Jernbane
Godsselskapene blir bønnhørt: Får dekket økonomiske tap
De siste årene har tapene vært på hundretalls millioner kroner. Nå foreslår regjeringen å gi mer i kompensasjon.
OnRail er blant selskapene som nå kan vente seg økonomisk hjelp.
Morten Hansen
Saken oppsummert
morten@lomedia.no
Godsselskapene OnRail og CargoNet blir nå lovet å få kompensert deler av tapene de har hatt som følge av stengingen på henholdsvis Raumabanen og Nordlandsbanen.
I en pressemelding skriver Samferdselsdepartementet: «Som følge av at Raumabanen ble stengt for godstrafikk etter jordras tidligere i år, foreslår Samferdselsdepartementet å kompensere godstogoperatører for tap.
Samferdselsdepartementet varsler også etablering av en kompensasjonsordning som følge av kvikkleireskredet ved Levanger på Nordlandsbanen.»
Sørger for at selskapene overlever
Dermed blir blant annet Norsk Jernbaneforbund (NJF) hørt. De har lenge bedt om gode og forutsigbare støtteordninger til godsbransjen på jernbanen.
Forbundsleder Torfinn Håverstad sa nylig:
– Vi kan ikke spå om naturkrefter, ulykker eller signalfeil. Men vi kan sørge for at godsselskapene overlever i påvente av en bedre og mer stabil infrastruktur, sa Håverstad.
Torfinn Håverstad
Ole Palmstrøm
Hvor mye og når?
Departementet foreslår at den allerede bevilgede kompensasjonsordningen på 70 millioner kroner for i år også skal gjelde for stengingen av Raumabanen i perioden juli til oktober. Det er OnRail som trafikkerer denne strekningen.
Hvor mye av tapet som vil bli dekket er enda ikke klart.
Administrerende direktør i Onrail, Henning Aandal, skriver i en tekstmelding til NJF-magasinet at han ikke vet noe om hvor mye kompensasjon som vil bli gitt eller når den kommer.
Han påpeker at kompensasjonen for stengingen ved Otta bru i perioden januar til april i år vil bli avklart i desember. I mellomtiden er togselskapene presset på likviditet for inntektstapet tilbake fra forrige vinter.
Henning Aandal
Morten Hansen
Aandal er likevel fornøyd med at det vil bli kompensasjon for tapene på Raumabanen.
– Da kan Onrail leve videre tross infrastrukturkrisen på jernbanen, skriver Aandal.
Han legger til at strekningene selskapet hans har kjørt på strekninger uten større avvik de siste seks ukene.
– Dermed kjører alle godstogene som planlagt og OnRail tjener penger, skriver Aandal.
Byråkratisk hurra-meg-rundt
Samferdselsdepartementet varsler også etablering av en kompensasjonsordning som følge av kvikkleireskredet ved Levanger på Nordlandsbanen.
I proposisjonen til Stortinget skriver de:
«Regjeringa vil komme tilbake med nærmere budsjettbehov i samband med revidert nasjonalbudsjett 2026. EFTAs overvåkingsorgan, ESA, må godkjenne ordninga før støtta kan bli utbetalt.»
Departementet anslår at bevilgningen vil bli på 150–200 millioner kroner.
Mariann Ravnanger og Robin Olsen
Morten Hansen
Administrerende direktør i godsselskapet CargoNet, Robin Olsen, fortalte nylig at raset ved Levanger så langt har kostet selskapet 40 millioner kroner. Han anslår at de totale tapene kan komme opp i 200 millioner kroner.
Mariann Ravnanger leder landsrådet i NJF som organiserer terminalansatte i alle selskapene på jernbanen.
Hun synes det er bra at Samferdselsdepartementet omsider kommer på banen.
Men hun mener dagens system blir for uforutsigbart.
– Vi må ha en varig kompensasjonsordning som kan ligge fast – uten byråkratisk hurra-meg-rundt, sier Ravnanger.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.
Nå: 0 stillingsannonser

