JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
NØDVENDIG: – Ikke vanskelig å skjønne at det er nødvendig med fornyelse, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen når prosjektleder for strekningen Jarle Rasmussen (i midten) og avdelingsdirektør Sverre Kjenne orienterer om teknologien.

NØDVENDIG: – Ikke vanskelig å skjønne at det er nødvendig med fornyelse, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen når prosjektleder for strekningen Jarle Rasmussen (i midten) og avdelingsdirektør Sverre Kjenne orienterer om teknologien.

Øystein Bråthen

Bygger moderne stasjoner

Omfattende arbeider på Østfoldbanens østre linje er i rute. Om ett år kjøres strekningen Ski-Sarpsborg med nytt signalanlegg.



02.09.2014
12:00
21.08.2014 13:24

oystein.braathen@lomedia.no

På Mysen er det så vidt bilene kommer seg over den provisoriske planovergangen som for tiden bare består av pukk. Nytt sikringsanlegg for veien kommer. Det gjør også nye plattformer som er lange nok til NSBs doble Flirt-sett, og har riktig høyde. Publikum merker oppgraderingen når benker, belysning og informasjonstavler er skiftet ut.

Nytt teknisk hus for signal og tele skal sørge for mer pålitelig drift. I sommer har banen vært stengt i 11 uker. Neste år planlegges nye seks uker stans før togene kjører på ERTMS, European Rail Traffic Management System.

Prøvetur

Investeringene beløper seg til cirka én milliard kroner totalt.

– Denne utbyggingen har stor betydning for Østfold, og er en del av regjeringens satsing på jernbanen. Vi var for dette prosjektet da vi satt i opposisjon, og ser nødvendigheten av å skifte ut det gamle signalanlegget. Når alt står ferdig kuttes reisetida mot Oslo, men stasjonene underveis får også et bedre tilbud, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Etter å ha kjørt Norges første ERTMS-strekning mellom Sarpsborg og Rakkestad, fikk statsråden omvisning på Mysen stasjon. En titt inn i det tekniske bygget viser klart at mye må skiftes ut. Der står anlegget fra 1950-tallet fremdeles mens et nytt er på vei inn.

– Jeg liker biler fra 50-tallet, men tror ikke på relé-anlegg fra samme periode. Her ser vi at fornyelsen er påkrevd. Å innføre ERTMS i Norge er et viktig skritt i retning av å få en moderne jernbane, sier Solvik-Olsen.

Neste høst

I sommer skal også Kråkstad, Tomter, Spydeberg og Askim oppgraderes. Planen er å ha alt klart til drift fra august 2015.

– Frekvens og pålitelighet er avgjørende, og her kommer ERTMS til å gi et mer robust signalsystem. Jeg synes dette er fascinerende. Vi har tro på at jernbanen spiller en viktig rolle, særlig for gods og persontrafikken inn og ut av de store byene. Når de reisende bor langs strekningen, fungerer det godt. Jeg har derimot ikke tro på at de først skal reise kollektivt med buss, og så risikere å vente på toget. Det kommer aldri til å fungere, mener statsråden, som understreker at en av utfordringene framover blir å holde vanlig trafikk i gang mens oppgraderingen pågår.

Ifølge Jernbaneverkets plan følger Ofotbanen, ferdig i 2019, så Bergensbanen og Nordlandsbanen.

Konsekvenser

Hittil er én skinnegående arbeidsmaskin, en Robel, gjort klar for prøvestrekningen.

– 800 norske tog må bygges om for å kunne kjøre med det nye systemet. I andre land har de benyttet en ordning med subsidiering av operatørene, en løsning som er komplisert på grunn av EU-regler, forteller avdelingsdirektør Sverre Kjenne i Jernbaneverket, leder for signal og tele.

Han understreker at anleggene må fornyes nå.

– De eksisterende løsningene bidrar stadig oftere til stans i trafikken. Vi får ikke lenger tak i reservedeler og kompetansen dør ut. Her er ingen tid å miste, sier Kjenne, som håper det upresise begrepet «signalfeil» skal forsvinne for godt når ERTMS er installert over hele landet.

Erfaringer. Østre linje får nå samme system som Botniabanen og Ådalsbanen i Nord-Sverige. Siden første prøvekjøring i oktober har det vært mye testing.

– Blant annet er det krav om helt nye trafikkregler som må godkjennes av Statens jernbanetilsyn og EU. Vi har en god dialog med tilsynet, og planen er å søke om godkjenning tidlig i 2015, opplyser Jarle Rasmussen, prosjektleder for både ERTMS og Mysen-utbyggingen.

Stor investering

Kostnadene på Østre linje er cirka én milliard kroner.

Ordinær ERTMS-drift Ski-Sarpsborg høsten 2015.

Norge har forpliktet seg til å innføre systemet på alle strekninger.

Seks milliarder kroner avsatt i Nasjonal transportplan 2014-2023.

For norsk jernbanenett er investeringene anslått til 20 milliarder kroner over 15 år.

ERTMS: European Rail Traffic Management System.

Et felles europeisk system.

Ikke lenger lyssignaler og skilt langs sporene.

Sikrere. Plass til flere tog på strekningene.

Frekvens og pålitelighet er avgjørende.

02.09.2014
12:00
21.08.2014 13:24



Mest lest

De nye pensjonene er klare. Etterbetaling kommer på ulike tidspunkter i mai og juni.

De nye pensjonene er klare. Etterbetaling kommer på ulike tidspunkter i mai og juni.

Hanna Skotheim

Trygdene øker fra 1. mai. Se når den blir etterbetalt

Pensjonistforbundets leder Jan Davidsen

Pensjonistforbundets leder Jan Davidsen

Jan-Erik Østlie

Jan Davidsen hadde håpet på mer til minstepensjonistene: Slik blir den nye pensjonen

KJEMPER: Anna Maria Magnusson har lenge kjempet for å få en lønn som hun kan forsørge familien med mens hun er lærling i anleggsgartnerfaget. Hun mener lønna er for dårlig for voksenlærlinger.

KJEMPER: Anna Maria Magnusson har lenge kjempet for å få en lønn som hun kan forsørge familien med mens hun er lærling i anleggsgartnerfaget. Hun mener lønna er for dårlig for voksenlærlinger.

Ole Palmstrøm

Anna (27) fikk 0 kroner i lærlinglønn: – Jeg har fått låne penger av mamma siden september i fjor

Solfrid Alstad opplevde ikke at ledelsen var interessert i det hun hadde å si.

Solfrid Alstad opplevde ikke at ledelsen var interessert i det hun hadde å si.

Hanna Skotheim

Etter 40 år i barnevernet gikk Solfrid til lokalavisa og slo alarm. Så sa hun opp jobben

Elizabeth (19) har bodd i fosterhjem hos Tone Granaas siden hun var 17 år.

Elizabeth (19) har bodd i fosterhjem hos Tone Granaas siden hun var 17 år.

Anne Myklebust Odland

Tone kaller Elizabeth for datter, men vegrer seg for å bli fostermor en gang til

VENTET IKKE FORGJEVES: Fem år tok det før klubbleder Christian Ekstrøm og resten av de ansatte fikk den tariffavtalen de krevde. Det gir opptil 100.000 kroner i lønnsøkning for de ansatte.

VENTET IKKE FORGJEVES: Fem år tok det før klubbleder Christian Ekstrøm og resten av de ansatte fikk den tariffavtalen de krevde. Det gir opptil 100.000 kroner i lønnsøkning for de ansatte.

Håvard Sæbø

Christian jubler etter fem års kamp: Nå får lageransatte i opptil 100.000 mer i lønn

Oljearbeider Øyvind Akselsen møter sin tidligere arbeidsgiver i retten. Utfallet av rettsaken kan få konsekvenser for mange oljearbeidere som i perioder jobber fra skip.

Oljearbeider Øyvind Akselsen møter sin tidligere arbeidsgiver i retten. Utfallet av rettsaken kan få konsekvenser for mange oljearbeidere som i perioder jobber fra skip.

Jan Kåre Ness

Øyvind går til sak for å få betalt overtid: – Burde ikke vært tema i 2022

Du har plikt til å ta ferie. Nå nærmer det seg sommer og et avbrekk fra jobb.

Du har plikt til å ta ferie. Nå nærmer det seg sommer og et avbrekk fra jobb.

Colourbox

Kan arbeidsgiver bestemme når jeg skal ha sommerferie? 10 spørsmål og svar

Per Flakstad

Disse blir tatt ut hvis det blir kommunestreik 24. mai

Annkarin mener hun og andre med 16 års ansiennitet burde tjent 20.000 kroner mer i året.

Annkarin mener hun og andre med 16 års ansiennitet burde tjent 20.000 kroner mer i året.

Simen Aker Grimsrud

Da vernepleier Annkarin sjekket tilleggene for ansiennitet, ble hun overrasket: – Det føles feil

– Lene begynte å tulle med meg på et seminar, minnes Ulrikke (t.v.) om de første tegnene til at det var noe mer mellom dem. Så kasta kollegaene seg på og sendte et bilde av at de stod sammen og skrev: «Planlegger fremtiden sammen». Nå er de tidligere kollegaene snart gift.

– Lene begynte å tulle med meg på et seminar, minnes Ulrikke (t.v.) om de første tegnene til at det var noe mer mellom dem. Så kasta kollegaene seg på og sendte et bilde av at de stod sammen og skrev: «Planlegger fremtiden sammen». Nå er de tidligere kollegaene snart gift.

Hanna Skotheim

Lene mente det var en privatsak da hun forelsket seg i Ulrikke på jobb. Flere er uenig med henne

PRESTASJONEN AVGJØR: Marte Rian Aarnes har levd på lønn og provisjon i hele sitt yrkesaktive liv. Her sammen med sønnen Oskar (12).

PRESTASJONEN AVGJØR: Marte Rian Aarnes har levd på lønn og provisjon i hele sitt yrkesaktive liv. Her sammen med sønnen Oskar (12).

Ylva Seiff Berge

Martes årslønn er 500.000 kroner. Men med en ekstra innsats kan hun tjene langt mer

SNART GODKJENT: Bilpleie, dekkskift og dekklager blir fra 1. juli omfattet av den samme godkjenningsordningen som renovasjonsbransjen har. Hos MS Bilpleie i Skien der Thomas Johansen jobber, er alt på stell allerede.

SNART GODKJENT: Bilpleie, dekkskift og dekklager blir fra 1. juli omfattet av den samme godkjenningsordningen som renovasjonsbransjen har. Hos MS Bilpleie i Skien der Thomas Johansen jobber, er alt på stell allerede.

Tormod Ytrehus

Snart må du vaske bilen selv, om du skal ha det ordentlig billig

Tor Arne Johansen, konserntillitsvalgt i Tine.

Tor Arne Johansen, konserntillitsvalgt i Tine.

Erlend Angelo

Konserntillitsvalgt reagerer kraftig på hvordan Tine uttalte seg etter at de tapte i tingretten

SJOKK: A-krimsamarbeidet i Møre og Romsdal avdekte sjokkerande lønns- og arbeidsvilkår hos underleverandørar på Vard Søviknes. No har verftet tatt grep, forsikrar verftsdirektør Arnt Inge Gjerde, klubbleiar Rune Torsvik og tillitsvald Kristian Ertresvåg i Fellesforbundet.

SJOKK: A-krimsamarbeidet i Møre og Romsdal avdekte sjokkerande lønns- og arbeidsvilkår hos underleverandørar på Vard Søviknes. No har verftet tatt grep, forsikrar verftsdirektør Arnt Inge Gjerde, klubbleiar Rune Torsvik og tillitsvald Kristian Ertresvåg i Fellesforbundet.

Tormod Ytrehus

Rumenarar jobba for 30 kroner timen hos underleverandør: – Vi mista kontrollen

Ole Palmstrøm

Lisa ble slått ned av en medelev som skrek «jævla neger». Først da grep de voksne inn

Brian Cliff Olguin

Finansbransjen skal ikke tjene penger på ansattes pensjoner, mener store LO-forbund

FORNØYD HUND: Puddelen Busia får besøk av Mattilsynets veterinær Inna Vinningland på hundepensjonatet. Selv om det bare ett døgn siden han måtte forlate eieren sin, virker han rolig og fornøyd i armene på pensjonateier Terje Bjelland.

FORNØYD HUND: Puddelen Busia får besøk av Mattilsynets veterinær Inna Vinningland på hundepensjonatet. Selv om det bare ett døgn siden han måtte forlate eieren sin, virker han rolig og fornøyd i armene på pensjonateier Terje Bjelland.

Ole Palmstrøm

Kjæledyr og eiere på flukt fra krigen får trøst på ukrainsk av Inna i Sandnes

Alf Ragnar Olsen

Oslo rammes først hvis det blir streik i staten

Kronikk

Mens lønnsøkningen er på 3,7 prosent, er sosialhjelpssatsene bare justert opp med 1,4 prosent fra i fjor til i år, skriver Mimmi Kvisvik i denne kronikken. 

Mens lønnsøkningen er på 3,7 prosent, er sosialhjelpssatsene bare justert opp med 1,4 prosent fra i fjor til i år, skriver Mimmi Kvisvik i denne kronikken. 

Colourbox

«Velferdsstatens fallitt: Offentlige ytelser løfter ikke folk ut av fattigdom»


Flere saker