JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Flytog-ansatte mot salg

Flytogforeningen, avd. 19 i Norsk Jernbaneforbund, krever nå at Stortinget avviser Regjeringens forslag om statlig nedsalg i Flytoget.
Nestleder i Flytogforeningen avd 19 i NJF, Lars Petter Holm, minner om at Flytoget er en samfunnspolitisk suksess

Nestleder i Flytogforeningen avd 19 i NJF, Lars Petter Holm, minner om at Flytoget er en samfunnspolitisk suksess

(arkivfoto) Øystein Bråthen

nina.hanssen@lomedia.no

– Dette vil vi ikke skal skje, sier nestleder Lars Petter Holm.

Holm minner om at flytoget er en samferdselspolitisk suksess.

– Selskapet har vist en sterk passasjervekst og har gått med overskudd siden 2004. De ti siste årene har selskapet utbetalt 928 millioner kroner i utbytte til staten. Ved salg av Flytoget risikerer vi at selskapet kommer på utenlandske hender og at overskuddet, som fram til i dag har kommet det norske velferdssamfunnet til gode, i framtida vil gå til utbyttefest for utenlandske fond og storkapitalister, sier han.

Samfunnsansvar

I en pressemelding som er sendt ut fra Flytogavdelingen i forbundet legger de tillitsvalgte vekt på at landets hovedflyplass har Flytoget et betydelig samfunnsansvar. Flytogforeningen mener det er en statlig oppgave å sikre et punktlig og robust kollektivtilbud. I meldingen heter det at «utenlandske eiere vil ha få andre motivasjoner enn kortsiktig gevinst.» Lars Petter Holm minner om at 6,5 millioner passasjerer hvert år bruker Flytoget.

I en undersøkelse som nylig er utført av Sentio Research sier seks av ti nordmenn klart nei til et salg, mens kun to av ti mener det er en god idé.

– Undersøkelsen viser med all tydelighet at Regjeringen er i utakt med befolkningen. Regjeringen begrunner salget med at private investorer vil «spre makten i norsk næringsliv over flere parter». Hittil har interessen kommet fra utenlandske investorer, og Regjeringens begrunnelse blir derfor meget tynn, slår Holm fast. Etter 16 års drift har Flytoget levert nær en milliard kroner i utbytte til den norske stat og er en sentral nerve i infrastrukturen på Østlandet. Flytogforeningen forventer at Stortinget er sitt ansvar bevisst, og sikrer et fortsatt statlig eierskap i Flytoget.

Medlemmer også skeptisk

Tonje Skotland er medlem av NJF. Hun er heller ikke klar for et eierskifte. Hun sier at situasjonen er veldig spesiell for de fleste som jobber i Flytoget.

– Nå kan jeg ikke snakke på vegne av alle ombordansvarlige, men for de fleste av oss er arbeidsdagene preget av usikkerhet om framtiden, sier hun.

Skotland vet ikke hvordan et eventuelt salg vil prege arbeidsplassen hennes.

– Vi har jo sett eksempler på hvordan det har gått med svenske jernbaneansatte. Jeg er overbevist om at de overenskomster vi har idag, og som har blitt forhandlet fram over lang, tid vil forsvinne. Disse spørsmålene opptar oss alle, i lunsjpausene og på fritiden, forteller hun.

Blant kollegene er det ingen som forstår hvorfor staten ønsker å selge et så godt konsept som Flytoget, et varemerke som er bygd opp gjennom en tid som også har vært turbulent, men som i dag er en arbeidsplass de ansatte er stolte av.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse