Nor-sjefen klar på at man ikke kan se bort fra forutsetningene norsk jernbane har.

– Det er oppsiktsvekkende at så mange glemmer at vi har en enkeltsporet jernbane i motsetning til mange land. Det er litt forskjell på oss og Sveits som har dobbeltspor nesten overalt, slår Eriksen fast. 

Han mener Norge er i verdensklasse når det kommer til å få mest ut av en enkeltsporet jernbane.

– Vi er ikke så ræva som enkelte har inntrykk av. Vi har resultater omtrent som Sverige og Danmark, og er for tiden bedre enn Tyskland. Men vi må ha høyere ambisjoner og bli bedre. Men det gjøres en ganske bra jobb med den infrastrukturen og de forutsetningene vi har, sier Eriksen.

Offer for egen suksess

De siste ti årene har det vært en enorm trafikkvekst på jernbanen. Bane Nor-sjefen sier vi på mange måter er blitt offer for egen suksess. For økt trafikk gir mer slitasje – og flere forsinkelser.

Eriksen trekker fram tre drivere for dårligere punktlighet: For stram ruteplan, for mye feil på tog og på infrastruktur.

Akkurat nå forverrer alle tre driverne seg. Og det gjør at Eriksen og de andre som jobber på jernbanen står i en vanskelig spagat. For mer trafikk betyr mindre tid til drift og vedlikehold.

– Vi ønsker å presse kapasiteten, men ikke så mye at det vipper over. Vi er på det vippepunktet nå. Vi skal ha mye trafikk på norsk jernbane, men vi skal og ha mer arbeid på jernbanen. Vi skal gjøre det mer effektivt – men vi må ha tid til å utføre arbeidet, sier Eriksen.

Ambisjoner

Også samferdselsminister Jon-Ivar Nygård er opptatt av å bestride inntrykket av at ingenting fungerer på jernbanen, men erkjenner at det er for høyt antall innstillinger og forsinkelser.

Målet om punktlighet er vanskelig å oppnå.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Ole Palmstrøm

I likhet med Eriksen påpeker Nygård at noe av dette skyldes økt trafikk. Men det største problemet er gammel og nedslitt infrastruktur.

– Når jernbanen ikke holdes godt nok i stand, øker risikoen for feil. En av våre viktigste ambisjoner er å få jernbanen til å fungere bedre. Slik at passasjerene ikke skal lure på om toget kommer og at bedriftseierne ikke skal lure på om godset kommer fram, sier Nygård.

3,2 milliarder

Han påpeker at Nasjonal Transportplan (NTP) viser at regjeringen tar grep. I NTP settes det en klar retning.

En skal ta bedre vare på det vi har, utbedre når det er mulig og bygge nytt der det er nødvendig.

– Vi øker drift, vedlikehold og fornying med 3,2 milliarder. Det vil gi positive resultater over tid. Men det er ikke gjort i en håndvending. Vi må være litt tålmodige, sier Nygård. 

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse