JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Cargolink kjører på Raumabanen

Godstogene er tilbake på strekningen Dombås-Åndalsnes.
I GANG: Cargolink, her på Dombås stasjon, kjører sine første godstog på Raumabanen denne uken.

I GANG: Cargolink, her på Dombås stasjon, kjører sine første godstog på Raumabanen denne uken.

Wikipedia

oystein.braathen@lomedia.no

NSB-eide CargoNet bestemte seg for å stanse trafikken fra 15. desember. Etter noen ukers avbrekk er private Cargolink i gang.

I første omgang blir det ett tog i døgnet hver vei.

– Fra juni i år, eller senest desember, håper vi å sette opp to daglige avganger i hver retning, sier administrerende direktør Karl Ivar Nilsen.

Omstilling

To av de tidligere fire CargoNet-ansatte fikk tilbud om jobb og takket ja til å bli på Åndalsnes med ny arbeidsgiver.

– Én må pendle til Trondheim, mens det er usikkert for fjerdemann, forteller Kåre Wikdahl, leder i Cargo landsrådet i Norsk Jernbaneforbund (NJF).

Landsrådet organiserer ansatte i begge selskapene.

– Å reise til og fra Trondheim, 35 mil med dårlig offentlig transporttilbud, er ikke enkelt, sier Wikdahl.

I landsrådet er de glade for at det igjen fraktes gods på Raumabanen.

– Da unngår vi at det går på bil. Vi er spente på om de får i gang tog nummer to fra sommeren av. For å klare seg er de avhengige av å produsere billigere enn CargoNet, og det betyr innsparing der det er mulig, sier landsrådslederen.

Går tregt

Cargolink er medlem i NHO, og forhandlingene om en tariffavtale med NJF har tatt lang tid.

– Ennå er ikke alt på plass. I Åndalsnes har de fått et lønnstilbud de synes er greit, men pensjon og arbeidstid er ikke fastlagt foreløpig, sier Kåre Wikdahl.

Forhandlingene fortsetter for å få på plass dette siste, samt en avtale som omfatter alle NJF-medlemmer i selskapet. At de klarer seg med to på terminalen kommer av noe endrete åpningstider og innleie ved av- og pålessing.

Sparer miljøet

Daglig går det cirka 500 vogntog gjennom Romsdalen. Målet er å overta deler av denne lasten, og Posten Norge AS er en av kundene som har inngått en avtale.

– Vi har hatt samtaler siden oktober. Det var viktig for oss å få til en løsning. Det vi har fått på plass er i tråd med ambisjonene våre om å flytte stadig mer gods fra vei til bane. Dette gir gode miljøløsninger for kundene våre, sier avdelingsdirektør Inge Seljeset i Posten Norge.

Raumabanen er ikke elektrifisert. Mens CargoNet valgte å bytte lokomotiv på Dombås, kjører Cargolink på diesel hele strekningen.

Lokale arbeidsplasser

Karl Ivar Nilsen mener det er av betydning for verdiskapningen i fylket at terminalen i Åndalsnes blir knutepunktet.

– Kommer godset med bil, kan det være utenlandske transportører som har oppdragene, sier han.

I fjor fraktet Cargolink 95.000 containere, noe som tilsvarer 47.500 vogntog. Selskapet ble stiftet i 2007 av Autolink AS, som drev med transport av biler ut til forhandlere. De fikk tillatelse til å kjøre på jernbanenettet fra september 2008, har 100 ansatte, hovedkontor i Drammen og omsatte for cirka 150 millioner kroner i 2012.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse