JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
BRYTEREN: Jernbanedirektør Elisabeth Enger fikk bistand av Oliver Aagaard Bredholt da hun skrudde av det gamle signalsystemet for siste gang.

BRYTEREN: Jernbanedirektør Elisabeth Enger fikk bistand av Oliver Aagaard Bredholt da hun skrudde av det gamle signalsystemet for siste gang.

Ole Palmstrøm

Helautomatisk jernbanestrekning

Norges mest moderne tog er over 40 år gammelt. Nytt digitalt utstyr er på plass i Østfold, der testing av framtidens signalsystem er i gang.



12.12.2013
12:00
16.12.2013 09:04

oystein.braathen@lomedia.no

Første prøvetur med passasjerer gikk helt etter oppskriften. Strekningen mellom Rakkestad og Ise på Østfoldbanens østre linje er nå den mest moderne i Norge, og brukes til å luke ut feil ved ERTMS før det installeres i resten av landet.

– Vi har veldig gamle signalsystemer her i landet, og det finnes nesten ikke reservedeler lenger. Ordet «signalfeil» får mange googletreff, forteller jernbanedirektør Elisabeth Enger, som er veldig fornøyd med å få fornyet det eksisterende nettet.

Milliardinvestering

European Rail Traffic Management System, ERTMS, er et felles europeisk system der all informasjon flyttes inn på skjermer i panelet hos lokomotivføreren. Erfaringene fra andre land som har tatt det i bruk har vært noe blandet.

– Det er bra at vi er litt bak i løypa så de fleste feilene er ryddet unna, mener Enger.

Jernbaneverkets plan går ut på å bygge om mellom Ski og Sarpsborg i løpet av 2014, og sette i gang ordinær trafikk høsten 2015. Deretter står Ofot-, Bergens- og Nordlandsbanen for tur. Å fornye alle strekningene i landet er anslått å koste 20 milliarder kroner over 15 år. Seks milliarder ligger inne i Nasjonal transportplan 2014-2023.

Stor interesse

Samme dag som Jernbaneverket viste fram pilotstrekningen deltok Enger i en høring i Stortingets transportkomité, der representantene hadde mange spørsmål om den nye teknologien.

– Det er moro å ha noe å vise fram. Denne dagen er en viktig milepæl for oss, det er viktig å komme i gang. En utfordring blir å få ERTMS til å fungere sammen med gammelt utstyr mens vi er i gang med utskiftingene, sier jernbanedirektøren.

De nærmere 100 passasjerene på prøveturen var inviterte lokalpolitikere, representanter fra leverandøren Bombardier og ansatte i Jernbaneverket som jobber med prosjektet. Kameraer var montert både utvendig og over føreren. På storskjermer kunne alle følge med på hvordan systemet fungerte Ise-Rakkestad tur-retur.

Varslet EU

I januar starter mer krevende testing, og da skal lokomotivførere og ombordpersonell få opplæring på strekningen. I 2014 skal fem stasjoner moderniseres, og bygges i tillegg om så de tilfredsstiller krav til universell utforming. Planen er å stenge for trafikk i 11 uker til sommeren.

Samferdselsdepartementet har sendt en offisiell og forpliktende beskjed til EU om at ERTMS skal innføres i Norge og bli framtidas signalsystem.

Vekk med skiltene

ERTMS: European Rail Traffic Management System.

Felles europeisk signalsystem.

Ikke lenger nødvendig med signaler og skilt langs sporene.

Flytter informasjon, som tillatt hastighet og grønt lys, inn på en skjerm hos lokfører.

Overvåker fart og posisjon. Går det for fort reduseres farten automatisk.

Norge forplikter seg til å innføre ERTMS.

Kostnad for norsk jernbanenett er anslått til 20 milliarder kroner over 15 år.

Seks milliarder kroner avsatt i Nasjonal transportplan 2014-2023.

Det er moro å ha noe å vise fram.

Jernbanedirektør Elisabeth Enger

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
12.12.2013
12:00
16.12.2013 09:04



Mest lest

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

Pete Webber/Flickr (CC BY-SA 2.0)

Wizz Air-lønna: Slik er pilotens kontrakt

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

Yngvil Mortensen

Nav anklager lege for å bidra til trygdemisbruk: – Jeg gjør jobben min

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

Alf Ragnar Olsen

Posten Norge sa opp for mange: – Folk kom gråtende til meg

Paul S. Amundsen

På 18 år har vekternes tillegg for natt og helg kun økt med seks kroner

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

Tormod Ytrehus

Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Håvard Sæbø

Vidar (68) skulle få 850.000 kroner etter ulykken på jobben. Så gikk selskapet konkurs

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Nanna Aanes Wolden

– Syke og uføre mennesker mister all sin inntekt, ofte over natten og uten noe varsel. De orker ikke mer

Leif Martin Kirknes

Nå skal det svi mer å si opp jobben

Venstresida i norsk politikk må våge å ta oljedebatten, seier Alf Holmelid (SV).

Venstresida i norsk politikk må våge å ta oljedebatten, seier Alf Holmelid (SV).

Håvard Sæbø

Ansatte i oljeservice får ny lønn. Her er resultatet

Gorm Kallestad / NTB

Regelendring fra regjeringen vil tvinge mange over på uførepensjon, mener LO-topper

Første mulige streikedag for sykepleierne i kommunene blir mandag 23. november.

Første mulige streikedag for sykepleierne i kommunene blir mandag 23. november.

Leif Martin Kirknes

Datoen er satt: Dette kan bli første streikedag for sykepleierne og lærerne

FIKSER SKOLEN: Sebastian Hestø droppet ut fra videregående. Nå kommer han seg opp om morgenen og har han funnet seg til rette på Vg2 byggteknikk.

FIKSER SKOLEN: Sebastian Hestø droppet ut fra videregående. Nå kommer han seg opp om morgenen og har han funnet seg til rette på Vg2 byggteknikk.

Martin Guttormsen Slørdal

– Hvert år har vi elever som sier at «dere berga livet mitt»

Arkivfoto.

Arkivfoto.

Håvard Sæbø

Nå må medlemmene i hotell og restaurant selv ta stilling til om de vil streike for bedre lønn

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Håvard Sæbø/Tormod Ytrehus

Bussoppgjøret: Ørjan stemte ja, Øyvind stemte nei. Nå sender begge en advarsel til arbeidsgiverne

STØTTE: SV-leder Audun Lysbakken (til høyre) tok seg tid til å dra på Youngstorget for å snakke med streikende vektere torsdag. Her er han i prat med hovedtillitsvalgt i Securitas, Robert Ball (til venstre), og forbundssekretær i Norsk Arbeidsmandsforbund, Terje Mikkelsen.

STØTTE: SV-leder Audun Lysbakken (til høyre) tok seg tid til å dra på Youngstorget for å snakke med streikende vektere torsdag. Her er han i prat med hovedtillitsvalgt i Securitas, Robert Ball (til venstre), og forbundssekretær i Norsk Arbeidsmandsforbund, Terje Mikkelsen.

Jan-Erik Østlie

Midt i streiken har to store vaktselskaper permittert sine hovedtillitsvalgte: – Rystende

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

Ole Palmstrøm

Nå kommer EU-loven om minstelønn

Ole Palmstrøm

Både kunder og ansatte i villrede: – Hæ? Skal Trondheim postkontor legges ned?

Hovedtillitsvalgt Robert Ball i Securitas er 60 prosent permittert.

Hovedtillitsvalgt Robert Ball i Securitas er 60 prosent permittert.

Brian Cliff Olguin

Securitas permitterer klubbleder Robert midt under vekterstreiken

Natalia Zubillaga, NTL UiO.

Natalia Zubillaga, NTL UiO.

Jan-Erik Østlie

De lavest lønte i staten kommer dårligst ut to år på rad. Det provoserer de tillitsvalgte

TIL HØYESTERETT: Motstanderne av EUs jernbanepakke IV øyner nytt håp etter at Frp sluttet seg til SVs forslag om å be Høyesterett vurdere reformen.

TIL HØYESTERETT: Motstanderne av EUs jernbanepakke IV øyner nytt håp etter at Frp sluttet seg til SVs forslag om å be Høyesterett vurdere reformen.

Morten Hansen

Frp snudde og stemte med venstresida: Dette skjer videre når Høyesterett skal vurdere EUs jernbanereform


Flere saker