JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Interessen for Alstoms hydrogentog var stor da de to første av dem ble satt i trafikk i Tyskland i september i fjor. Togprodusenten har allerede inngått kontrakter om levering av ytterligere 39 slike tog.

Interessen for Alstoms hydrogentog var stor da de to første av dem ble satt i trafikk i Tyskland i september i fjor. Togprodusenten har allerede inngått kontrakter om levering av ytterligere 39 slike tog.

René Frampe, Dagsavisen

Disse togene kan bli diesellokomotivenes bane

Utslippsfrie hydrogentog er aktuelt på en tredel av jernbanenettet i Norge, mener Norske tog.



13.06.2019
13:12
21.08.2023 17:14

– Hydrogentog er aktuelt for strekninger som ikke er elektrifisert, slår Øystein Risan fast.

Han er administrerende direktør i Norske tog, som leier ut tog til Vy og andre selskaper som etter hvert vil bedrive passasjertrafikk på norske skinner. Norske tog er også ansvarlig for innkjøp av nye tog.

p

1.297 km med diesel

Per dags dato er temmelig nøyaktig en tredel av jernbanenettet i Norge (33,7 prosent), ikke elektrifisert, ifølge Jernbanedirektoratet.

Både på Nordlandsbanen inkludert Trønderbanen (729 kilometer), Meråkerbanen (70 kilometer), Rørosbanen (384 kilometer) og Raumabanen (114 kilometer) kjører det derfor dieseltog som slipper ut klimagasser.

– Det er en klar politisk målsetting å få ned klimagassutslippene, også fra jernbanesektoren. Dette er selvsagt et ansvar som Norske tog tar alvorlig. Da er både elektrifisering av jernbanestrekninger, energieffektive tog og utslippsfrie drivstoffløsninger viktige, sier Risan.

– Hydrogentog er jo allerede i bruk i Tyskland og produsenten Alstom inngikk nylig en kontrakt om levering av ytterligere 27 slike tog i tillegg til de 14 det tidligere er inngått kontrakt om, påpeker han.

– 20 prosent

Sjef for Alstoms avdeling i Norge, Carl Åge Bjørgan, bekrefter at det er stor interesse for hydrogentog i Tyskland.

To slike tog ble satt inn i ordinær passasjertrafikk i september i fjor i Niedersachsen, nord i landet. Samme togselskap har bestilt 12 hydrogentog til, men de 27 siste som Risan henviser til, skal kjøre i Hessen, lenger sør i Tyskland.

– Hva tror dere i Alstom om Norge som et mulig marked for hydrogentog?

– I dag kjøres 20 prosent av togavgangene i Norge med dieseltog. Hydrogentog er en utprøvd teknologi som er satt i ordinær trafikk i Tyskland. Norge har alle naturlige forutsetninger for å ta i bruk hydrogen, svarer Bjørgan.

– Med hydrogentog kan Norge fjerne forurensende, støyende og gamle dieseltog og ta et stort skritt mot en moderne og framtidsrettet jernbane.

Som Dagsavisen skrev 23. mai, mener Jernbanedirektoratet at nullutslipp fra jernbanen i Norge, er mulig allerede fra 2030. Representanter fra direktoratet har i den anledning vært i Tyskland for å se nærmere på Alstoms hydrogentog.

p

5,5 mill. km med diesel

Jernbanedirektoratet ser nå også på andre mulige nullutslippsløsninger for jernbanen, og vil legge fram sine konklusjoner i en rapport ved utgangen av inneværende år.

Bjørgan kan fortelle at Alstom har vært i kontakt med både Jernbanedirektoratet og Norske tog om selskapets hydrogentog.

– Hvor mange flere hydrogentog kan Alstom produsere?

– Så mange som blir bestilt. Det finnes en stor interesse først og fremst i Tyskland, men mange andre land har også planer og er interessert, svarer Bjørgan.

I den forbindelse kan både Storbritannia, Spania og Canada nevnes.

Ifølge Jernbanedirektoratet hadde Vy, som da het NSB, om lag 302.000 avganger i fjor, ikke inkludert avgangene på Gjøvikbanen. Totalt kjørte togene 31,8 millioner kilometer i løpet av disse avgangene. Av dette ble 5,5 millioner kilometer kjørt på dieselstrekninger. Det tilsvarer i overkant av 17 prosent av totalen.

Selv om Øystein Risan i Norske tog er positiv til hydrogentog, er det ennå ikke klart når det første av dem eventuelt kan bli bestilt.

– De fleste togsettene som skal anskaffes de neste årene er elektriske. I tillegg kommer 14 nye bimodale togsett med lavt CO2-utslipp som skal fases inn innen 2021 på Trønderbanen og Rørosbanen. Det skal også anskaffes nye diesellokomotiver på Nordlandsbanen, med betydelig lavere utslipp enn i dag, opplyser han.

De bimodale togsettene det er snakk om, har en ekstra mellomvogn med dieselmotorer som leverer strøm til toget når det ikke kjører på vanlig måte under kontaktledninger, og denne løsningen «vil redusere klimagassutslippene», opplyser Risan.

– Spennende mulighet

Regjeringen jobber for tiden med en nasjonal hydrogenstrategi. Om hydrogentog blir en del av denne planen, vil ikke klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V) så langt si noe om, men han ser mulighetene i hydrogentog.

– Det som skjer i Tyskland viser at satsing på hydrogen har et enormt potensial, sier Elvestuen.

– Hydrogen er en spennende mulighet til å gjøre alle norske togstrekninger utslippsfrie, sier han også.

– Har du gjort deg noen tanker om hvor fort hydrogentog eventuelt bør komme på plass her i Norge?

– Jeg tenker at dette er noe som Jernbanedirektoratet nå får god anledning til å se nærmere på, og jeg ser fram til å lese deres vurdering når den kommer. Så skal regjeringen legge fram vår hydrogenstrategi senere i år.

p

Ifølge Norske tog tar det minst fire år å anskaffe nye tog.

I oktober i fjor omtalte Dagsavisen et brev hvor samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) blant annet skriver at «eg meiner tida ikkje er inne for hydrogentog i Noreg no». Dagsavisen har spurt Elvestuen om han har noen kommentar til denne uttalelsen, men Elvestuen har ikke respondert på det.

13.06.2019
13:12
21.08.2023 17:14



Mest lest

– Jeg syns det var vanskelig å slutte. Jeg savnet det sosiale ved jobben i mange år. Jeg måtte til slutt godta at sånn var det, forteller Kari-Mette Nymark fra Oslo. Etter å ha prøvd ut mange ulike attføringstiltak for å få fortsette i jobben som hjelpepleier, ga hun til slutt opp.

– Jeg syns det var vanskelig å slutte. Jeg savnet det sosiale ved jobben i mange år. Jeg måtte til slutt godta at sånn var det, forteller Kari-Mette Nymark fra Oslo. Etter å ha prøvd ut mange ulike attføringstiltak for å få fortsette i jobben som hjelpepleier, ga hun til slutt opp.

Yngvil Mortensen

Kari-Mette mistet pensjonstillegg: – Et ran

Fagbevegelsen har hatt oppmerksomhet mot AFP og lønn, men vi må ikke glemme pensjonen gjennom folketrygden, mener Tor Rønning (til venstre) og nestleder Roger Olsen i Fellesforbundets klubb på grossistlageret til Astrup AS i Oslo.

Fagbevegelsen har hatt oppmerksomhet mot AFP og lønn, men vi må ikke glemme pensjonen gjennom folketrygden, mener Tor Rønning (til venstre) og nestleder Roger Olsen i Fellesforbundets klubb på grossistlageret til Astrup AS i Oslo.

Roy Ervin Solstad

Lagerarbeidere advarer: – Mange kommer til å få pensjonssjokk

Ringnes-arbeiderne stemte ja til politisk streik mot den økende makta til dagligvarekjedene. Klubbleder Erik Torkelsen får derimot nei til å gjennomføre streiken fra andre hold.

Ringnes-arbeiderne stemte ja til politisk streik mot den økende makta til dagligvarekjedene. Klubbleder Erik Torkelsen får derimot nei til å gjennomføre streiken fra andre hold.

Erlend Angelo

500 Ringnes-arbeidere sto klare til å streike. Da satte LO foten ned

ORGANISATOR: Salgskonsulent i BCP Norway, Arne J. Aarum, fikk med seg de fleste av kollegene sine og søkte om tariffavtale.

ORGANISATOR: Salgskonsulent i BCP Norway, Arne J. Aarum, fikk med seg de fleste av kollegene sine og søkte om tariffavtale.

Brian Cliff Olguin

Arne fikk et tips av en kollega. Det var verdt over en million kroner i pensjon

I et rettsforlik går det fram at Ole André Egges arbeidsgiver trekker oppsigelsen.

I et rettsforlik går det fram at Ole André Egges arbeidsgiver trekker oppsigelsen.

Leif Martin Kirknes

Ole André fikk sparken etter Facebook-ytringer. Nå får han jobben tilbake

Overgangsalderen kan være slitsomt. Likevel gjøres det ikke mye for å tilrettelegge for kvinnene i den.

Overgangsalderen kan være slitsomt. Likevel gjøres det ikke mye for å tilrettelegge for kvinnene i den.

Brian Cliff Olguin

Anne var på toppen av karrieren. Så kom overgangsalderen

– Russland har en egen evne til å gå de mest uventede veiene når det gjelder. I det øyeblikket krigen er over må vi, i samarbeid med våre allierte, finne ut hvordan vi vil nærme oss dette. Vi kan ikke ha noen alenegang, sier Rune Rafaelsen.

– Russland har en egen evne til å gå de mest uventede veiene når det gjelder. I det øyeblikket krigen er over må vi, i samarbeid med våre allierte, finne ut hvordan vi vil nærme oss dette. Vi kan ikke ha noen alenegang, sier Rune Rafaelsen.

Helge Rønning Birkelund

Han kjempet for et godt naboskap med Russland. Nå er Rune (69) bare fortvilet

– Først tenkte jeg bare «hva er det du snakker om». En Tesla i vannet er jo ikke noe man hører om hver dag, sier Nicholay Nordahl. 1. februar reddet han to personer fra en synkende Tesla i Oslofjorden.

– Først tenkte jeg bare «hva er det du snakker om». En Tesla i vannet er jo ikke noe man hører om hver dag, sier Nicholay Nordahl. 1. februar reddet han to personer fra en synkende Tesla i Oslofjorden.

Brian Cliff Olguin

Nicholay ble redningsmann da Teslaen havna i fjorden

To oljearbeidere jobbet store deler av arbeidstiden sin som innleid på et flerbruksfartøy, men fikk ikke like vilkår som de fast ansatte. Nå har de fått medhold i retten om at de skulle fått det. Bildet er av flerbruksfartøyet «North Sea Gigant» og er kun ment som illustrasjon.

To oljearbeidere jobbet store deler av arbeidstiden sin som innleid på et flerbruksfartøy, men fikk ikke like vilkår som de fast ansatte. Nå har de fått medhold i retten om at de skulle fått det. Bildet er av flerbruksfartøyet «North Sea Gigant» og er kun ment som illustrasjon.

Arkivfoto: Vigdis Askjem (Illustrasjon)

To oljearbeidere fikk lavere lønn enn kollegaene. Nå får de flere hundre tusen i erstatning

– Sosialarbeidere kan godt være en litt stoltere profesjon, sier Hilma Nikolaisen.

– Sosialarbeidere kan godt være en litt stoltere profesjon, sier Hilma Nikolaisen.

Fartein Rudjord

«Systemet» har ikke gjort det lett for alenemor Hilma

– Vi har råd til å la være å ta innover oss hva energi faktisk koster, sa Statnett-direktør Hilde Tonne i podkasten Stavrum & Eikeland.

– Vi har råd til å la være å ta innover oss hva energi faktisk koster, sa Statnett-direktør Hilde Tonne i podkasten Stavrum & Eikeland.

Leif Martin Kirknes

Hvis Statnett-sjefen fikk velge, hadde strømstøtten blitt fjernet

Hjelpepleier May Brit Bang (f.v.), helsefagarbeider Silje Eike og lærling Madelen Mæland henter ut medisin. Det er tre ansatte på vakt på natta. I dag får de hjelp av en lærling i tillegg.

Hjelpepleier May Brit Bang (f.v.), helsefagarbeider Silje Eike og lærling Madelen Mæland henter ut medisin. Det er tre ansatte på vakt på natta. I dag får de hjelp av en lærling i tillegg.

Jan Kåre Næss

På dette sykehjemmet må alle ansatte jobbe nattevakt

UT AV VESTBREDDEN: UNI Global Union-leder Christy Hoffman vil ha Oljefondet ut av okkuperte områder.

UT AV VESTBREDDEN: UNI Global Union-leder Christy Hoffman vil ha Oljefondet ut av okkuperte områder.

Brian Cliff Olguin

20 millioner arbeidere fra 150 land med Palestina-krav til Oljefondet

Kommentar

Her er vi vitne til en prosess hvor det er svært vanskelig å reversere arven etter Erna Solberg, skriver Kjell Werner.

Her er vi vitne til en prosess hvor det er svært vanskelig å reversere arven etter Erna Solberg, skriver Kjell Werner.

Leif Martin Kirknes

Erna splittet fagbevegelsen

Drytech er best kjent gjennom produktet Real Turmat: Frysetørkede middagsmåltider til å ha i tursekken. Nå varsler bedriften permitteringer. – Surt, sier tillitsvalgt i den lokale NNN-klubben, Patrik Solberg.

Drytech er best kjent gjennom produktet Real Turmat: Frysetørkede middagsmåltider til å ha i tursekken. Nå varsler bedriften permitteringer. – Surt, sier tillitsvalgt i den lokale NNN-klubben, Patrik Solberg.

Erlend Angelo

Turmat-produsent må permittere når Forsvaret ikke fornyer kontrakten

Erling Slyngstad-Hægeland

Badeklubb på jobb: – Gøy at vi kan møtes uten klær

Hovedtillitsvalgt i Store Norske, Rune Mjelde (t.v.), og Svein Jonny Albrigtsen har kjempet for å bevare kullarbeidsplasser på Svalbard i årevis. Mjelde etterlyser en plan for hva som vil skje når Gruve 7 etter planen skal stenges neste år. (Arkivfoto)

Hovedtillitsvalgt i Store Norske, Rune Mjelde (t.v.), og Svein Jonny Albrigtsen har kjempet for å bevare kullarbeidsplasser på Svalbard i årevis. Mjelde etterlyser en plan for hva som vil skje når Gruve 7 etter planen skal stenges neste år. (Arkivfoto)

Katharina Dale Håkonsen

Gruvearbeidere: – Regjeringen tar bort livsgrunnlaget til 70 ansatte

Erlend Angelo

LO fortsetter å vokse: – Dette er gledelige tall

Illustrasjonsbilde: Marianne Hjertstedt på Sunnaas sykehus erfarer at det ikke er noen sosionomtjeneste i kommunene å henvise pasientene til når de reiser hjem.

Illustrasjonsbilde: Marianne Hjertstedt på Sunnaas sykehus erfarer at det ikke er noen sosionomtjeneste i kommunene å henvise pasientene til når de reiser hjem.

Frøydis Falch Urbye

Når pasientene skrives ut fra sykehuset, har Marianne sjelden noen å henvise dem til

Viktoriia Berezovchuk vasker håret til en kunde i Ellas Salong.

Viktoriia Berezovchuk vasker håret til en kunde i Ellas Salong.

Helge Rønning Birkelund

Slik kommer ukrainske Viktoriia (32) seg ut i det norske arbeidslivet


Flere saker