Jernbane
11 ansatte kan bli permittert etter ras på Nordlandsbanen
– Rart at vi ikke får erstatning ved sånne hendelser.
Torbjørn Støre håper Mantena unngår å iverksette permitteringsvarslene som er sendt ut.
Morten Hansen
Saken oppsummert
morten@lomedia.no
Raset ved Nesvatnet i Levanger førte til brudd på Nordlandsbanen. Det har igjen ført til stans i store deler av togtrafikken på strekningen.
Men det er ikke bare de reisende og togselskapene som rammes. Også leverandørene til togselskapene merker togstansen.
Verkstedbedriften Mantena, som vedlikeholder togene til SJ Norge på Nordlandsbanen, har fått mindre gjøre.
– Mindre oppdragsmengde gir et betydelig inntektsbortfall, sier Arne Roland, administrerende direktør i Mantena.
Han sier selskapet nå vurderer konsekvensene og forsøker å finne løsninger.
– Men vi har dessverre sett oss nødt til å sende ut permitteringsvarsel til elleve av våre medarbeidere i Trondheim, sier Roland.
Uskyldig skadelidende
Hovedtillitsvalgt for Norsk Jernbaneforbund (NJF) i Mantena, Torbjørn Støre, sier de hadde håpet de kunne sluppet permitteringsvarsel i likhet med andre selskape som er påvirket bruddet.
Men der selskapene som kjører på skinnene får kompensasjon for tapte inntekter og økte utgifter, får underleverandørene ingen ting.
– Det er rart at vi ikke får erstatning ved sånne hendelser. Vi er like mye uskyldig skadelidende for at togene kjører mindre som togselskapene, sier Støre.
Tog som trenger vedlikehold
Han påpeker at det i utgangspunktet ikke er mangel på tog som trenger vedlikehold. I likhet med infrastrukturen er det etterslep på vedlikehold også på materiellet.
– Resultatet av jernbanereformen er at det står mye materiell rundt omkring i Norge som trenger vedlikehold og oppgraderinger, men som vedlikeholdsselskapene ikke kan gjøre noe med. Blant annet fordi kontraktene til de forskjellige selskapene legger begrensninger, sier Støre.
Han understreker at det jobbes med å skaffe arbeid som kan erstatte det som er blitt borte.
– Jeg har troen på at vi skal få en løsning. Det er viktig både for den enkelte arbeidstaker, men også for bedriften, sier Støre.
Han er redd usikkerheten som nå er blant de ansatte kan føre til at Mantena mister verdifull kompetanse.
– Flinke folk får seg alltid jobb. Vi er redd at disse varslene kan føre til at dyktige kollegaer ser seg etter noe annet å gjøre, noe som vil være problematisk når vi er tilbake til normal drift igjen, sier Støre.
Mantena søker løsninger
Det er en problemstilling også ledelsen i Mantena er klar over.
Arne Roland sier de er veldig bevisste på hvor viktig fagmiljøene og kompetansen er, og at Mantenas hovedprioritet nå er å gi de ansatte god informasjon.
Samtidig fortsetter arbeidet med å finne løsninger som gjør at de kan unngå permitteringer, eller redusere omfanget av permitteringene.
– Det er dyktige medarbeidere som nå blir berørt, med erfaring som vi ønsker å ta vare på, sier Roland.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.
Nå: 0 stillingsannonser

