JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Statsbudsjettet

Fra prat til penger på bordet for jernbane

Regjeringen vil prioritere mer til drift og vedlikehold av jernbanen.
Alt i alt gode signaler, oppsummerer Jane B. Sæthre i Norsk Jernbaneforbund.

Alt i alt gode signaler, oppsummerer Jane B. Sæthre i Norsk Jernbaneforbund.

Ole Palmstrøm

nina.hanssen@lomedia.no

Forbundsleder Jane B. Sæthre i Norsk Jernbaneforbund ventet spent på forbundskontoret i Møllergata om hva slags innretning forslaget fra regjeringen hadde, og om det ville være i tråd med ny Nasjonal Transportplan.

Da tallene kom på bordet ble Sæthre lettet.

– Forsinkelser og stadige problemer med framføring av tog svekker tilliten til jernbanen over tid. Nå har drift og vedlikehold har fått et løft som er helt nødvendig, sier hun.

Redusert reisetid

Sæthre gleder seg samtidig over at de nå starter opp fellesprosjektet Arna-Stanghelle, der det skal bygges vei og bane samtidig. Forbundslederen er fornøyd med at det settes av midler i 2025 og at de endelig kan skimte oppstart og realisme.

– Det vil redusere reisetiden på Bergensbanen. Rasfaren på den strekningen var ikke til å leve med. Hele regionen og Bergensområdet får som fortjent nå, sier hun.

Hun legger til at dette også vil bety bedre stabilitet for godstrafikken på bane mellom øst og vest.

– Denne satsingen betyr mye for hele regionen og vi synes det er positivt at de samkjører og bygger Vossebanen og ny E16, sier hun.

Særlig har mange sjåfører på veiene kjørt nærmest med livet som innsats ettersom det har vært rasutsatte veier med lav standard. Nå kan folk og næringsliv glede seg til bedre transportveier i område, mener hun.

Forsinkelser

Sæthre liker at regjeringen nå har en klar retning i forslaget om at vi må ta vare på det vi har og at det også gjelder jernbanen.

– For første gang på flere år, kommer det endelig penger til å redusere innstillinger og forsinkelser i togtrafikken, sier hun.

Sæthre viser til at regjeringen foreslår å bevilge hele 6,6 milliarder til drift og vedlikehold av infrastrukturen. Til fornyelse av jernbanen er det prioritert rundt 5,6 milliarder, som også er 28 prosent mer enn året før.

Flere tog

Men forbundslederen skulle gjerne sett at de satt inn enda flere tog, gjerne hybridtog, blant annet på Rørosbanen.

– Vi må få opp frekvensen på antall tog, i påvente av elektrifiseringen. Skal reisevanene endres må hele togtilbudet bli bedre og det må gå flere tog. Alt i alt er det gode signaler, sier hun.

Sætre har også merket seg at i forslaget gjøres klare retningsvalg i å gjøre hverdagen økonomisk lettere for husholdninger, blant annet med å fjerne moms på kommunale avgifter og flere støtteordninger til barnefamilier.

– Det er dyrtid og mange sliter, så jeg synes dette er bra. Og tanken om skattelette til de med lavest inntekter er god, men det som er foreslått er litt, la meg si «puslete», avslutter forbundsleder Jane B. Sætre.  

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse