Flåmsbana blir kommersiell
Fra og med 2028 slutter staten å betale for at det skal kjøres tog på Flåmsbana.
Flåmsbana blir i dag trafikkert av Vy.
Jernbanedirektoratet / Øystein Grue
Saken oppsummert
morten@lomedia.no
Når dagens avtale med Vy utløper ved utgangen av 2027, er det slutt på offentlig kjøp av drift på Flåmsbana.
– Vi har gjennomført en markedsdialog mot togselskapene, og den viser at det er kommersiell interesse for helårsdrift av banen, sier avdelingsdirektør Erik Lund i Jernbanedirektoratet i en pressemelding.
Krav i EØS-avtalen
Direktoratet mener strekningen er svært lønnsom og har potensial for ytterligere vekst i trafikken – også utenfor turistsesongene, og har derfor bestemt at det blir kommersiell drift på banestrekningen.
Flåmsbana AS hadde 314 millioner kroner i salgsinntekter i 2024, og et driftsresultat på 145 millioner. Selskapet eies av Vygruppen og det lokale selskapet Norway’s Best Group med 50 prosent hver.
Jernbanedirektoratet skriver at de på grunn av EØS-avtalen må vurdere markedets vilje og evne til å drifte kommersiell persontransport.
Turistreiser
I 2024 var det 956.000 reiser. Litt over halvparten brukte Flåmsbana som en ren turistopplevelse. Om lag 2,5 prosent av reisene skjer lokalt med Ambassadørkort, som er et årskort for hyppige reisende.
Direktoratet skrive at de reisende skal ha et godt tilbud hele året.
– Vi vil følge med på utviklingen av togtilbudet og gripe inn dersom det viser seg at kommersiell drift ikke ivaretar samfunnets behov, sier Lund.
Hvem som får kjøre på banen blir bestemt i oktober 2027. En kommersiell aktør må selv skaffe tog og søke om å få kjøre på banen.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.
Nå: 0 stillingsannonser

