Arbeiderpartiet vil nasjonalisere jernbanen i Storbritannia
Får Labour, det britiske arbeiderpartiet, det som de vil, er britisk jernbane statlig i løpet av fem år.
Får Labour det som de vil kan strekningene som trafikkeres av private togselskaper bli tatt over av et statseid selskap i løpet av fem år.
Morten Hansen
morten@lomedia.no
Labour sier de tar sikte på å renasjonalisere britisk jernbane innen fem år er gått, hvis de blir valgt.
Et av tiltakene er å etablere «Great British Railways» (GBR), som skal være ansvarlig for planlegging av rutetider, forbedring av tjenester og drift, vedlikehold og forbedring av jernbaneinfrastruktur.
Partiet lover også blant annet automatisk refusjon for forsinkede og kansellerte reiser, bedre internettforbindelse på tog og «en best-pris billett-garanti» som sikrer at passasjerer automatisk betaler lavest mulig billettbeløp ved kontaktløse betalinger.
Valg til høsten
Mye tyder på at arbeidet kan starte i løpet av det kommende året.
I gjennomsnitt av meningsmålingene i Storbritannia har Labour nesten dobbelt så stor oppslutning som de konservative, 44 prosent mot 23 prosent, viser en oversikt fra gjort av nettstedet Politico.
Den britiske regjeringen er nødt til å utlyse et nytt parlamentsvalg innen januar 2025. Mye tyder på at det vil skje i løpet av høsten.
Labours skygge-minister for transport, Louise Haigh, kunngjør partiets transportplan i London.
Anna Gordon / Reuters / NTB
Bedre tjenester
Ordet «nasjonalisering» blir ikke brukt i Labours plan, men Labours skyggeminister for transport, Louise Haigh, sier at kontraktene som private togoperatører i dag har, vil bli overført til GBR etter hvert som de utløper i løpet av de neste årene – eller hvis de brytes av operatørene.
– Offentlig eierskap til jernbanen vår handler om det praktiske behovet for å levere bedre tjenester der de konservative har sviktet, sier Haigh.
Overfor BBC karakteriserer jernbaneminister Huw Merriman planene som «meningsløse» og «ufinansierte».
– De har ikke en plan om å betale for regningen knyttet til deres jernbanenasjonalisering, sier han.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.