JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Interessen for Alstoms hydrogentog var stor da de to første av dem ble satt i trafikk i Tyskland i september i fjor. Togprodusenten har allerede inngått kontrakter om levering av ytterligere 39 slike tog.

Interessen for Alstoms hydrogentog var stor da de to første av dem ble satt i trafikk i Tyskland i september i fjor. Togprodusenten har allerede inngått kontrakter om levering av ytterligere 39 slike tog.

René Frampe, Dagsavisen

Disse togene kan bli diesellokomotivenes bane

Utslippsfrie hydrogentog er aktuelt på en tredel av jernbanenettet i Norge, mener Norske tog.



13.06.2019
13:12
13.06.2019 13:12

– Hydrogentog er aktuelt for strekninger som ikke er elektrifisert, slår Øystein Risan fast.

Han er administrerende direktør i Norske tog, som leier ut tog til Vy og andre selskaper som etter hvert vil bedrive passasjertrafikk på norske skinner. Norske tog er også ansvarlig for innkjøp av nye tog.

p

1.297 km med diesel

Per dags dato er temmelig nøyaktig en tredel av jernbanenettet i Norge (33,7 prosent), ikke elektrifisert, ifølge Jernbanedirektoratet.

Både på Nordlandsbanen inkludert Trønderbanen (729 kilometer), Meråkerbanen (70 kilometer), Rørosbanen (384 kilometer) og Raumabanen (114 kilometer) kjører det derfor dieseltog som slipper ut klimagasser.

– Det er en klar politisk målsetting å få ned klimagassutslippene, også fra jernbanesektoren. Dette er selvsagt et ansvar som Norske tog tar alvorlig. Da er både elektrifisering av jernbanestrekninger, energieffektive tog og utslippsfrie drivstoffløsninger viktige, sier Risan.

– Hydrogentog er jo allerede i bruk i Tyskland og produsenten Alstom inngikk nylig en kontrakt om levering av ytterligere 27 slike tog i tillegg til de 14 det tidligere er inngått kontrakt om, påpeker han.

– 20 prosent

Sjef for Alstoms avdeling i Norge, Carl Åge Bjørgan, bekrefter at det er stor interesse for hydrogentog i Tyskland.

To slike tog ble satt inn i ordinær passasjertrafikk i september i fjor i Niedersachsen, nord i landet. Samme togselskap har bestilt 12 hydrogentog til, men de 27 siste som Risan henviser til, skal kjøre i Hessen, lenger sør i Tyskland.

– Hva tror dere i Alstom om Norge som et mulig marked for hydrogentog?

– I dag kjøres 20 prosent av togavgangene i Norge med dieseltog. Hydrogentog er en utprøvd teknologi som er satt i ordinær trafikk i Tyskland. Norge har alle naturlige forutsetninger for å ta i bruk hydrogen, svarer Bjørgan.

– Med hydrogentog kan Norge fjerne forurensende, støyende og gamle dieseltog og ta et stort skritt mot en moderne og framtidsrettet jernbane.

Som Dagsavisen skrev 23. mai, mener Jernbanedirektoratet at nullutslipp fra jernbanen i Norge, er mulig allerede fra 2030. Representanter fra direktoratet har i den anledning vært i Tyskland for å se nærmere på Alstoms hydrogentog.

p

5,5 mill. km med diesel

Jernbanedirektoratet ser nå også på andre mulige nullutslippsløsninger for jernbanen, og vil legge fram sine konklusjoner i en rapport ved utgangen av inneværende år.

Bjørgan kan fortelle at Alstom har vært i kontakt med både Jernbanedirektoratet og Norske tog om selskapets hydrogentog.

– Hvor mange flere hydrogentog kan Alstom produsere?

– Så mange som blir bestilt. Det finnes en stor interesse først og fremst i Tyskland, men mange andre land har også planer og er interessert, svarer Bjørgan.

I den forbindelse kan både Storbritannia, Spania og Canada nevnes.

Ifølge Jernbanedirektoratet hadde Vy, som da het NSB, om lag 302.000 avganger i fjor, ikke inkludert avgangene på Gjøvikbanen. Totalt kjørte togene 31,8 millioner kilometer i løpet av disse avgangene. Av dette ble 5,5 millioner kilometer kjørt på dieselstrekninger. Det tilsvarer i overkant av 17 prosent av totalen.

Selv om Øystein Risan i Norske tog er positiv til hydrogentog, er det ennå ikke klart når det første av dem eventuelt kan bli bestilt.

– De fleste togsettene som skal anskaffes de neste årene er elektriske. I tillegg kommer 14 nye bimodale togsett med lavt CO2-utslipp som skal fases inn innen 2021 på Trønderbanen og Rørosbanen. Det skal også anskaffes nye diesellokomotiver på Nordlandsbanen, med betydelig lavere utslipp enn i dag, opplyser han.

De bimodale togsettene det er snakk om, har en ekstra mellomvogn med dieselmotorer som leverer strøm til toget når det ikke kjører på vanlig måte under kontaktledninger, og denne løsningen «vil redusere klimagassutslippene», opplyser Risan.

– Spennende mulighet

Regjeringen jobber for tiden med en nasjonal hydrogenstrategi. Om hydrogentog blir en del av denne planen, vil ikke klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V) så langt si noe om, men han ser mulighetene i hydrogentog.

– Det som skjer i Tyskland viser at satsing på hydrogen har et enormt potensial, sier Elvestuen.

– Hydrogen er en spennende mulighet til å gjøre alle norske togstrekninger utslippsfrie, sier han også.

– Har du gjort deg noen tanker om hvor fort hydrogentog eventuelt bør komme på plass her i Norge?

– Jeg tenker at dette er noe som Jernbanedirektoratet nå får god anledning til å se nærmere på, og jeg ser fram til å lese deres vurdering når den kommer. Så skal regjeringen legge fram vår hydrogenstrategi senere i år.

p

Ifølge Norske tog tar det minst fire år å anskaffe nye tog.

I oktober i fjor omtalte Dagsavisen et brev hvor samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) blant annet skriver at «eg meiner tida ikkje er inne for hydrogentog i Noreg no». Dagsavisen har spurt Elvestuen om han har noen kommentar til denne uttalelsen, men Elvestuen har ikke respondert på det.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
13.06.2019
13:12
13.06.2019 13:12



Mest lest

URETT: Erik Schjøtt-Waaler (43) sa opp en fast jobb i staten for å bli fosterfar. Nå undres han over de svake rettighetene fosterforeldre har.

URETT: Erik Schjøtt-Waaler (43) sa opp en fast jobb i staten for å bli fosterfar. Nå undres han over de svake rettighetene fosterforeldre har.

Eirik Dahl Viggen

Erik sa opp jobben og ble fosterfar på heltid. Så sa barnevernet opp kontrakten

Adecco tilbyr tømrere 50-timers uke, men trakk annonsen etter at FriFagbevegelse kontaktet dem.

Adecco tilbyr tømrere 50-timers uke, men trakk annonsen etter at FriFagbevegelse kontaktet dem.

Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte

Adecco søker etter tømrere til 50 timers uke: Ulovlig og oppsiktsvekkende, sier LO-jurist

Tidligere jobbet Lars Eide med unge som hadde falt utenfor i kommunen. Da stod brukeren mer i sentrum, forklarer han.

Tidligere jobbet Lars Eide med unge som hadde falt utenfor i kommunen. Da stod brukeren mer i sentrum, forklarer han.

Lars behandler dagpengesøknader i Nav: – Vi er fabrikkarbeidere

Med hjelp fra Nav får Pelle Haagensen arbeidserfaring, tarifflønn og referanse til å søke om lærlingplass og jobb senere.

Med hjelp fra Nav får Pelle Haagensen arbeidserfaring, tarifflønn og referanse til å søke om lærlingplass og jobb senere.

Yngvil Mortensen

Pelle (18) fikk ikke lærlingplass. Så kom det en gladmelding fra Nav

Heidi Nordby Lunde fra Høyre mener fagbevegelsen og venstresdia er tjent med å ikke være så ensidig opptatt av det negative i arbeidslivet.

Heidi Nordby Lunde fra Høyre mener fagbevegelsen og venstresdia er tjent med å ikke være så ensidig opptatt av det negative i arbeidslivet.

Hans Kristian Thorbjørnsen, Høyre

Høyre-politikeren kommer med en advarsel til venstresida på 1. mai

Norske May Søtorp Johansen og svenske Susanne Simonsson er kommunalt ansatte renholdere på hver sin side av grensa. Johansen har høyere lønn, men betyr det at hun lever bedre enn Simonsson?

Norske May Søtorp Johansen og svenske Susanne Simonsson er kommunalt ansatte renholdere på hver sin side av grensa. Johansen har høyere lønn, men betyr det at hun lever bedre enn Simonsson?

Kathrine Geard

Vi har sammenlignet lønningene til seks yrkesgrupper i Norge og Sverige. Se hvem som kom best ut

MOTYTELSE: LO-leder Leif Haraldseth fikk spiren til AFP i 1988, som et resultatet av årets tariffoppgjør.

MOTYTELSE: LO-leder Leif Haraldseth fikk spiren til AFP i 1988, som et resultatet av årets tariffoppgjør.

Arbark

AFP-pensjonen er gull verdt for fagorganiserte. Her er historien bak

SKREMMENDE UTVIKLING: Her på E18 gjennom Vestfold kjører lastebilsjåfør Håvard Gohli hver eneste uke. De siste ti årene har antallet utenlandske vogntog og semitrailere eksplodert.

SKREMMENDE UTVIKLING: Her på E18 gjennom Vestfold kjører lastebilsjåfør Håvard Gohli hver eneste uke. De siste ti årene har antallet utenlandske vogntog og semitrailere eksplodert.

Roy Ervin Solstad

Her kjører lastebilsjåfør Håvard (70) hver eneste uke. Nå slår han alarm om egen bransje

Det store spørsmålet er hvordan dette skal betales. LO og NHO har i utredningen ikke tatt mål av seg til å løse dette spørsmålet. (Arkivfoto)

Det store spørsmålet er hvordan dette skal betales. LO og NHO har i utredningen ikke tatt mål av seg til å løse dette spørsmålet. (Arkivfoto)

Håvard Sæbø

Mange flere kan få tidligpensjon, men hvem skal betale? Her er forslaget til endringene i AFP

Forskerne Bitten Nordrik (t.v.) og Tereza Østbø Kuldova advarer arbeidstakere mot å delta i faktaundersøkelser i arbeidsgiveres regi.

Forskerne Bitten Nordrik (t.v.) og Tereza Østbø Kuldova advarer arbeidstakere mot å delta i faktaundersøkelser i arbeidsgiveres regi.

Benjamin Ward/OsloMet / Privat

To forskere advarer mot en voksende trend i arbeidslivet

BEKYMRET: Daniel Walter er Handel og Kontors hovedtillitsvalgt i Obos. Han har aldri opplevd et så stort engasjement rundt en generalforsamling. Forslaget om å legge ned Obos skremmer ham og kollegene.

BEKYMRET: Daniel Walter er Handel og Kontors hovedtillitsvalgt i Obos. Han har aldri opplevd et så stort engasjement rundt en generalforsamling. Forslaget om å legge ned Obos skremmer ham og kollegene.

Brian Cliff Olguin

Obos-tillitsvalgt frykter for arbeidsplassene til 2.600 kolleger

Leif Martin Kirknes

Ropstad sier nei til Høyres nye skattekutt

Institusjonen som kvinnen jobbet på ligger i tilknytning til Skjervum helse- og omsorgssenter.

Institusjonen som kvinnen jobbet på ligger i tilknytning til Skjervum helse- og omsorgssenter.

Helge Rønning Birkelund

Hjelpepleier avskjediget for brudd på smittevernreglene – mener det ikke finnes bevis for pandemien

Siv Jensen omkranset av journalister. Nå blir det stillere, for på helgens Frp-landsmøte takker hun av som Frp-leder.

Siv Jensen omkranset av journalister. Nå blir det stillere, for på helgens Frp-landsmøte takker hun av som Frp-leder.

Leif Martin Kirknes

Siv Jensen i avskjedsintervju: Dette angrer hun på

TREKKES I TVIL: Jannike Arnesen kom seg om bord i båten «MS Torbjørn» og overlevde Utøya. Det er ikke lenge siden hun ble kalt en «massiv sperreballong for de virkelige ofrene» på den kontroversielle Facebook-siden Sørlandsnyhetene.

TREKKES I TVIL: Jannike Arnesen kom seg om bord i båten «MS Torbjørn» og overlevde Utøya. Det er ikke lenge siden hun ble kalt en «massiv sperreballong for de virkelige ofrene» på den kontroversielle Facebook-siden Sørlandsnyhetene.

Martin Guttormsen Slørdal

Netthets mot AUF-ere: Jannike får høre at hun skulle vært drept på Utøya

Leder i Rødt tar utgangspunkt i gruvearbeiderslitet på Røros i sin tale 1. mai.

Leder i Rødt tar utgangspunkt i gruvearbeiderslitet på Røros i sin tale 1. mai.

Jan-Erik Østlie

«Vi er ikke alle i samme båt. Noen er i en yacht», sier Rødt-lederen i sin 1. mai-tale

Min mor: Året må ha vært 1980 da noen tok bilde av Ligia Cruz under en pause på hotellet hvor hun jobbet som stuepike i London. Bildet til høyre tok hun selv i en av metropolens mange passbildeautomater.

Min mor: Året må ha vært 1980 da noen tok bilde av Ligia Cruz under en pause på hotellet hvor hun jobbet som stuepike i London. Bildet til høyre tok hun selv i en av metropolens mange passbildeautomater.

Privat

«Det er 1. mai, og jeg tenker på mamma, en vaskedame»

Efta-domstolen svarte onsdag på Høyesteretts spørsmål om Nav-saken.

Efta-domstolen svarte onsdag på Høyesteretts spørsmål om Nav-saken.

Hanna Skotheim

Nav-skandalen: Nordmenn i utlandet kan ha blitt nektet trygd helt tilbake til 1994

Sosionom Fredrik Mjeldheim reagerer på at søknader om gjeldsordning blir liggende i kø i altfor lang tid.

Sosionom Fredrik Mjeldheim reagerer på at søknader om gjeldsordning blir liggende i kø i altfor lang tid.

Helge Skodvin

Sosionom Fredrik ser folk som har hatt gjeld i årevis. Nå krever han strakstiltak

Bjørnar Moxnes (Rødt), Une Aina Bastholm (MDG) og Audun Lysbakken (SV).

Bjørnar Moxnes (Rødt), Une Aina Bastholm (MDG) og Audun Lysbakken (SV).

Stortinget

Rødt og MDG kan få LO-støtte


Flere saker