JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Koronakrisa

Da skolebussene startet å kjøre igjen mandag, hadde sjåførene kun hatt helga på å forberede seg

Bussjåførene i Trøndelag er oppgitte over manglende informasjon i forkant av reåpningen av skolene. Først fredag ettermiddag kom informasjonen.

Werner Juvik

morten.hansen@lomedia.no

Mandag åpner skolene for 1. til 4. trinn. Det betyr og at skolebussene skal begynne å kjøre igjen. Torsdag formiddag er det fortsatt mange bussjåfører som ikke vet hvordan arbeidshverdagen blir

– Torsdag formiddag, snaut to arbeidsdager før vi skal kjøre skolebussene, var det fortsatt ikke klart i Trøndelag, sier Bernt-Erik Skjetne, leder av Bilpersonalets Forening Trøndelag.

Bernt-Erik Skjetne, leder av Bilpersonalets Forening Trøndelag

Bernt-Erik Skjetne, leder av Bilpersonalets Forening Trøndelag

Privat

Ingen plan

Han sier AtB, som er det fylkeskommunale selskapet som administrerer kollektivtrafikken i Trøndelag, torsdag ettermiddag ikke har kommet med en plan om hvilke ruter som skal kjøres og hvor mange busser som trengs. Skjetne mener oppdragsgiverne ikke tar hensyn til at arbeidsgiver har lover og regler å følge.

p

– Allikevel har vi ikke hørt noe. Det virker som om oppdragsgiver lar arbeidsgiver ta støyten, sier Skjetne.

Tid til å planlegge

Tillitsvalgte for mange av sjåførene i Trondheim påpeker at de ansatte i utgangspunktet skal ha tid til å drøfte blant annet turnuser.

– Vi har hatt koronatiltak i nesten halvannen måned. Dette er blitt normalen nå. Og det ble klart før påske at skolene skulle åpne. Det fylkeskommunale kollektivselskapet har hatt god til å planlegge, fastslår Skjetne.

Alt burde vært klart

Han er bekymret for at dårlig tid i planleggingen vil gå ut over den praktiske gjennomføringen. Skjetne påpeker at alt burde vært klart, og informasjon gitt ut til sjåførene, i god tid før mandag.

– Det jeg frykter mest er at det skal gå ut over passasjerene. Jeg føler meg ikke sikker på at alle eventualiteter er tenkt gjennom. Hva gjør vi for eksempel hvis vi har maksimalt antall elever i bussene, og det står en liten skoleelev og venter, spør Skjetne.

Får informasjon

Selv om sjåførene fredag formiddag ikke hatt fått informasjon, slår Kenneth Eidem Bratt, områdesjef i Vy Buss, fast at bussene vil gå mandag.

– Det er nå sånn at vi har ikke hatt noen informasjon å gi ut tidligere. Vi er de som jobber i førstelinjen, men samtidig de som får informasjonen sist. Men nå er mye på plass, og jeg skal ha møte med alle tillitsvalgte for å gi informasjon, sier Bratt.

Ventet på informasjon

Han har forståelse for frustrasjonen til sjåførene. Han vil likevel ikke legge skylden på AtB. Han påpeker at oppdragsgiver har vært nødt til å vente på informasjon fra myndighetene om blant annet hvilke retningslinjer de skal forholde seg til og økonomi.

– De har ikke hatt så god tid de heller. Det er ikke sånn at noen sitter og ruger på informasjon, sier Bratt.

Vy Buss i Trøndelag skal bruke helgen på å få ut informasjon til sjåførene, slik at det blir trygt for både sjåfører og reisende.

– Det er krevende å gi ut nok informasjon, men vi skal få det til før sjåførene begynner å kjøre på mandag morgen, sier Bratt.

Nødvendig med tid

– Vi har jobbet kontinuerlig helt siden det ble klart at skolene skulle gjenåpne med å tilrettelegge tilbudet i dialog med kommuner, skoler og operatører, skriver Grethe Opsal, direktør kommunikasjon og drift i AtB, i en epost.

p

Hun påpeker at skolene fikk sin veileder på hvordan skoledagen skulle gjennomføres først 20. april. Dette har hatt påvirkning på hvordan skoleskyssen skulle legges opp. Videre skriver hun at AtB har hatt tett dialog med skoler og kommuner for å legge til rette for hver enkelt på bakgrunn av dette.

– Dette har nødvendigvis tatt noe tid. Vi har også involvert Vy i dette arbeidet og informert om fremdriften, sier Opsal.

Trygg reise

Smitteverntiltakene på skoleskyssen er ifølge Opsal i henhold til veilederen som skolene har fått, med blant annet avstandskrav både for av- og påstigning i tillegg til at dette vil foregå på midtdør der hvor det er mulig. I tillegg vil det være avstandskrav om, ekstra renhold innvendig og utvendig, samt krav om desinfisering av berøringspunkter før hver tur morgen og ettermiddag.

– Det er viktig at skoleelevene opplever det som en trygg og god reise, skriver Opsal.

Uenig med hovedverneombudet

Hovedverneombudet i Vy Buss har bestemt at fremre dør og sjåførplass skal være avstengt med sperrebånd. I en pressemelding fra AtB står det: «På skolebusser til grunnskole, vil det ikke være sperring mellom sjåfør og elevene som reiser.»

Opsal skriver AtB oppfatter det som om uheldig at den eneste voksne i bussen ikke er tilgjengelig for de aller minste elevene.

– Båndet vil hindre sjåføren i å kunne komme til unnsetning om noe skulle oppstå. Det handler også om beltekontroll og andre tiltak som må treffes – eksempelvis følge en elev over veien ved behov, skriver Opsal.

Hovedverneombudet bestemmer

Hovedtillitsvalgt i Vy Buss, Finn Arne Solberg, reagerer på informasjonen fra AtB. Han sier både ledelse og tillitsvalgte i AtB-området fortsatt vil ha sjåførplass avstengt med sperrebånd.

– AtB kan ikke bestemme at Vy Buss skal fjerne disse. Det er hovedverneombudet som har gitt stengningsordre. Da er det kun hovedverneombudet – eller Arbeidstilsynet – som kan åpne opp, sier Solberg.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse