JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bane Nor:

200 ekstramillioner til jernbanen: Slik skal pengene brukes

Bane Nor vil bruke ekstramillionene til fornyelse og vedlikehold på jernbanen over hele landet.

Bjørn A. Grimsad

morten.hansen@lomedia.no

Før påske bevilget Stortinget 200 millioner kroner til fornyelse og vedlikehold på jernbanen. Når har Bane Nor fordelt ekstrabevilgningen. De fleste banestrekningene får sin del av de ekstra pengene.

Spredt over hele landet

Irene Johansen, myndighetskontakt i Bane Nor, skriver i en epost at de har lagt flere ting til grunn i sine prioriteringer. Både ønske og nødvendighet, og muligheten til å gjennomføre tiltakene raskt og i løpet av året har vært tatt hensyn til.

– Og så er det snakk om tiltak i varierende størrelse som er spredt over hele landet, slik at også lokale entreprenører skal ha nytte av ekstrabevilgningen, skriver Johansen.

Nok kapasitet

Det er tenkt at anskaffelser settes i gang umiddelbart. Selv om Bane Nor og de fleste entreprenørselskapene på jernbanen har fortsatt sine arbeider mer eller mindre som planlagt under koronapandemien, mener Johansen at det er kapasitet i markedet til å gjennomføre tiltakene innenfor ekstrabevilgningen.

– Slik vi har forstått det er bakgrunnen for ekstrabevilgningen å sørge for sysselsetting hos entreprenører med flere. Det at tiltak i hovedsak er mindre tiltak og at de er spredt over hele landet gjør at også mindre og lokale entreprenører kan ta oppdrag, sier Johansen.

Her skal pengene brukes:

Bergensbanen: Drenering av deler av underbygning og vegetasjonsrydding

Nordlandsbanen: Drenering av deler av underbygning

Ofotbanen: Drenering av deler av underbygning og utbedring av snøoverbygg

Vestfoldbanen: Fornyelse av kjøreledningsanlegg og vegetasjonsrydding

Dovrebanen: Bruvedlikehold

Sørlandsbanen: Vegetasjonsrydding

I tillegg er det i Oslo-området lagt opp til sporfornyelser, bytte av spor på Alnabru godsterminal og oppgradering av fjernstyringsanlegg. I Drammens-regionen skal det utføres bruvedlikehold og fundamentering av master. På Østlandet skal det settes opp gjerder flere steder langs jernbanen.

Mindre fornyelsestiltak skal gjennomføres over hele landet. Disse omfatter blant annet fjellrens og utbedring av over- og underbygning.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Her skal pengene brukes:

Bergensbanen: Drenering av deler av underbygning og vegetasjonsrydding

Nordlandsbanen: Drenering av deler av underbygning

Ofotbanen: Drenering av deler av underbygning og utbedring av snøoverbygg

Vestfoldbanen: Fornyelse av kjøreledningsanlegg og vegetasjonsrydding

Dovrebanen: Bruvedlikehold

Sørlandsbanen: Vegetasjonsrydding

I tillegg er det i Oslo-området lagt opp til sporfornyelser, bytte av spor på Alnabru godsterminal og oppgradering av fjernstyringsanlegg. I Drammens-regionen skal det utføres bruvedlikehold og fundamentering av master. På Østlandet skal det settes opp gjerder flere steder langs jernbanen.

Mindre fornyelsestiltak skal gjennomføres over hele landet. Disse omfatter blant annet fjellrens og utbedring av over- og underbygning.