JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
NØDVENDIG: – Ikke vanskelig å skjønne at det er nødvendig med fornyelse, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen når prosjektleder for strekningen Jarle Rasmussen (i midten) og avdelingsdirektør Sverre Kjenne orienterer om teknologien.

NØDVENDIG: – Ikke vanskelig å skjønne at det er nødvendig med fornyelse, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen når prosjektleder for strekningen Jarle Rasmussen (i midten) og avdelingsdirektør Sverre Kjenne orienterer om teknologien.

Øystein Bråthen

Bygger moderne stasjoner

Omfattende arbeider på Østfoldbanens østre linje er i rute. Om ett år kjøres strekningen Ski-Sarpsborg med nytt signalanlegg.



02.09.2014
12:00
21.08.2014 13:24

oystein.braathen@lomedia.no

På Mysen er det så vidt bilene kommer seg over den provisoriske planovergangen som for tiden bare består av pukk. Nytt sikringsanlegg for veien kommer. Det gjør også nye plattformer som er lange nok til NSBs doble Flirt-sett, og har riktig høyde. Publikum merker oppgraderingen når benker, belysning og informasjonstavler er skiftet ut.

Nytt teknisk hus for signal og tele skal sørge for mer pålitelig drift. I sommer har banen vært stengt i 11 uker. Neste år planlegges nye seks uker stans før togene kjører på ERTMS, European Rail Traffic Management System.

Prøvetur

Investeringene beløper seg til cirka én milliard kroner totalt.

– Denne utbyggingen har stor betydning for Østfold, og er en del av regjeringens satsing på jernbanen. Vi var for dette prosjektet da vi satt i opposisjon, og ser nødvendigheten av å skifte ut det gamle signalanlegget. Når alt står ferdig kuttes reisetida mot Oslo, men stasjonene underveis får også et bedre tilbud, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Etter å ha kjørt Norges første ERTMS-strekning mellom Sarpsborg og Rakkestad, fikk statsråden omvisning på Mysen stasjon. En titt inn i det tekniske bygget viser klart at mye må skiftes ut. Der står anlegget fra 1950-tallet fremdeles mens et nytt er på vei inn.

– Jeg liker biler fra 50-tallet, men tror ikke på relé-anlegg fra samme periode. Her ser vi at fornyelsen er påkrevd. Å innføre ERTMS i Norge er et viktig skritt i retning av å få en moderne jernbane, sier Solvik-Olsen.

Neste høst

I sommer skal også Kråkstad, Tomter, Spydeberg og Askim oppgraderes. Planen er å ha alt klart til drift fra august 2015.

– Frekvens og pålitelighet er avgjørende, og her kommer ERTMS til å gi et mer robust signalsystem. Jeg synes dette er fascinerende. Vi har tro på at jernbanen spiller en viktig rolle, særlig for gods og persontrafikken inn og ut av de store byene. Når de reisende bor langs strekningen, fungerer det godt. Jeg har derimot ikke tro på at de først skal reise kollektivt med buss, og så risikere å vente på toget. Det kommer aldri til å fungere, mener statsråden, som understreker at en av utfordringene framover blir å holde vanlig trafikk i gang mens oppgraderingen pågår.

Ifølge Jernbaneverkets plan følger Ofotbanen, ferdig i 2019, så Bergensbanen og Nordlandsbanen.

Konsekvenser

Hittil er én skinnegående arbeidsmaskin, en Robel, gjort klar for prøvestrekningen.

– 800 norske tog må bygges om for å kunne kjøre med det nye systemet. I andre land har de benyttet en ordning med subsidiering av operatørene, en løsning som er komplisert på grunn av EU-regler, forteller avdelingsdirektør Sverre Kjenne i Jernbaneverket, leder for signal og tele.

Han understreker at anleggene må fornyes nå.

– De eksisterende løsningene bidrar stadig oftere til stans i trafikken. Vi får ikke lenger tak i reservedeler og kompetansen dør ut. Her er ingen tid å miste, sier Kjenne, som håper det upresise begrepet «signalfeil» skal forsvinne for godt når ERTMS er installert over hele landet.

Erfaringer. Østre linje får nå samme system som Botniabanen og Ådalsbanen i Nord-Sverige. Siden første prøvekjøring i oktober har det vært mye testing.

– Blant annet er det krav om helt nye trafikkregler som må godkjennes av Statens jernbanetilsyn og EU. Vi har en god dialog med tilsynet, og planen er å søke om godkjenning tidlig i 2015, opplyser Jarle Rasmussen, prosjektleder for både ERTMS og Mysen-utbyggingen.

Stor investering

Kostnadene på Østre linje er cirka én milliard kroner.

Ordinær ERTMS-drift Ski-Sarpsborg høsten 2015.

Norge har forpliktet seg til å innføre systemet på alle strekninger.

Seks milliarder kroner avsatt i Nasjonal transportplan 2014-2023.

For norsk jernbanenett er investeringene anslått til 20 milliarder kroner over 15 år.

ERTMS: European Rail Traffic Management System.

Et felles europeisk system.

Ikke lenger lyssignaler og skilt langs sporene.

Sikrere. Plass til flere tog på strekningene.

Frekvens og pålitelighet er avgjørende.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
02.09.2014
12:00
21.08.2014 13:24



Mest lest

Leif Martin Kirknes

– Vi skal ikke plage kundene, sier kraftsjefen. Dette strømselskapet er ikke som alle andre

LO-sekretær

LO-sekretær

Jan-Erik Østlie

Strømsjokket: – Vi kan prise oss lykkelige over det statlige eierskapet, sier LO-sekretær

Tonje Paulsen Solem

Anna (59) kan miste jobben hvis Norgesplaster flagges ut til Spania: – Det var sjokk og fortvilelse

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Stein Inge Stølen

Transportgigant har kjørt ulovlig i Norge, ifølge politiet. Nå må selskapet møte i retten

Kommentar

Jonas Gahr Støre var statsråd i Jens Stoltenbergs andre regjering.

Jonas Gahr Støre var statsråd i Jens Stoltenbergs andre regjering.

Håvard Sæbø

«Kameraderi i et lite land»

En handlingsplan mot sosial dumping i transportnæringen er nå på trappene. (Illustrasjonsfoto)

En handlingsplan mot sosial dumping i transportnæringen er nå på trappene. (Illustrasjonsfoto)

Stein Inge Stølen

Regjeringen til kamp mot sosial dumping: Nye regler kan berøre titusener av kjøretøy og eiere

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

Nadia Frantsen

Tvangsadoptert fra muslimsk til kristent hjem: Dette betyr dommen fra Strasbourg for barnevernet

SLITEN OG REDD: Kirsten Jakobsen jobber i en privat barnehage i Oslo. Hun har fått long covid og er livredd for ny smitterunde.

SLITEN OG REDD: Kirsten Jakobsen jobber i en privat barnehage i Oslo. Hun har fått long covid og er livredd for ny smitterunde.

Privat

Barnehagelærer Kirsten sliter med langvirkninger etter korona: – I helgene er jeg helt ødelagt

–  Strømsjokket vil gi lavere lønninger, advarer Hogne Hongset.

– Strømsjokket vil gi lavere lønninger, advarer Hogne Hongset.

Jan-Erik Østlie

Eksperten fikk rett da han advarte mot høye strømpriser. Nå advarer han om lavere lønninger

Kim André og Jøran Aleksandersen driver familiefirmaet Aleksandersen lyd og lys. De har vært uten oppdrag i over en måned.

Kim André og Jøran Aleksandersen driver familiefirmaet Aleksandersen lyd og lys. De har vært uten oppdrag i over en måned.

Helge Rønning Birkelund

Kim André og Jøran fikk 35 avlysninger på to dager i desember. Siden har de ikke hatt noe å gjøre

Bygningsarbeiderne i Oslo-orådet får støtte fra regjeringa i kravt om å forby bemanningsbransjen i Oslo-området.

