«Det er noen monopol jeg liker veldig godt. Det er Vinmonopolet, Avinor og NSB»
Arne Hjeltnes (H) har stor kjærlighet til jernbanen.
Arne Hjeltnes, medlem av Høyres sentralstyre, har ikke særlig tro på privatisering av jernbanesektoren.
Erlend Angelo, Magasinet for fag
nina.hanssen@lomedia.no
Voss. Der er det vanskelig å ikke elske tog. Jernbanen er jo selve livsnerva i Voss og holder liv i stedet, sier Hjeltnes på sin særegne vossadialekt vi kjenner fra TV-ruta.
I likhet med de fleste unge gutter som vokste opp der, drømte også han en gang om å bli lokfører og kjøre de største togene.
Hjeltnes husker best togturene mellom Voss og Oslo.
– Jeg studerte i Oslo og reiste hjem til Voss omtrent hver fredag og returnerte til hovedstaden med nattoget på søndag. Jeg husker spesielt den tiden da det var en egen videovogn på nattoget der de viste filmer. Det var veldig moderne den gangen, og det veldig artig å se filmer på toget. I dag sitter folk med egne PCer og ser filmer, sier han.
Arne blir nostalgisk når han prater om gamle dager på toget. Særlig savner han de gode gamle spisevognene som NSB hadde tidligere.
– Det var noe eget med spisevognene. I forbindelse med 100-årsjubileet til Bergensbanen skrev jeg en egen Ode til spisevogna. Spisevogna med hvit duk og kelnere med svarte vester og vasskjemt hår, ler han.
Arne husker fortsatt den spesielle følelsen da hovmesteren annonserte de ulike bordsetningene og dagens meny. Han er ikke like imponert over dagens spisevogn på NSB med pølser og pizza.
Arne skulle ønske det var flere muligheter for å kombinere god mat, vin og tog.
Omorganisering
NSB-ledelsen ønsker å tegne jernbanekartet på nytt. Norge har en regjering som ønsker mer konkurranse, og EU kommer med nye krav der målet er at alt av persontransport
i Europa skal ut på anbud. Løsningen, ifølge NSB-sjef Geir Isaksen, er omorganisering.
Isaksen foreslår å dele hele jernbanesektoren inn i to aksjeselskaper. Konsekvensen av forslaget er at NSB legges ned, mener Norsk Jernbaneforbund.
* Les også: NSB vil dele jernbanen | Isaksen vil ikke provosere | Ansatte ble ikke informert
Men spiller det egentlig noen rolle hvilket selskap som har ansvar for persontransporten?
Hjeltnes jubler ikke over tanken på privatisering av NSB.
– Jeg har ikke særlig tro på at privatisering og anbudsutsetting av jernbanesektoren er det viktigste, poengterer Hjeltnes.
Pendlerne
Dette tror han heller ikke at hans venn statsminister Erna Solberg vil gjøre med det første.
Hjeltnes har tidligere vært leder av Voss Unge Høyre og stiftet tidlig bekjentskap med dagens statsminister fra Bergen.
Våren 2010 kom han tilbake i politikken som medlem av Høyres sentralstyre.
– Jeg synes dagens samferdselsminister virker veldig flink. Han gjør en viktig jobb, sier han.
Selv mener han at det blir feil også å satse på høyhastighetstog i Norge. Da er det bedre om man satser på å utbedre infrastrukturen og litt raskere tog for de mange pendlerne som bruker NSB hver dag.
Om debatten rundt privatisering, anbud og omstrukturering av jernbanen sier han følgende:
– Jeg er verken for eller imot, men synes det er viktig å prioritere infrastrukturen og skinnegangen før man slipper private til. Jeg mener det er viktig at man opprettholder gamle stasjoner som Finse, Flåm og andre stasjoner med mye historie. Her synes jeg faktisk NSB gjør en glimrende jobb, sier han.
– Det er noen monopol jeg liker veldig godt. Det er Vinmonopolet, Avinor og NSB, sier han. Men har ikke noe imot at Flytoget blir eid av private.
Finner roen
Arne har reist mye med tog og testet stort sett alle togstrekningene i Norge.
Han foretrekker helt klart tog som transportmiddel, og finner alltid roen når han sitter på toget.
– Det er ikke så stressende som å kjøre bil. Jeg synes det er helt fantastisk å slappe av på toget. Her kan vi lese, spise og prate med mennesker. Jeg liker også godt å jobbe litt underveis og finner også inspirasjon til bøker på toget, sier han.
Energiske Arne har allerede utgitt 15 bøker, deriblant flere diktsamlinger, kokebøker og en roman de siste årene. Han liker å skrive bøker og akkurat nå går han svanger med tre bøker, samtidig med jobben som konsernsjef for kommunikasjonsselskapet Creuna.
– Mange lurer på hvordan jeg får tid til å skrive bøker i tillegg til fast jobb. Da svarer jeg som regel at jeg ikke bruker tid på å trene til Birken. Jeg bruker tiden godt, reiser ofte med
tog og ser heller ikke så mye på TV.
Tog og mat
Arne har reist mye utenlands. Han er imponert over de landene som satser på jernbanen. Særlig likte han godt å reise med supertoget Shinkansen gjennom Japan.
Men den mest spennende utenlandsreisen var da han fikk være med på den første togreisen mellom Beijing og Lhasa. En høyhastighetsbane på 4.064 km.
På det høyeste ligger skinnene 5.000 meter over havet.
– Ettersom det er så stor høydeforskjell hadde vi med oss en lege, og vi tok deler av turen på et moderne tog med trykkabin, forteller han.
En annen tur som gjorde stort inntrykk var togreisen med Egil Drillo OIsen gjennom regnskogen i Brasil.
– Det er nesten som Brasils Flåmbane, sier han og ler.
* Les også: Jan Erik Vold - en bister togpoet | Toget er en mariusgenser
NSBs forslag:
I november 2013 la konsernsjef Geir Isaksen fram en helt ny modell for norsk jernbane.
Jernbanesektoren deles inn i to aksjeselskaper, der ett selskap under Samferdselsdepartementet skal ha ansvar for alt som kreves til drift: Infrastruktur, stasjoner og materiell. Det skal definere krav i anbudsrunder, og sørge for vogner og lokomotiver, siden materiell har lengre levetid enn trafikk-kontrakter.
Det andre AS-et skal være kommersielt og høre inn under Nærings- og handelsdepartementet. Her plasseres buss, gods- og persontog samt vedlikehold av både tog og trekninger. Også ansvaret for alt personalet skal ligge her.
Isaksens forslag møtte sterk motstand fra ansatte i NSB som reagerte både på innholdet, og at de ikke var informert før utspillet.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.
Flere saker
NSBs forslag:
I november 2013 la konsernsjef Geir Isaksen fram en helt ny modell for norsk jernbane.
Jernbanesektoren deles inn i to aksjeselskaper, der ett selskap under Samferdselsdepartementet skal ha ansvar for alt som kreves til drift: Infrastruktur, stasjoner og materiell. Det skal definere krav i anbudsrunder, og sørge for vogner og lokomotiver, siden materiell har lengre levetid enn trafikk-kontrakter.
Det andre AS-et skal være kommersielt og høre inn under Nærings- og handelsdepartementet. Her plasseres buss, gods- og persontog samt vedlikehold av både tog og trekninger. Også ansvaret for alt personalet skal ligge her.
Isaksens forslag møtte sterk motstand fra ansatte i NSB som reagerte både på innholdet, og at de ikke var informert før utspillet.