JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
OPPGITT BERGENSER: Kjell Atle Brunborg, NJF-leder og bergenser, synes det er for galt at togturen fra Bergen til Oslo skal ta sju timer

OPPGITT BERGENSER: Kjell Atle Brunborg, NJF-leder og bergenser, synes det er for galt at togturen fra Bergen til Oslo skal ta sju timer

Ole Palmstrøm

Bergensbanen - like treg som på 50-tallet

NJFs forbundsleder Kjell Atle Brunborg synes det er en skam at Bergensbanen i dag går like sakte som på 50-tallet.



24.02.2014
12:00
24.02.2014 12:34

nina.hanssen@lomedia.no

– Her bør regjeringen med en statsminister fra Bergen i spissen satse mer. Jeg forventer at Erna Solberg nå satser på bygging av Ringeriksbanen og sørger for at NSB og Jernbaneverket kan endre ruteplanen sin, slik at vi får ned kjøretiden, sier han.

Brunborg, som selv er fra Bergen, synes det er ille at toget mellom Norges største byer tar rundt 7 timer.

– På 90-tallet tok toget mellom Bergen og Oslo 6 timer og 12 minutter. I dag tar toget like lenge som på 50-tallet, sier han.

Brunborg sier at dette betyr at folk som reiser på denne strekningen får en lengre reise og på sikt kan dette føre til at passasjene i stedet vil velge fly eller privatbiler.

Han mener at dette er et stort tilbakeskritt for jernbanen.

– Den rødgrønne regjeringen har satset flere millioner på jernbanen og også Bergensbanen har fått en mye bedre infrastruktur nå enn på 90-tallet. Det har vært en stor utbedring med mange nye tunneller over fjellet, men samtidig har kjøretiden gått opp, sier han.

Brunborg sier at det er flere grunner til at Bergensbanen nå går sakte.

– Lokaltrafikken har økt kraftig og det er bra men dette betyr også at langdistansetogene ikke blir prioritert slik de gjorde før sånn at det er vanskelig å få slottene (rutetidene) til å gå opp.

– Bør en statsminister fra Bergen ta tak i dette?

Ja, det er dårlig hvis ikke Erna Solberg tar tak i dette. Hun må sørge for at de får fart på arbeidet med ringeriksbanen og få NSB og Jernbaneverket til å endre ruteplanen slik at Bergensbanen kan gå mye raskere, sier NJF-lederen.

Brunborg sier at NJF også vil minne statssekretæren i samferdselsdepartementet på hva han sa for ett år siden, da han var leder for Bergensbaneforumet.

– Han var selv en forkjemper for ringeriksbanen og for utbedring av bergensbanen for å få ned kjøre tiden. Dette skal vi minne ham på, sier Brunborg.

Han har sett at det ikke er noen økning av passasjerer på lang langdistansetogene, slik det har vært i lokaltrafikken og han frykter at passasjerene vil velge annen transport om ikke tiden går ned.

Enig med NJF

Henning Lirhus, salgs- og markedsansvarlig i NSB, sier at han deler NJF sitt syn om at det gjerne skulle gått fortere å kjøre tog på Bergensbanen i dag.

– Vi deler Kjell Atle Brunborgs syn på at det burde gå fortere på Bergensbanen. Samtidig er årsaken til dagens hastighet sammensatt av flere faktorer. Det største begrensningen i å kjøre fortere på Bergensbanen i dag, er infrastrukturen, sier Lirhus.

Han sier at for at Jernbaneverket skal kunne utbedre denne, er det nødvendig med politiske bevilgninger.

– Da Bergensbanen i sin tid ble åpnet, var regiontogene mellom Oslo og Bergen den viktigste hovedferdselsåren mellom øst og vest. Vegnettet var på langt nær like godt som det er i dag. Når vegnettet ble opprustet, fikk NSB en noe mindre betydning som transportør over fjellet, all den tid vegnettet tok av for mye av presset på regiontoget mellom Oslo og Bergen, sier han.

Han forklarer at lokaltogtilbudet på Vossebanen og Østlandet over tid fått høyere prioritet i samfunnet, for å frakte folk til og fra jobb og skole. Et lokaltogtilbud betyr imidlertid at farten på regiontogene blir påvirket.

Godstrafikken på Bergensbanen har også økt betraktelig, som igjen gjør at hastigheten på regiontogene påvirkes i større grad enn for 60 år siden.

– I lys av disse rammene, må derfor vi i NSB tilby et regiontogtilbud mellom Oslo og Bergen som bygger på forutsigbarhet og komfort. Farten får vi dessverre ikke gjort noe med, inntil infrastrukturen opprustes til at man kan kjøre fortere. Først da kan vi legge dette til som et konkurransefortrinn ovenfor potensielle togkunder, i tillegg til forutsigbarhet og komfort, som vi kan tilby i dag, sier han.

Vil ha dobbeltspor og krysningsspor

Konduktør og NJF-medlem, Ann Kristin Vågan, stortrives med å jobbe på Bergensbanen, men er enig i at Bergensbanen burde gått raskere i dag.

Nina Hanssen

nina.hanssen@lomedia.no

Hun har jobbet i flere avdelingen av NSB siden 1987 og vært konduktør siden 2007.

Vågan elsker å jobbe med mennesker og mener selv hun har verdens fineste utsikt fra kontorvinduet.

– Se bare på den vakre naturen, sier hun og nikker mot fjell og fjord vi passerer i det toget setter kurset mot Oslo.

Men selv om utsikten er godt og passasjerene i det fulle toget som nå er på vei til vinterferie er fornøyde, skulle Vågan ønske at de kunne gå litt raskere.

– Det burde gått raskere hvert år og det er ille at vi i 2013 kjører i samme fart som på 50-tallet. Vi trenger dobbeltspor og krysningsspor. Er det forsinkelser, forplanter dette seg fort, sier hun.

Hun liker dårlig når det er full stans og hun må organisere alt og mobilen går varm. Da er det bedre når alt går på skinner og toget er nesten i rute.

– Det er vel en definisjon på når vi kan si at toget er i rute, men i det siste har det vært en del forsinkelser, innrømmer hun.

For Vågan, som bor i Bergen, er det en selvfølge å være fagorganisert i et LO-forbund.

– Jeg er med i NJF for tryggheten og har god støtte fra fagforeningen og det føles godt å stå sammen, sier hun.

Hun tror det er flere grunner til at toget i dag går sakte. Blant annet fryser dørene, også når vi går fra varmt til kaldt.

– Dette er Lodalens ansvar og dette burde være noe vi skulle vært foruten, sier hun.

Likevel, tror hun ikke forsinkelsene skremmer kundene vekk fra toget.

– Mange av våre kunder bruker toget når de skal komme seg på fjellet og hvis været er dårlig og veiene er stengte, er toget et godt alternativ. Heldigvis har vi mange faste kunder som foretrekker toget og er ikke opptatt av hvor lang tid det tar. Jeg tror de som klager mest på Bergensbanen, er folk som sjelden tar toget, sier hun.

Heller ikke i dag, er det noen som klager selv om det blir mange stopp for å få igjen de fryste dørene. På Finse er det full snøstorm og snøen fyker inn i toggangene, mens hjelpemannskap og turister klatrer ut av toget mens vinden uler utenfor.

Toget står noen minutter ekstra mens konduktøren jobber for å få igjen døra, men det er ingen som klager.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
24.02.2014
12:00
24.02.2014 12:34



Mest lest

TØFT PÅ IKEA: Bjørn Høgberg, Irene Nilssen og Merethe Solberg (til høyre) hadde mange konflikter med ledelsen da de var tillitsvalgte for Fellesforbundet på Ikea. For alle tre gikk jobben som tillitsvalgt hardt utover helsa.

TØFT PÅ IKEA: Bjørn Høgberg, Irene Nilssen og Merethe Solberg (til høyre) hadde mange konflikter med ledelsen da de var tillitsvalgte for Fellesforbundet på Ikea. For alle tre gikk jobben som tillitsvalgt hardt utover helsa.

Håvard Sæbø

Merethe, Irene og Bjørn sier at jobben på Ikea nesten tok livet av dem: – En brutal verden

 Elisabeth Thoresen som leder AAP-aksjonen, forteller at hun har blitt kontaktet av flere som er rammet i denne saken, som sier de har vært tydelige overfor Nav om at de ikke ønsker at deres informasjon skal være åpent tilgjengelig.

Elisabeth Thoresen som leder AAP-aksjonen, forteller at hun har blitt kontaktet av flere som er rammet i denne saken, som sier de har vært tydelige overfor Nav om at de ikke ønsker at deres informasjon skal være åpent tilgjengelig.

Jan-Erik Østlie

Bekymret for Nav-brukere med hemmelig nummer: – Det er her den store fadesen kan ligge

HØYE BUNKER: Dokumentbunkene har vokst seg fete i løpet av den tiden saken har pågått. Tor Teigland er klar på at uten FLT og LO på laget hadde han måttet gi opp kampen etter tapet i Trygderetten.

HØYE BUNKER: Dokumentbunkene har vokst seg fete i løpet av den tiden saken har pågått. Tor Teigland er klar på at uten FLT og LO på laget hadde han måttet gi opp kampen etter tapet i Trygderetten.

Kai Hovden

Tor fikk avslag på yrkesskadesøknad hos Nav og tapte i Trygderetten – så kom kontrabeskjeden

LEI: Henning Brøgger Pedersen gikk etterhvert ganske lei av stua si etter å ha blitt permittert.

LEI: Henning Brøgger Pedersen gikk etterhvert ganske lei av stua si etter å ha blitt permittert.

Brian Cliff Olguin

Henning (28) er sjanseløs på boligmarkedet: – Det vi har i dag er Willochs arv, sier forsker

Hovedstillitsvalgte Alexander Jordnes i montørklubben i Schindler fikk avskjed på dagen i november. Men hva har skjedd etterpå?

Hovedstillitsvalgte Alexander Jordnes i montørklubben i Schindler fikk avskjed på dagen i november. Men hva har skjedd etterpå?

Leif Martin Kirknes

Alexander fikk avskjed på dagen. Det nektet kollegene hans å akseptere

Privat

Ryszard har jobba i Norge i 13 år. No står han utan ei krone i inntekt

Maja og Simon Lotric ble permittert i mars. Det gikk 15 uker, og kanskje 15 uker til? Foto: Ylva Seiff Berge

Maja og Simon Lotric ble permittert i mars. Det gikk 15 uker, og kanskje 15 uker til? Foto: Ylva Seiff Berge

Ylva Seiff Berge

Maja og Simon har hatt redusert inntekt i ett år. Slik har det gått

Laila Robert synes det er tøft å måtte gjennom kontroll på grensa mellom Norge og Sverige på vei til og fra jobb. Nå er hun sykmeldt.

Laila Robert synes det er tøft å måtte gjennom kontroll på grensa mellom Norge og Sverige på vei til og fra jobb. Nå er hun sykmeldt.

Privat

Vernepleier Laila ble syk av Sverige-pendling: – Du føler deg som en kjeltring

Fra mandag kan dagpendlere fra Sverige og Finland igjen kunne komme på jobb i Norge. (Illustrasjonsfoto)

Fra mandag kan dagpendlere fra Sverige og Finland igjen kunne komme på jobb i Norge. (Illustrasjonsfoto)

Ola Tømmerås

LO glad for løsning for dagpendlere fra Sverige og Finland, men etterlyser kompensasjon

PÅ JOBB PÅ TUR: Guro Vadstein går ofte tur med Buster i Østmarka. Da benytter hun anledningen til å ta flere jobbsamtaler.

PÅ JOBB PÅ TUR: Guro Vadstein går ofte tur med Buster i Østmarka. Da benytter hun anledningen til å ta flere jobbsamtaler.

Katharina Dale Håkonsen

Hjemmekontor-reglene er 20 år gamle. Nå krever LO fornyelse

Framtidsscenario: – Vi har fått dublert utstyret vårt. Jeg har mistanke om at normalsituasjonen vil være mer hjemmekontor etter pandemien også, sier Ingvild Vaggen Malvik.

Framtidsscenario: – Vi har fått dublert utstyret vårt. Jeg har mistanke om at normalsituasjonen vil være mer hjemmekontor etter pandemien også, sier Ingvild Vaggen Malvik.

Ole Palmstrøm

450 ansatte i Riksrevisjonen fikk en egen norm for hjemmekontor

Illustrasjonsbilde

Illustrasjonsbilde

Anna Granqvist

Skal aldersgrensa for ansatte i staten økes? Nei, sier LO Stat

Direktør Tor Asak Giæver og personalsjef Mari Ulven Blekkerud sendte ut de første permitteringsvarslene grunnet covid-19.

Direktør Tor Asak Giæver og personalsjef Mari Ulven Blekkerud sendte ut de første permitteringsvarslene grunnet covid-19.

Helge Rønning Birkelund

240 ansatte fikk permitteringsvarsel. Slik klarte bedriften å beholde alle

FANEMARKERING: – Selv om det nå er åpnet for at svenske dagpendlere kan komme på jobb i Norge, er ikke dette over, sier LO-leder Hans-Christian Gabrielsen.

FANEMARKERING: – Selv om det nå er åpnet for at svenske dagpendlere kan komme på jobb i Norge, er ikke dette over, sier LO-leder Hans-Christian Gabrielsen.

Helge Rønning Birkelund

Grensene åpnet for svenske dagpendlere, men månedslønna er tapt inntil norske myndigheter bestemmer noe annet

IKKE LIKE SIKKERT: Nils Ole Morken (f.v.), Glenn Noss og Johannes H. Haugen konstaterer at stemningen blant verkstedarbeiderne i Lodalen er laber. Usikkerhet rundt arbeidssituasjonen har gjort at flere vurderer å bruke kompetansen sin et annet sted.

IKKE LIKE SIKKERT: Nils Ole Morken (f.v.), Glenn Noss og Johannes H. Haugen konstaterer at stemningen blant verkstedarbeiderne i Lodalen er laber. Usikkerhet rundt arbeidssituasjonen har gjort at flere vurderer å bruke kompetansen sin et annet sted.

Morten Hansen

Verkstedarbeiderne i Lodalen vet ikke om jobbene blir flyttet: – Vi har veldig lite vi skulle sagt

Kristin Oudmayer har skrever flere bøker om mobbing og utenforskap.

Kristin Oudmayer har skrever flere bøker om mobbing og utenforskap.

Anita Arntzen

Da Kristin fant ut at datteren ble mobbet, kjørte hun rett hjem og ringte læreren: – Det skulle jeg ikke ha gjort mens jeg var så sint

Joakim Ahlström (t.h.) betaler skatt og ville fått sykepenger eller ledighetstrygd hvis han var syk eller ledig. Men han kan ikke få dekket tapt inntekt.

Joakim Ahlström (t.h.) betaler skatt og ville fått sykepenger eller ledighetstrygd hvis han var syk eller ledig. Men han kan ikke få dekket tapt inntekt.

Helge Rønning Birkelund

Joakim mistet en månedslønn da grensen ble stengt: – Reglene er like for alle, svarer regjeringen

Jonas Gahr Støre har snakket med mange fagpersoner den siste tiden. Han mener vi må leve med dette lenge ette at siste vaksine er satt.

Jonas Gahr Støre har snakket med mange fagpersoner den siste tiden. Han mener vi må leve med dette lenge ette at siste vaksine er satt.

Jan-Erik Østlie

Støre er bekymret for folkehelsen. Jo mer Ap-lederen snakker med fagfolkene, jo mer uroet blir han

Debatt

Å gå fra straff til hjelp er faglig, etisk og samfunnsøkonomisk riktig, skriver Hanne Glemmestad og Mimmi Kvisvik.

Å gå fra straff til hjelp er faglig, etisk og samfunnsøkonomisk riktig, skriver Hanne Glemmestad og Mimmi Kvisvik.

Jan-Erik Østlie

«Lytt til fakta og forskning, ikke følelser og fordommer», skriver FO-toppene om rusreformen

VURDERER DANSKE REGLER: Danmark har innført strengere regler for utenlandske turbusser enn resten av Europa. Hvordan EU reagerer på de danske reglene vil få betydning for om Norge skal innføre de samme reglene, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.

VURDERER DANSKE REGLER: Danmark har innført strengere regler for utenlandske turbusser enn resten av Europa. Hvordan EU reagerer på de danske reglene vil få betydning for om Norge skal innføre de samme reglene, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.

Martin Guttormsen Slørdal

Hareide vurderer å gjøre som danskene og innføre strengere regler for utenlandske turbusser


Flere saker