EUs fjerde jernbanepakke skal opp i Stortinget før sommeren
Lovforslagene som vil gjøre at EUs fjerde jernbanepakke blir innlemmet i norsk lov blir sendt til Stortinget i nærmeste framtid.
Regjeringen fortsetter i samme spor om EUs fjerde jernbanepakke, selv om samferdselsministeren kommer fra KrF.
Leif Martin Kirknes
morten.hansen@lomedia.no
«… samtykke til innlemmelse i EØS-avtalen av rettsaktene som utgjør fjerde jernbanepakke vil bli oversendt Stortinget i nærmeste fremtid.»
Dette skriver samferdselsminister Knut Arild Hareide i et svar til Arbeiderpartiets Sverre Myrli.
p
Myrli har etterlyste status for regjeringens arbeid med EUs fjerde jernbanepakke, og når pakkens innhold vil bli lagt fram for behandling i Stortinget.
Overrasket
Samme svar har Norsk Jernbaneforbund (NJF) fått. Forbundsleder Jane B. Sæthre konstaterer at regjeringen fortsetter i samme spor, selv om KrF har fått samferdselsministeren.
– Det overrasker at Hareide følger i Frps fotspor og gir fra seg suverenitet når det gjelder råderett over jernbanen, sier Sæthre.
p
Bør utsettes
Hun konstaterer at andre land, blant annet England, renasjonaliserer jernbanen for en periode på grunn av kronapandemien.
Forbundslederen mener saken bør utsettes.
– I en fase hvor alle passasjertransportører må ta sine forhåndsregler og tenke smittevern, er det i beste fall dårlig timing. Billettinntekter reduseres dramatisk og folk oppfordres til å holde seg unna buss og tog. Vi er forundret over en slik beslutning fra en KrF Statsråd, sier Sæthre.
Jernbanepakke IV
Forordning, eller lov, om offentlig persontransport med jernbane og på vei.
• Innebærer krav til obligatorisk bruk av konkurranse ved tildeling av kontrakter om offentlig tjenesteytelse av persontransport med jernbane, på lik linje som for andre kollektivtransporttjenester på vei og bane.
• Åpner for muligheten til å tildele kontrakter direkte, uten anbud og konkurranse, dersom visse vilkår er oppfylt og nasjonal lovgivning ikke forbyr det. Blant annet hvis dette vil bedre kvalitet eller kostnadseffektivitet, manglende interesse på tilbydere eller fare for trafikkavbrudd.
• Vedtatt i EU 14. desember 2016.
• Skal etter planen opp til behandling i Stortinget til høsten
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.
Flere saker
Jernbanepakke IV
Forordning, eller lov, om offentlig persontransport med jernbane og på vei.
• Innebærer krav til obligatorisk bruk av konkurranse ved tildeling av kontrakter om offentlig tjenesteytelse av persontransport med jernbane, på lik linje som for andre kollektivtransporttjenester på vei og bane.
• Åpner for muligheten til å tildele kontrakter direkte, uten anbud og konkurranse, dersom visse vilkår er oppfylt og nasjonal lovgivning ikke forbyr det. Blant annet hvis dette vil bedre kvalitet eller kostnadseffektivitet, manglende interesse på tilbydere eller fare for trafikkavbrudd.
• Vedtatt i EU 14. desember 2016.
• Skal etter planen opp til behandling i Stortinget til høsten