JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Debatt

Alle ansatte er imot å slå sammen Flytoget og Vy

Å legge ned Flytoget løser ingen reelle utfordringer på jernbanen, ifølge to fagforbund.

Å legge ned Flytoget løser ingen reelle utfordringer på jernbanen, ifølge to fagforbund.

Morten Hansen

Dette er et meningsinnlegg. Send inn debattinnlegg til debatt@lomedia.no
Mye tyder på at Flytogets fremtid avgjøres i disse dager. Nå er vi avhengige av at regjeringen, med Arbeiderpartiet i spissen, lytter til de med skoa og uniformen på!

NLF klubb Flytoget

NJF Flytogforeningen

Alle ansatte er imot å slå sammen Flytoget og Vy.

Det er også våre to forbund enige i. Vi forventer at LO-ledelsen har lyttet til «sine egne» på jernbanen og gitt klar beskjed til Støre, Nygård (Ap) og Myrseth (Ap) om at de ikke må legge ned Flytoget.

Noe annet vil bli svært dårlig mottatt!

Så godt som alle ansatte er medlemmer i de to forbundene. Nå må vi se at det kjempes for vår sak – det fortjener de fagorganiserte i Flytoget, som kan være i ferd med å bli overkjørt.

Og la det være helt klart; en sammenslåing betyr nedleggelse av Flytoget!

Samferdselsminister Nygård har tidligere sagt at han lytter til folka på gulvet i jernbanen. Nå bør han høre på oss også!

Her er våre hovedpoeng:

• Ingen tror at det bare er å flytte 350 Flytogansatte inn i Vy-konsernet med over 10.000 ansatte, og så vil Flytogets innovasjonskultur og kundeservicekultur «spres».

Det er vel omtrent like realistisk som å tro at Sbankens kultur og produkter ville bestå når den ble tatt over av DNB.

Vi er bekymret for at mange vil slutte hvis det besluttes en sammenslåing. Vi frykter tap av kompetanse og at servicekulturen og innovasjonsevnen vil ødelegges.

En sammenslåing vil i praksis bety at vi står igjen uten selskapet som i 25 år har utfordret og levert på punktlighet, innovasjon og kundeservice. Det er dårlig nytt for togreisende. 

• Vi har skyhøy medarbeidertilfredshet og det er kort vei mellom alle ledd i virksomheten. Det er ingen tvil om at det er en stor del av suksessfaktoren i Flytoget. 

Dette har ikke kommet av seg selv, og vi er stolte av å ha bygd en så sterk kultur og tilhørighet. Hvis norgeshistoriens største suksess på jernbanen legges inn i Norges største busselskap, frykter vi at dette vil forsvinne.

• Vi kan ikke se at noen egentlig er for å legge ned Flytoget. Verken KPMG-rapporten fra i fjor eller Riksrevisjonen mener løsningen på jernbanens problemer ligger i å legge ned den delen av jernbanen som fungerer best. 

De ansatte er mot, og vi hører heller ingen andre bejuble en slik avgjørelse. Tvert imot, vi kjenner mange i jernbanemiljøet som stiller seg hoderystende til en sammenslåing.

• Vi har 25 års erfaring som kundefavoritt og har blitt kåret til Norges beste persontransportselskap 19 ganger av 19 mulige.

Vi får kundene frem selv når resten av jernbanen ikke virker. I stedet for å legge oss ned burde Flytoget brukes som et eksempel til etterfølgelse. At regjeringen i det hele tatt vurderer å legge ned et selskap som tjener penger, benyttes av seks millioner reisende i året, scorer over 95 % på hver eneste kundetilfredshetsmåling og som nyter stor popularitet i opinionen, er ikke til å tro

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse