JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Undersøkelse

Flere tog kommer når de skal – passasjerene er mer fornøyde

Punktligheten på jernbanen blir bedre – både i rushtiden og ellers. Det merkes på tilfredsheten til de reisende.

Emmie Olivia Kristiansen

Saken oppsummert

morten@lomedia.no

Så langt i år har togene blitt mer presise og færre tog blir innstilt.

Det vises både på informasjonstavlene på stasjonene og Jernbanedirektoratets kundetilfredsundersøkelse.

Bakgrunn: Færre forsinkelser i togtrafikken så langt i år

Flere presise rushtog

Hittil i år har omtrent 88 prosent av togene vært presis. I fjor var det 86 prosent. Også rushtidsavgangene er litt mer presise så langt i år enn de var i fjor. 

Og de som reiser med togene liker utviklingen. Undersøkelsen viser en 6 prosents økning i opplevd punktlighet blant passasjerene, sammenliknet med samme periode i fjor.

Bedring hos alle

Togselskapene får en samlet poengsum på 80 av 100 poeng fra de reisende, en økning på 2 poeng fra i fjor. Alle selskapene har mer fornøyde passasjerer i perioden april – mai i år, sammenliknet med samme periode i 2024.

– Dette er gledelige tall, som viser at arbeidet med å bedre punktligheten og kundetilfredsheten gir resultater. Togselskapene fortjener ros for innsatsen de gjør hver dag for passasjerene. Det er ekstra hyggelig at Vy, Go-Ahead og SJ får gode tilbakemeldinger fra de reisende, sier jernbanedirektør Knut Sletta i en pressemelding.

SJ er best

Fortsatt er det på SJ Norges togstrekninger en finner de mest fornøyde kundene. Selskapet får 86 av 100 poeng, som er en oppgang fra første kvartal.

Go Ahead 81 av 100 poeng, en økning på 4 poeng fra samme periode i fjor.

Kundetilfredshetsundersøkelsen

Undersøkelsen utføres på vegne av Jernbanedirektoratet hvert kvartal.

Undersøkelsen for 2. kvartal fant sted mellom april og mai.

Totalt svarte 6733 reisende på undersøkelsen.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss