Cargolink kjører på Raumabanen
Godstogene er tilbake på strekningen Dombås-Åndalsnes.
I GANG: Cargolink, her på Dombås stasjon, kjører sine første godstog på Raumabanen denne uken.
Wikipedia
oystein.braathen@lomedia.no
NSB-eide CargoNet bestemte seg for å stanse trafikken fra 15. desember. Etter noen ukers avbrekk er private Cargolink i gang.
I første omgang blir det ett tog i døgnet hver vei.
– Fra juni i år, eller senest desember, håper vi å sette opp to daglige avganger i hver retning, sier administrerende direktør Karl Ivar Nilsen.
Omstilling
To av de tidligere fire CargoNet-ansatte fikk tilbud om jobb og takket ja til å bli på Åndalsnes med ny arbeidsgiver.
– Én må pendle til Trondheim, mens det er usikkert for fjerdemann, forteller Kåre Wikdahl, leder i Cargo landsrådet i Norsk Jernbaneforbund (NJF).
Landsrådet organiserer ansatte i begge selskapene.
– Å reise til og fra Trondheim, 35 mil med dårlig offentlig transporttilbud, er ikke enkelt, sier Wikdahl.
I landsrådet er de glade for at det igjen fraktes gods på Raumabanen.
– Da unngår vi at det går på bil. Vi er spente på om de får i gang tog nummer to fra sommeren av. For å klare seg er de avhengige av å produsere billigere enn CargoNet, og det betyr innsparing der det er mulig, sier landsrådslederen.
Går tregt
Cargolink er medlem i NHO, og forhandlingene om en tariffavtale med NJF har tatt lang tid.
– Ennå er ikke alt på plass. I Åndalsnes har de fått et lønnstilbud de synes er greit, men pensjon og arbeidstid er ikke fastlagt foreløpig, sier Kåre Wikdahl.
Forhandlingene fortsetter for å få på plass dette siste, samt en avtale som omfatter alle NJF-medlemmer i selskapet. At de klarer seg med to på terminalen kommer av noe endrete åpningstider og innleie ved av- og pålessing.
Sparer miljøet
Daglig går det cirka 500 vogntog gjennom Romsdalen. Målet er å overta deler av denne lasten, og Posten Norge AS er en av kundene som har inngått en avtale.
– Vi har hatt samtaler siden oktober. Det var viktig for oss å få til en løsning. Det vi har fått på plass er i tråd med ambisjonene våre om å flytte stadig mer gods fra vei til bane. Dette gir gode miljøløsninger for kundene våre, sier avdelingsdirektør Inge Seljeset i Posten Norge.
Raumabanen er ikke elektrifisert. Mens CargoNet valgte å bytte lokomotiv på Dombås, kjører Cargolink på diesel hele strekningen.
Lokale arbeidsplasser
Karl Ivar Nilsen mener det er av betydning for verdiskapningen i fylket at terminalen i Åndalsnes blir knutepunktet.
– Kommer godset med bil, kan det være utenlandske transportører som har oppdragene, sier han.
I fjor fraktet Cargolink 95.000 containere, noe som tilsvarer 47.500 vogntog. Selskapet ble stiftet i 2007 av Autolink AS, som drev med transport av biler ut til forhandlere. De fikk tillatelse til å kjøre på jernbanenettet fra september 2008, har 100 ansatte, hovedkontor i Drammen og omsatte for cirka 150 millioner kroner i 2012.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.