JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
FLYTTES: De nye sporene er rettere og går nærmere Mjøsa enn den gamle traseen.

FLYTTES: De nye sporene er rettere og går nærmere Mjøsa enn den gamle traseen.

Øystein Bråthen

Ett nytt spor langs Mjøsa

Halvannen kilometer med ny skinnegang ved Minnesund er tatt i bruk. Høsten 2015 skal de første 17 kilometerne dobbeltspor stå ferdig. De gamle må fjernes nå fordi de ligger der ny E6 skal gå.



05.12.2014
26.04.2017 16:46

oystein.braathen@lomedia.no

Da de første togene rullet på den nye traseen var det en historisk begivenhet, ifølge assisterende prosjektleder Anne Braaten i Jernbaneverket.

– Forrige gang noe slikt skjedde ved Mjøsa var i 1880, forteller hun.

Utbyggingen er en del av InterCity-triangelet på Østlandet.

– Dette er første del av nytt dobbeltspor Eidsvoll-Hamar, og vil gi bedre punktlighet. Antall avganger kan dobles, sier Braaten.

Store skader.

Togene kom i gang igjen etter at Dovrebanen var stengt i én uke. Årsaken var nødvendige reparasjonsarbeider etter storflommen i Gudbrandsdalen på forsommeren. Samtidig ble det ene sporet ved Mjøsa gjort klart til å ta imot trafikken.

De hektiske dagene utgjorde et komplisert puslespill der alle var avhengige av hverandre. Mellom Eidsvoll og Dombås jobbet 450 personer, med aktivitet hele døgnet. Kostnadene for denne uken ligger rundt 150 millioner kroner.

– I planleggingsmøtene har opp til femti personer fra byggherre og entreprenører deltatt. Alt ble planlagt ned til én time. Hvis noe måtte endres, førte det til at vi måtte stokke om på mye annet, forteller Anne Braaten.

Naboer langs FellesprosjektetE6/Dovrebanen ble varslet om støy på nattestid og fikk tilbud om alternativ overnatting. Tre familier takket ja.

Stramme frister.

På de 17 kilometerne med nye dobbeltspor går 4,7 kilometer i tunnel. Dette er første parsell Eidsvoll-Hamar. Byggetiden er 42 måneder, med åpning i oktober 2015. Den gamle jernbanetraseen må frigjøres for å gi plass til ny E6 som bygges samtidig med banen. Veien skal tas i bruk i slutten av 2014. Den gamle jernbanetraseen blir en del av 18,6 kilometer gang- og sykkelvei, etter planen ferdig i 2016.

Kostnadene for 1,5 kilometer av fellesprosjektet utgjør i alt 1,3 milliarder kroner og fordeler seg med 60 prosent til vei og 40 prosent til jernbanen.

Før snøen.

Alle skadene på forsommeren gjorde det nødvendig med et krafttak før vinteren. Likevel regner Jernbaneverket med at bare en tredel av de nødvendige arbeidene er gjort i løpet av året, så utbedringene kommer til å fortsette langt inn i 2014.

– Det er jo et nokså dramatisk tiltak å stenge en av våre viktigste strekninger en hel uke, sier banesjef Tormud Urdahl.

–Vi hadde så mange punkter vi måtte prøve å få utbedret at det ikke var noen vei utenom å stenge for trafikk for å få gjort så mye som mulig. Om ikke vi gjorde dette nå, er jeg redd problemene ville blitt veldig store, sier Urdahl.

Mange utbedringer.

Gamle, tette stikkrenner ble spylt opp, nye ble bygget, det er flyttet masse, skiftet sviller og lagt nye skinner. I tillegg ble det rensket vegetasjon og byttet kabler.

Ved Tretten stasjon er det ny bru over fylkesvegen.

Nord for Brumunddal er fjellet dårlig og har vært utsatt for både flom om våren og isdannelser vinterstid. Nå er skjæringen utvidet. Fjellklatrere rensket løse steiner etter arbeidene og satte inn bolter som skal holde et nytt nett som sikrer mot ras. Her har også Baneservice byttet ut masse for å forebygge at vann graver vekk underlaget. Ellers har både Jernbaneverkets egne ansatte og eksterne entreprenører vært i sving.

Bråstopp.

Den ene av tre hovedentreprenører, østerrikske Alpin Bau, gikk konkurs i sommer på grunn av dårlig lønnsomhet i Sør-Europa. For å holde framdrift og budsjett overtok andre selskaper en del av jobbene. Eltel Networks har stått for tre tekniske bygg og betongkanaler langs sporene som er åpnet for trafikk. Eltel har i alt 8.500 ansatte, 600 av dem i Norge.

Kontrakten med å bygge ferdig 4,2 kilometer jernbane og 6,3 kilometer vei fra Minnesund og nordover er inngått med Hæhre Entreprenør AS. I tillegg omfatter avtalen både lokalveier og gang- og sykkelvei i den nedlagte Dovrebanen.

Fellesprosjektet

• Første del av Eidsvoll-Hamar koster til sammen 10,1 milliarder kroner.

Nytt dobbeltspor:

• 17 km nytt dobbeltspor, av dette tre tunneler på 4,7 km.

• Byggetid 42 måneder, åpner oktober 2015.

• Del av InterCity-utbyggingen.

• Gammel jernbanetrasé inngår i 18,6 km gang- og sykkelvei.

Ny E6:

• 21 km, fire felt med midtdeler.

• Tre tunneler på i alt 3,5 km.

• Byggetid 30 måneder, åpner i slutten av 2014.

Forrige gang noe slikt skjedde ved Mjøsa var i 1880.

Anne Braaten, Jernbaneverket

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
05.12.2014
26.04.2017 16:46



Mest lest

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

Pete Webber/Flickr (CC BY-SA 2.0)

Wizz Air-lønna: Slik er pilotens kontrakt

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

Håvard Sæbø

Eva (60) mister jobben hun fikk som 18-åring. Nå flyttes suksessfabrikken ut av Norge

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

Yngvil Mortensen

Nav anklager lege for å bidra til trygdemisbruk: – Jeg gjør jobben min

Tyra Lillegård mener det er helt rett av Arbeidsmandsforbundet å si opp plassene til 65 lærlinger under streiken, så disse kan tas ut i streik hvis ikke bedriften endrer sin praksis.

Tyra Lillegård mener det er helt rett av Arbeidsmandsforbundet å si opp plassene til 65 lærlinger under streiken, så disse kan tas ut i streik hvis ikke bedriften endrer sin praksis.

Martin Guttormsen Slørdal

Tillitsvalgt Tyra: – Lærlinger ble brukt til å sette opp nye møbler, kaste søppel og flytte ting på kontoret

– Det arbeidsmarkedet vi har i dag gjør det ikke lett for noen å finne jobb, men det er enda vanskeligere for dem som har helseutfordringer, sier Nav-forsker.

– Det arbeidsmarkedet vi har i dag gjør det ikke lett for noen å finne jobb, men det er enda vanskeligere for dem som har helseutfordringer, sier Nav-forsker.

Tormod Ytrehus

AAP-forlengelse løper ut: – Mange vil havne på sosialhjelp eller ingenting, sier Nav-forsker

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Nanna Aanes Wolden

Frykter AAP-kuttene har bidratt på selvmordsstatstikken – krever umiddelbar kartlegging

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Håvard Sæbø

Vidar (68) skulle få 850.000 kroner etter ulykken på jobben. Så gikk selskapet konkurs

I siste episode av serien «Sånn er Norge» refererer Harald Eia til sitt eget liv for å forklare hvorfor fagorganisering er viktig.

I siste episode av serien «Sånn er Norge» refererer Harald Eia til sitt eget liv for å forklare hvorfor fagorganisering er viktig.

skjermdump, NRK TV - Sånn er Norge

Rørt Harald Eia i beste sendetid: Ber folk fagorganisere seg

Marianne Evensen (55) ble i 2017 dømt for trygdesvindel og måtte sone 75 dager i fengsel. I ettertid har Nav konkludert med at de tolket regelverket feil. Nå håper Evensen på å bli frikjent.

Marianne Evensen (55) ble i 2017 dømt for trygdesvindel og måtte sone 75 dager i fengsel. I ettertid har Nav konkludert med at de tolket regelverket feil. Nå håper Evensen på å bli frikjent.

Amanda Iversen Orlich

Trygdeskandalen: Marianne vet ikke om hun blir frikjent før hun dør

Filip er foreløpig ute av bransjen. Om han vil tilbake, er han usikker på.

Filip er foreløpig ute av bransjen. Om han vil tilbake, er han usikker på.

Marie von Krogh

Filip jobbet med å hjelpe folk tilbake i jobb. Til slutt var det han som ikke maktet mer

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

Leif Martin Kirknes

Sandra (23) kan bli en av Norges mektigste kvinner

FERDIGFORHANDLET: Årets lønnsoppgjør i persontogselskapene og de andre selskapene i jernbanesektoren nærmer seg ferdigforhandlet. Noen steder gjenstår fortsatt resultatet fra uravstemninger før oppgjørene anses som ferdige.

FERDIGFORHANDLET: Årets lønnsoppgjør i persontogselskapene og de andre selskapene i jernbanesektoren nærmer seg ferdigforhandlet. Noen steder gjenstår fortsatt resultatet fra uravstemninger før oppgjørene anses som ferdige.

Ole Palmstrøm

Lite penger i lønnsoppgjøret for jernbaneansatte. Så mye øker lønna

Leif Martin Kirknes

Regjeringen strammer inn: Utenlandske arbeidere fra røde land får ikke lenger unntak

Trygve Slagsvold Vedum

Trygve Slagsvold Vedum

Jan-Erik Østlie

Senterpartiet mest fram på målinger i oktober

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

Ole Palmstrøm

Nå kommer EU-loven om minstelønn

Høyres nestleder Tina Bru gikk hardt ut mot Arbeiderpartiets kritikk av regjeringen i VG. Hun mente det var løgn at regjeringen har gjort det dyrere å være syk. Faktasjekken til faktisk.no viser at det er Tina Bru som tar feil.  Her er Jan Tore Sanner, Erna Solberg og Tina Bru på Høyres landsmøte 2020.

Høyres nestleder Tina Bru gikk hardt ut mot Arbeiderpartiets kritikk av regjeringen i VG. Hun mente det var løgn at regjeringen har gjort det dyrere å være syk. Faktasjekken til faktisk.no viser at det er Tina Bru som tar feil. Her er Jan Tore Sanner, Erna Solberg og Tina Bru på Høyres landsmøte 2020.

Vidar Ruud/NTB

Faktisk.no: Regjeringen gjør det dyrere å være syk

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

Roy Ervin Solstad

Lastebilsjåfører får ny lønn: – Var nok maksimalt av det vi kunne klare å få til

AAP-REGELVERKET: Er du ikke tilbake i jobb eller ferdig utredet etter tre år, faller du helt ut av systemet og må gå på sosialen.

AAP-REGELVERKET: Er du ikke tilbake i jobb eller ferdig utredet etter tre år, faller du helt ut av systemet og må gå på sosialen.

Colourbox.com

Karensperioden fra AAP skaper fortvilelse. Frp sikrer regjeringen flertallet for å beholde den

KLAR TIL Å LEVERE: Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland er klar på at dersom Statens vegvesen får de samme rammene som Nye Veier vil etaten kunne gi enda mer veg tilbake.

KLAR TIL Å LEVERE: Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland er klar på at dersom Statens vegvesen får de samme rammene som Nye Veier vil etaten kunne gi enda mer veg tilbake.

Nye Veier AS

Vegvesenet-direktør: – Får vi samme vilkårene som Nye Veier kan vi gi enda mer veg tilbake

SV-leder Audun Lysbakken etterlyser nye dagpengetiltak. Regjeringen glemmer krisetiltakene for arbeidsfolk, mener han.

SV-leder Audun Lysbakken etterlyser nye dagpengetiltak. Regjeringen glemmer krisetiltakene for arbeidsfolk, mener han.

Jan-Erik Østlie

Fra nyttår får permitterte og arbeidsledige flere tusen kroner mindre å leve av i måneden: – En hån


Flere saker