NØDVENDIG: – Ikke vanskelig å skjønne at det er nødvendig med fornyelse, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen når prosjektleder for strekningen Jarle Rasmussen (i midten) og avdelingsdirektør Sverre Kjenne orienterer om teknologien.
Øystein Bråthen
Bygger moderne stasjoner
Omfattende arbeider på Østfoldbanens østre linje er i rute. Om ett år kjøres strekningen Ski-Sarpsborg med nytt signalanlegg.
oystein.braathen@lomedia.no
På Mysen er det så vidt bilene kommer seg over den provisoriske planovergangen som for tiden bare består av pukk. Nytt sikringsanlegg for veien kommer. Det gjør også nye plattformer som er lange nok til NSBs doble Flirt-sett, og har riktig høyde. Publikum merker oppgraderingen når benker, belysning og informasjonstavler er skiftet ut.
Nytt teknisk hus for signal og tele skal sørge for mer pålitelig drift. I sommer har banen vært stengt i 11 uker. Neste år planlegges nye seks uker stans før togene kjører på ERTMS, European Rail Traffic Management System.
Prøvetur
Investeringene beløper seg til cirka én milliard kroner totalt.
– Denne utbyggingen har stor betydning for Østfold, og er en del av regjeringens satsing på jernbanen. Vi var for dette prosjektet da vi satt i opposisjon, og ser nødvendigheten av å skifte ut det gamle signalanlegget. Når alt står ferdig kuttes reisetida mot Oslo, men stasjonene underveis får også et bedre tilbud, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.
Etter å ha kjørt Norges første ERTMS-strekning mellom Sarpsborg og Rakkestad, fikk statsråden omvisning på Mysen stasjon. En titt inn i det tekniske bygget viser klart at mye må skiftes ut. Der står anlegget fra 1950-tallet fremdeles mens et nytt er på vei inn.
– Jeg liker biler fra 50-tallet, men tror ikke på relé-anlegg fra samme periode. Her ser vi at fornyelsen er påkrevd. Å innføre ERTMS i Norge er et viktig skritt i retning av å få en moderne jernbane, sier Solvik-Olsen.
Neste høst
I sommer skal også Kråkstad, Tomter, Spydeberg og Askim oppgraderes. Planen er å ha alt klart til drift fra august 2015.
– Frekvens og pålitelighet er avgjørende, og her kommer ERTMS til å gi et mer robust signalsystem. Jeg synes dette er fascinerende. Vi har tro på at jernbanen spiller en viktig rolle, særlig for gods og persontrafikken inn og ut av de store byene. Når de reisende bor langs strekningen, fungerer det godt. Jeg har derimot ikke tro på at de først skal reise kollektivt med buss, og så risikere å vente på toget. Det kommer aldri til å fungere, mener statsråden, som understreker at en av utfordringene framover blir å holde vanlig trafikk i gang mens oppgraderingen pågår.
Ifølge Jernbaneverkets plan følger Ofotbanen, ferdig i 2019, så Bergensbanen og Nordlandsbanen.
Konsekvenser
Hittil er én skinnegående arbeidsmaskin, en Robel, gjort klar for prøvestrekningen.
– 800 norske tog må bygges om for å kunne kjøre med det nye systemet. I andre land har de benyttet en ordning med subsidiering av operatørene, en løsning som er komplisert på grunn av EU-regler, forteller avdelingsdirektør Sverre Kjenne i Jernbaneverket, leder for signal og tele.
Han understreker at anleggene må fornyes nå.
– De eksisterende løsningene bidrar stadig oftere til stans i trafikken. Vi får ikke lenger tak i reservedeler og kompetansen dør ut. Her er ingen tid å miste, sier Kjenne, som håper det upresise begrepet «signalfeil» skal forsvinne for godt når ERTMS er installert over hele landet.
Erfaringer. Østre linje får nå samme system som Botniabanen og Ådalsbanen i Nord-Sverige. Siden første prøvekjøring i oktober har det vært mye testing.
– Blant annet er det krav om helt nye trafikkregler som må godkjennes av Statens jernbanetilsyn og EU. Vi har en god dialog med tilsynet, og planen er å søke om godkjenning tidlig i 2015, opplyser Jarle Rasmussen, prosjektleder for både ERTMS og Mysen-utbyggingen.
Stor investering
Kostnadene på Østre linje er cirka én milliard kroner.
Ordinær ERTMS-drift Ski-Sarpsborg høsten 2015.
Norge har forpliktet seg til å innføre systemet på alle strekninger.
Seks milliarder kroner avsatt i Nasjonal transportplan 2014-2023.
For norsk jernbanenett er investeringene anslått til 20 milliarder kroner over 15 år.
ERTMS: European Rail Traffic Management System.
Et felles europeisk system.
Ikke lenger lyssignaler og skilt langs sporene.
Sikrere. Plass til flere tog på strekningene.
Frekvens og pålitelighet er avgjørende.
Stor investering
Kostnadene på Østre linje er cirka én milliard kroner.
Ordinær ERTMS-drift Ski-Sarpsborg høsten 2015.
Norge har forpliktet seg til å innføre systemet på alle strekninger.
Seks milliarder kroner avsatt i Nasjonal transportplan 2014-2023.
For norsk jernbanenett er investeringene anslått til 20 milliarder kroner over 15 år.
ERTMS: European Rail Traffic Management System.
Et felles europeisk system.
Ikke lenger lyssignaler og skilt langs sporene.
Sikrere. Plass til flere tog på strekningene.
Mest lest
I lønnsoppgjøret skal de største tilleggene gis til de som har lavest lønn, ifølge LO.
colourbox.com
Om lønna di er lav nok, kan du vente deg ekstra penger
Erfarne butikkansatte som Nadine Tomi får 15.600 kroner mer i året fra 1. februar.
Brian Cliff Olguin
Kraftig lønnshopp for butikkansatte FØR lønnsoppgjøret
Hugo Lorentsen, som har jobbet i Drytech i 17 år, anbefaler mest husets kylling i karri. Maten pakkes for hånd og alt er nøye sjekket.
Erlend Angelo
«Magisk» norsk mat har mettet soldater og turgåere i tre tiår
Veien fram til i dag har vært lang og full av skam og vonde følelser for Martine. Nå føler hun at hun kan puste.
Eivind Senneset
Veien fram til i dag har vært lang og full av skam for Martine. Nå føler hun at hun kan puste
I fjor streika ansatte i mange private barnehager for å bli med i tidligpensjonsordninga Fellesordninga for avtalefestet pensjon.
Bjørn A. Grimstad
Flere skal få tidligpensjon – men ny AFP kommer heller ikke i år
– Norge er ikke vaksinert mot splittelse. Vi kan ikke ta demokratiet og våre verdier for gitt, sier kvinnen som nesten ble drept for det hun tror på. Terroristen på Utøya skjøt Libak i hendene, i kjeven og i brystet.
Hanna Skotheim
Ina Libak hørte folk si Nav møtte dem med mistillit. Da hun selv måtte ringe, fikk hun en aha-opplevelse
Arbeidsmiljøloven sier at nattarbeid, som defineres som arbeid mellom klokka 21 og 06, ikke er tillatt med mindre «arbeidets art gjør det nødvendig». Men det gjelder ikke ansatte i varehandelen. (Illustrasjonsfoto)
André Kjernsli
Skal vurdere om butikkansatte kan jobbe etter klokka 21 om kvelden
– Det er synd at vi måtte ut i media for at de skulle bestemme seg for å gjennomføre et tilsyn, sier Joakim Johnsen.
Brian Cliff Olguin
Sjefen trakasserte Joakim og kollegaene i fylla: Nå ser Arbeidstilsynet på saken
«Mrs. Chatterjee vs. Norway» har premiere 17. mars. Bufdir forbereder seg på debatten
Skjermdump
Bollywood-film om norsk barnevernssak drar fagfolk til kinoen
Klubbleder Mohammed Malik ved Tine i Oslo mener det er oppsiktsvekkende at noen må streike for tariffravtale i 2023. Derfor er klubben klar for sympatistreik.
Erlend Angelo
Stanser varelevering til Oslo-restaurant: – Ønsker å vise vår støtte til de streikende
Håvard Sæbø
Her skrur de ansatte av lysene i lunsjpausen for å spare strøm
Selv om det er mørke tall for befolkningen i Nord-Norge, tror fylkesdirektør Kristin Røymo i Nav troms og Finnmark at det finnes løsninger for bedre framtidsutsikter.
Guro Gulstuen Nordhagen
Unge arbeidstakere forlater Nord-Norge: – Åpenbart at det krever endring
Det kan bli streik ved et av fartøyene som er tilknyttet Ekofisk-feltet i Nordsjøen. Industri Energi mener det foregår sosial dumping og krever tariffavtale.
ConocoPhillips Company
Det kan bli streik i Nordsjøen: – Dette er sosial dumping
En kampklar Christopher Beckham er villig til å streike for at lønna skal øke mer enn prisene.
Leif Martin Kirknes
Beckham provosert etter lønnsfest-utspill. Nå varsles det streik
– Jeg kan ikke si noe annet enn at jeg gleder meg til å ta fatt på oppgaven med å lede dette fantastiske forbundet med de beste folkene, sier Geir Ove Kulseth.
Leif Martin Kirknes
Geir Ove Kulseth vant en uhyre jevn lederkamp. Her er reaksjonene
De to barnehagene ble drevet henholdsvis i andre etasje på bygningen til venstre og over garasjen til høyre. Leieforholdene ble avsluttet for over et år siden. Huseieren, som fortsatt benytter huset som bolig og også gjorde det i utleieperioden, har ikke fått kritikk i forbindelse med saken.
Bjørn A. Grimstad
Stengte «uforsvarlige» barnehager – eieren tjente millioner
Randi Knutli (t.h) anbefaler andre som står i omstillingsprosesser å undersøke jobbmulighetene utenfor Posten. Posten har støtteordninger for de som tar ny jobb andre steder eller vil omskolere seg. – Det er et knallgodt råd, og ordningene er gode, sier leder Judith Olafsen i Fagforbundet Post Nord-Norge.
Alf Ragnar Olsen
Da jobben sto i fare, startet Randi på et helt nytt eventyr
De ansatte krever at klinikkleder Bjørn Bendz og avdelingsleder Arnt Fiane fratrer sine stillinger umiddelbart.
Lise Åserud / NTB
Ansatte ved Oslo-sykehus krever at ledelsen går av
Et passasjertog kolliderte med et møtende godstog i Hellas natt til 1. mars. 57 ble drept og flere titalls passasjerer ble skadet.
Vaggelis Kousioras / AP / NTB
Det greske raseriet: Jernbaneulykken var en ventet katastrofe
SKURRER: – Det høres ikke veldig miljøvennlig ut å sende reklamen til Oslo for klarlegging og deretter tilbake hit for omdeling, sier Irene Kvammen på postreklamesenteret i Stavanger.
Alf Ragnar Olsen