Jernbane
Godsselskapene har tapt millioner: – Vi trenger strakstiltak
Det er nesten alltid en eller annen jernbanestrekning som er stengt. Det rammer godsselskapene på jernbanen hardt.
Mariann Ravnanger, hovedtillitsvalgt CargoNet, og Robin Olsen, administrerende direktør CargoNet.
Morten Hansen
Saken oppsummert
morten@lomedia.no
– Mange forstår situasjonen, men alle må skjønne alvoret. Vi trenger strakstiltak, sier hovedtillitsvalgt Mariann Ravnanger i CargoNet.
Sammen med administrerende direktør Robin Olsen etterlyser hun bedre rammevilkår og kompensasjonsordninger som kan gi mer forutsigbarhet for godsselskapene på jernbanen.
Stengte spor og milliontap
De siste årene har krisemeldingene fra godsselskapene kommet med jevne mellomrom.
Men det er ikke mangel på kunder eller lønnsomheten som er utfordringen.
Selskapene tjener penger når de får kjøre tog. Problemet er den ustabile infrastrukturen.
Siden 2023 og fram til mai 2025 var for eksempel Dovrebanen stengt i 356 dager ifølge en rapport Oslo Economics har skrevet på oppdrag fra NJF og Arbeidsgiverforeningen Spekter.
Om lag 70 av disse dagene kom på grunn av problemene med Otta bru i perioden januar til april i år.
Ifølge Robin Olsen, administrerende direktør i godsselskapet CargoNet, kostet bruddet ved Otta selskapet 40 millioner kroner.
Så langt har raset ved Levanger i sommer, som har delt Nordlandsbanen i to, kostet like mye.
– Vi regner med å tape 150 millioner, kanskje opp til 200 millioner kroner, for begge bruddene til sammen, sier Olsen.
Bruddet ved Otta kostet godsselskapet CargoNet 40 millioner kroner.
Gorm Kallestad / NTB
Tar tid
Både han og Ravnanger etterlyser rammevilkår og kompensasjonsordninger som gir mer forutsigbarhet og som dekker tapene som godsselskapene har på grunn av uforutsigbare hendelser.
– SJ Norge får dekket 80 prosent av inntektstapene sine på Nordlandsbanen. Vi får dekket under fem prosent, sier Olsen.
Abel Cecilie Knibe Kroglund, statssekretær i Samferdsels- departementet, erkjenner at det er krise i bransjen.
Hun karakteriserer situasjonen som alvorlig.
Likevel kan hun ikke gi noe klart svar når kompensasjon kommer.
– Vi må behandle hver kompensasjonsordning individuelt og trenger godkjenning av ESA. Dette tar tid, men det jobbes kontinuerlig. Men på lang sikt er det arbeidet med å lage en stabil infrastruktur som er viktig, sier Kroglund.
Abel Cecilie Knibe Kroglund, statssekretær i Samferdselsdepartementet.
Ole Palmstrøm
Mens vi venter
Forbundsleder i NJF, Torfinn Håverstad, mener det er på høy tid med gode og forutsigbare støtteordninger.
Han slår fast at de siste årene har vært dramatiske på jernbanen.
De fleste banestrekningene i landet har i perioder vært steng over lengre tid
– Vi kan ikke spå om naturkrefter, ulykker eller signalfeil. Men vi kan sørge for at godsselskapene overlever i påvente av en bedre og mer stabil infrastruktur, sier Håverstad.
Torfinn Håverstad, forbundsleder Norsk Jernbaneforbund.
Ole Palmstrøm
Han understreker at det ikke bare handler om å beholde selskapene, men og om å beholde verdifull kompetanse. For godsselskapene har en sentral plass i samfunnet.
– Myndighetene må ta på alvor at gods på bane er er avgjørende for å nå klimamålene og avgjørende for landets beredskap. Hvem andre skal frakte tanks og utstyr for forsvaret i en krisesituasjon, sier Håverstad.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.
Nå: 0 stillingsannonser