Bygningsarbeiderne i Oslo-orådet får støtte fra regjeringa i kravt om å forby bemanningsbransjen i Oslo-området.

Leif Martin Kirknes

Nå kommer det et forbud mot bemanningsbransjen i Oslo-området

Ole Palmstrøm

100-dagersplanen punkt for punkt: Slik har det gått med løftene fra Ap

Jan-Erik Østlie

Arbeidstilsynet har sviktet ansatte i skoler og barnehager, mener Skolenes landsforbund

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

Håvard Sæbø

SV går inn for statlig strømselskap og toprissystem

Debatt

TIL SPANIA: Norgesplaster vurderer utflagging. Det får Rødts Mimir Kristjánsson til å reagere.

TIL SPANIA: Norgesplaster vurderer utflagging. Det får Rødts Mimir Kristjánsson til å reagere.

Tonje Paulsen Solem og Norgesplaster

«Skal vi ikke lage ting her i landet lenger?»

– Gjennom hele desember og julen har jeg blitt kontaktet av tillitsvalgte som virkelig er blitt bekymret både for egen økonomi og for sin egen arbeidsplass. Bekymringene deler jeg, sier forbundsleder Jørn Eggum. (Arkivfoto)

– Gjennom hele desember og julen har jeg blitt kontaktet av tillitsvalgte som virkelig er blitt bekymret både for egen økonomi og for sin egen arbeidsplass. Bekymringene deler jeg, sier forbundsleder Jørn Eggum. (Arkivfoto)

Jan-Erik Østlie

Jørn Eggum er kampklar: – Når folk er livredde for å bruke strøm, går det på verdigheten løs

IKKE BESTEMT SEG: Peggy Hessen Følsvik har ikke avgjort om hun stiller til gjenvalg som LO-leder, dersom det er ønske om det.

IKKE BESTEMT SEG: Peggy Hessen Følsvik har ikke avgjort om hun stiller til gjenvalg som LO-leder, dersom det er ønske om det.

Leif Martin Kirknes

Hvem skal lede LO til 2025? I år skal valgkomiteen jobbe på en ny måte

Nettselskapene skyldte norske strømkunder over 1,7 milliarder kroner ved utgangen av 2020

Nettselskapene skyldte norske strømkunder over 1,7 milliarder kroner ved utgangen av 2020

colourbox.com

Nettselskap har skyldt norske strømkunder penger i over ti år

KONKURRANSEVRIDNING: Hver vinter står dårlig skodde utenlandske lastebiler fast på norsk vinterføre. Mange av dem får heller ikke lovpålagt lønn, og konkurrerer dermed ut norsk transportbransje. Det håper norsk transportbransje skal bli bedre med en ny handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren.

KONKURRANSEVRIDNING: Hver vinter står dårlig skodde utenlandske lastebiler fast på norsk vinterføre. Mange av dem får heller ikke lovpålagt lønn, og konkurrerer dermed ut norsk transportbransje. Det håper norsk transportbransje skal bli bedre med en ny handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren.

Statens Vegvesen, Region Vest (illustrasjonsfoto)

Utenlandske sjåfører har lenge jobbet ulovlig på norske veier. Nå krever partene at regjeringen blir tøffere

– Mye av det jeg predikerer nå er basert på det jeg skulle ønske jeg hadde gjort annerledes den gangen jeg jobbet som mellomleder i en stor barnevernstjeneste, sier Svein Helland Sivertsen.

– Mye av det jeg predikerer nå er basert på det jeg skulle ønske jeg hadde gjort annerledes den gangen jeg jobbet som mellomleder i en stor barnevernstjeneste, sier Svein Helland Sivertsen.

Andreas Winter/KSK

Barnevernet trenger ikke flere ansatte, det trenger bedre ledere, mener tidligere leder


Flere saker