NØDVENDIG: – Ikke vanskelig å skjønne at det er nødvendig med fornyelse, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen når prosjektleder for strekningen Jarle Rasmussen (i midten) og avdelingsdirektør Sverre Kjenne orienterer om teknologien.
Øystein Bråthen
Bygger moderne stasjoner
Omfattende arbeider på Østfoldbanens østre linje er i rute. Om ett år kjøres strekningen Ski-Sarpsborg med nytt signalanlegg.
oystein.braathen@lomedia.no
På Mysen er det så vidt bilene kommer seg over den provisoriske planovergangen som for tiden bare består av pukk. Nytt sikringsanlegg for veien kommer. Det gjør også nye plattformer som er lange nok til NSBs doble Flirt-sett, og har riktig høyde. Publikum merker oppgraderingen når benker, belysning og informasjonstavler er skiftet ut.
Nytt teknisk hus for signal og tele skal sørge for mer pålitelig drift. I sommer har banen vært stengt i 11 uker. Neste år planlegges nye seks uker stans før togene kjører på ERTMS, European Rail Traffic Management System.
Prøvetur
Investeringene beløper seg til cirka én milliard kroner totalt.
– Denne utbyggingen har stor betydning for Østfold, og er en del av regjeringens satsing på jernbanen. Vi var for dette prosjektet da vi satt i opposisjon, og ser nødvendigheten av å skifte ut det gamle signalanlegget. Når alt står ferdig kuttes reisetida mot Oslo, men stasjonene underveis får også et bedre tilbud, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.
Etter å ha kjørt Norges første ERTMS-strekning mellom Sarpsborg og Rakkestad, fikk statsråden omvisning på Mysen stasjon. En titt inn i det tekniske bygget viser klart at mye må skiftes ut. Der står anlegget fra 1950-tallet fremdeles mens et nytt er på vei inn.
– Jeg liker biler fra 50-tallet, men tror ikke på relé-anlegg fra samme periode. Her ser vi at fornyelsen er påkrevd. Å innføre ERTMS i Norge er et viktig skritt i retning av å få en moderne jernbane, sier Solvik-Olsen.
Neste høst
I sommer skal også Kråkstad, Tomter, Spydeberg og Askim oppgraderes. Planen er å ha alt klart til drift fra august 2015.
– Frekvens og pålitelighet er avgjørende, og her kommer ERTMS til å gi et mer robust signalsystem. Jeg synes dette er fascinerende. Vi har tro på at jernbanen spiller en viktig rolle, særlig for gods og persontrafikken inn og ut av de store byene. Når de reisende bor langs strekningen, fungerer det godt. Jeg har derimot ikke tro på at de først skal reise kollektivt med buss, og så risikere å vente på toget. Det kommer aldri til å fungere, mener statsråden, som understreker at en av utfordringene framover blir å holde vanlig trafikk i gang mens oppgraderingen pågår.
Ifølge Jernbaneverkets plan følger Ofotbanen, ferdig i 2019, så Bergensbanen og Nordlandsbanen.
Konsekvenser
Hittil er én skinnegående arbeidsmaskin, en Robel, gjort klar for prøvestrekningen.
– 800 norske tog må bygges om for å kunne kjøre med det nye systemet. I andre land har de benyttet en ordning med subsidiering av operatørene, en løsning som er komplisert på grunn av EU-regler, forteller avdelingsdirektør Sverre Kjenne i Jernbaneverket, leder for signal og tele.
Han understreker at anleggene må fornyes nå.
– De eksisterende løsningene bidrar stadig oftere til stans i trafikken. Vi får ikke lenger tak i reservedeler og kompetansen dør ut. Her er ingen tid å miste, sier Kjenne, som håper det upresise begrepet «signalfeil» skal forsvinne for godt når ERTMS er installert over hele landet.
Erfaringer. Østre linje får nå samme system som Botniabanen og Ådalsbanen i Nord-Sverige. Siden første prøvekjøring i oktober har det vært mye testing.
– Blant annet er det krav om helt nye trafikkregler som må godkjennes av Statens jernbanetilsyn og EU. Vi har en god dialog med tilsynet, og planen er å søke om godkjenning tidlig i 2015, opplyser Jarle Rasmussen, prosjektleder for både ERTMS og Mysen-utbyggingen.
Stor investering
Kostnadene på Østre linje er cirka én milliard kroner.
Ordinær ERTMS-drift Ski-Sarpsborg høsten 2015.
Norge har forpliktet seg til å innføre systemet på alle strekninger.
Seks milliarder kroner avsatt i Nasjonal transportplan 2014-2023.
For norsk jernbanenett er investeringene anslått til 20 milliarder kroner over 15 år.
ERTMS: European Rail Traffic Management System.
Et felles europeisk system.
Ikke lenger lyssignaler og skilt langs sporene.
Sikrere. Plass til flere tog på strekningene.
Frekvens og pålitelighet er avgjørende.
Mest lest
Elisabeth Thoresen som leder AAP-aksjonen, forteller at hun har blitt kontaktet av flere som er rammet i denne saken, som sier de har vært tydelige overfor Nav om at de ikke ønsker at deres informasjon skal være åpent tilgjengelig.
Jan-Erik Østlie
Bekymret for Nav-brukere med hemmelig nummer: – Det er her den store fadesen kan ligge
FANT LØSNINGER SAMMEN: Både Fellesforbundets klubbleder Robert Jacobsen (t.v.) og daglig leder på GAC Norway sin avdeling på Slagentangen, Ståle Stangeby ønsker seg glidende grenser for jobb og permitteringer med rett på dagpenger. Enn så lenge har man valgt i samarbeid å redusere en del av stillingene til 75 prosent.
Roy Ervin Solstad
En halvtime for lenge på jobb kan koste Robert og kollegene dagpengene fra Nav
ERFARING: Med mange år bak symaskinen og en fortsatt god helse, tok Hallgerd Aure like greit en ny jobb som sømoperatør ved Ekornes avdeling Aure.
Privat
Da Hallgerd (66) mista jobben, tok hun grep: – Her er det så mye arbeid som aldri før
LEI: Henning Brøgger Pedersen gikk etterhvert ganske lei av stua si etter å ha blitt permittert.
Brian Cliff Olguin
Henning (28) er sjanseløs på boligmarkedet: – Det vi har i dag er Willochs arv, sier forsker
Erna Solberg
Leif Martin Kirknes
Erna Solberg ble overkjørt og må kutte fergeprisene. Her svarer hun
HØYE BUNKER: Dokumentbunkene har vokst seg fete i løpet av den tiden saken har pågått. Tor Teigland er klar på at uten FLT og LO på laget hadde han måttet gi opp kampen etter tapet i Trygderetten.
Kai Hovden
Tor fikk avslag på yrkesskadesøknad hos Nav og tapte i Trygderetten – så kom kontrabeskjeden
Skjermdump
Uber-sjåførens desperate melding: – Eg er i ferd med å bli heimlaus for tredje gong sidan mai
FRYKTER FOR SIKKERHETEN: «Faste» piloter blir oppsagt, lønningene presses og pilotene må være disponible sju dager i uka. SAS-pilot og første nestleder i Norsk Flygerforbund, Jo Bjørn Skatval er bekymret for flysikkerheten etter at det islandske flyselskapet Bluebird Nordic ga 11 fagorganiserte piloter sparken.
Helge Rønning Birkelund
Tillitsvalgt pilot advarer mot skrekk-kontrakter på Island: – Det er kort vei til Norge
Privat
Ryszard har jobba i Norge i 13 år. No står han utan ei krone i inntekt
Med det yngste barnet hjemme, fikk seksbarnsmoren namsmannen på besøk, med ordre om utkastelse.
Mina B. Ræge/Dagsavisen
Seksbarnsmor «Ivana» (35) ble kastet ut av leiligheten i Oslo
HELTIDSKULTUR: Fafo-forsker Leif E. Moland (innfelt) mener det er en umulig løsning å fortsette med den turnusmodellen som er mest utbredt i helse- og omsorgssektoren i dag, med 7-8-timers vakter og jobb hver tredje helg, dersom heltidskultur er målet.
Colourbox.com. Innfelt: fafo.no
13-timersvakter vil gi flere hele stillinger, mener Fafo-forskeren. Se turnusmodellene
KAOS I INNBOKSEN: – Overfloden av informasjon fra ledelsen ved universitetet, fakultetet, instituttet og avdelingen er utfordrende å håndtere, sier Frode Veggeland.
Ole Palmstrøm
Ekstraarbeidet tok nattesøvnen fra Frode: – Jeg var så sliten at jeg ikke visste hvor jeg var
Sylvi Listhaug
Jan-Erik Østlie
Ny måling: Listhaug skremmer vekk flere enn hun lokker til Frp som partileder
Debatt
Det skal ikke være de som sitter nederst ved bordet som må gjøre opp, skriver Andreas Tharaldsen.
Ida Bing
«Dugnaden er avlyst», skriver servitør Andreas
Psykologspesialist Casper Meyer Nilsen reagerer på at vold mot ansatte får pågå ved barnevernsinstitusjoner.
Privat
«Trines» psykolog: – Det er skandaløst at alvorlig vold mot en ansatt har fått pågå over lang tid
Det nytter ikke for Sylvi Listhaug å tråkke olje- og gasspedalen i bånn, mener Magnus Marsdal i Manifest Tankesmie.
Jan-Erik Østlie
– Sylvi Listhaug sender norsk industri rett i fjellveggen, mener Magnus Marsdal
Fagforbundets hovedtillitsvalgte i Sykehjemsetaten i Oslo, Kjartan Goksøyr, mener det er mer enn nok plikter for sykmeldte allerede.
Anna Granqvist
– Jeg har selv deltatt i møter der leder sier til sykmeldte: «du kan vel gjøre noe, du sitter jo her nå»
Nestleder Sylvi Listhaug ligger an til å overta som partileder i Frp.
Tri Nguyen Dinh
Analyse: Lavtlønnede og mannlige velgere forlater Frp
HAR STILT KRAV: Hovedtillitsvalgt Margit Wik i Coop Nordland, Ståle Simonsen i Coop Midt-Norge, Ann Kristin Heggdal i Coop Nordvest og Anne Svendsvoll i Coop Sørvest har stilt krav om full ønn under sykdom i lokale forhandlinger, men fått nei. Nå venter de på at HK skal ta sakene videre.
Privat/Lene Svenning
Sjefene sikret seg full lønn under sykdom – nå krever butikkansatte det samme
Fra mandag kan dagpendlere fra Sverige og Finland igjen kunne komme på jobb i Norge. (Illustrasjonsfoto)
Ola Tømmerås