laster inn
13:36 Før Drevvatn. Sporene slynger seg opp langs et Helgeland, preget av en tidlig vår.
Morten Hansen
Norge på langs. Oslo–Trondheim–Bodø med tog.
Jeg skulle lene meg tilbake, strekke ut beina og nyte utsikten til fjell og vidder.
Morten Hansen
Det ble ikke helt sånn.
13:36 Før Drevvatn. Sporene slynger seg opp langs et Helgeland, preget av en tidlig vår.
Morten Hansen
Norge på langs. Oslo–Trondheim–Bodø med tog.
Jeg skulle lene meg tilbake, strekke ut beina og nyte utsikten til fjell og vidder.
Morten Hansen
Det ble ikke helt sånn.
13:10 DOVRE: Bussturen er over, og Jostein Magnussen (t.v.) og Kirsti Bastholm kan nyte utsikten fra kafévogna på Dovre.
Morten Hansen
Ikke alt går på skinner
Å reise fra hovedstaden Oslo til Bodø med tog, er i utgangspunktet to dager med flott utsikt og god beinplass på Dovrebanen og Nordlandsbanen.
Saken oppsummert
morten.hansen@lomedia.no
ole.palmstrom@lomedia.no
Men det var før nok ei bru over Gudbrandsdalslågen fikk problemer, og diesellokomotivene på Nordlandsbanen ble innhentet av alder og steinras.
Scroll deg gjennom hele reisen fra Oslo S til Bodø:
.
Morten Hansen
07:53 OSLO S:
SJ Norges fjerntog – linje F6 – til Trondheim er klar for avgang.
.
.
.
.
Morten Hansen
10:04 HAFJELL:
– Vi må ha litt mer varme i vogn tre. Konduktør Andreas Grythe sender tilbakemeldingene fra de reisende videre fram til lokomotivføreren.
.
10:30 FÅVANG: Mor Randi Røsbak og datter Silje Røsbak Hanssen er på vei til Trondheim. Randi vedgår at det ofte blir til at hun tar bilen. Men aller helst ønsker både hun og Silje å ta toget. – Her har vi plass og komfort. Det er den beste måten å reise på, slår Silje fast. – Og så har vi jo lyst å reise miljøvennlig, legger Randi til. Begge er skuffet over at de er nødt til å ta buss på deler av strekningen. – Det blir jo mye mer kronglete, konstaterer Randi.
Morten Hansen
10:30 FÅVANG:
Mor Randi Røsbak og datter Silje Røsbak Hanssen er på vei til Trondheim.
.
.
.
.
.
11:09 KVAM: På Kvam stasjon står Roger Tajet klar til å frakte togpassasjerene til Dombås stasjon – med buss. – Folk er stort sett trivelige. De vet at dette er noe utenfor vår kontroll, sier han. Bussjåføren fra Moelv har Dombås hotell som base i den uka han skal kjøre buss for tog.
Morten Hansen
11:09 KVAM:
På Kvam stasjon står Roger Tajet klar til å frakte togpassasjerene til Dombås stasjon – med buss. – Folk er stort sett trivelige.
.
12:00 TALLERÅSEN BRU: Bussen klatrer høydemeter på den drøye timeslange turen fra Kvam til Dombås.
Morten Hansen
12:00 TALLERÅSEN BRU:
Bussen klatrer høydemeter på den drøye timeslange turen fra Kvam til Dombås.
.
.
13:10 DOVRE: Bussturen er over, og Jostein Magnussen (t.v.) og Kirsti Bastholm kan nyte utsikten fra kafévogna på Dovre.
Morten Hansen
13:10 DOVRE:
Bussturen er over, og man kan nyte utsikten fra kafévogna på Dovre.
.
.
14:10 BERKÅK: Konduktør Martin Krohn Larsson og kafévert Krista Kalinovska er klare til å gi de reisende en god togtur mellom Dombås og Trondheim. Etter at Otta bru måtte utbedres, og togene begynte å snu på Dombås har det blitt flere lengre dager. – Men vi har fortsatt jobb. Ingen er blitt permittert, det er vi glade for, understreker Larsson. Han innrømmer at han ikke så lyst på det da han fikk vite om stengingen ved Otta.– Men det har gått bedre enn mange av oss trodde. De reisende tar det på en god måte, sier Larsson.
Morten Hansen
14:10 BERKÅK:
Konduktør Martin Krohn Larsson og kafévert Krista Kalinovska er klare til å gi de reisende en god togtur mellom Dombås og Trondheim.
.
.
.
.
07:35 TRONDHEIM S: Trondheim begynner å våkne til liv. I det gamle Di4-lokomotivet sitter Roar Tøndel. Det er det eneste lokomotivet som er i drift denne dagen. De tre andre står på verksted i Trondheim. Uken tidligere endte ett av disse i en stein som hadde rast ned. Dermed måtte togene på Nordlandsbanen nok en gang ha Mo i Rana som endestasjon. – Hva skal man si. Det er tragisk. Lokmangel på Nordlandsbanen og så mister vi infrastrukturen på Dovrebanen. Man tenker på hva som blir det neste. For det er hele tiden sånn at når en ting er fikset, skjer det noe nytt. Det er strevsomt, sier Tøndel. Han har ett ønske for resten av året: – Et problemfritt år. Det hadde vært noe. Lokomotivføreren ler godt og mener mangelen på vilje er det største problemet. – Det må skje ting. Det er ikke penger det står på, det er vilje.
Morten Hansen
07:35 TRONDHEIM S:
Trondheim begynner å våkne til liv. I det gamle Di4-lokomotivet sitter Roar Tøndel.
Det er det eneste lokomotivet som er i drift denne dagen
.
.
09:48 STEINKJER: – Vi er jo redd for om vi har en jobb å gå til neste dag. Og det er vanskelig for de reisende å planlegge. Lokomotivsituasjonen gjør alt veldig usikkert, sier konduktør Roger Fick.
Morten Hansen
09:48 STEINKJER:
– Lokomotivsituasjonen gjør alt veldig usikkert, og det er vanskelig for de reisende å planlegge, sier konduktør Roger Fick.
.
09:50 STEINKJER: Konduktør Fick er spent på om det blir bedring til sommeren. Nattogene i den lyse årstiden er populære blant annet for turistene.
Morten Hansen
09:50 STEINKJER:
Konduktør Fick er spent på om det blir bedring til sommeren.
Nattogene i den lyse årstiden er populære blant annet for turistene.
.
.
.
.
11:40 NAMSSKOGAN: Lunsjinnrykket i kafévogna er unnagjort og billettrunden er ferdig for denne gang. Konduktør Malin Dikvold Neshagen kan ta seg en liten pust i pakken.
Morten Hansen
11:40 NAMSSKOGAN:
Lunsjinnrykket i kafévogna er unnagjort og billettrunden er ferdig for denne gang.
Konduktør Malin Dikvold Neshagen kan ta seg en liten pust i pakken.
.
.
12:14 MAJAVATN: Oliver Bergin fra Namsos og Ola Mauland Arnesen fra Kongsberg går begge på sportsfiskelandslinja ved Grong videregående skole. De neste seks dagene skal de gå på ski i Børgefjell nasjonalpark.
Morten Hansen
12:14 MAJAVATN:
Oliver Bergin fra Namsos og Ola Mauland Arnesen fra Grong skal gå på ski i Børgefjell nasjonalpark de neste seks dagene.
12:22 TROFORS: Tore Hjerkinn fra Lillehammer skal til Svolvær og VM i skreifiske. – Det er noe med det å reise litt saktere. En strek i regningen var at det ble buss både på Dovrebanen og på Nordlandsbanen. – Det gjorde at jeg var på nippet til å ta fly – men jeg falt ned på tog likevel, sier Hjerkinn.
Morten Hansen
12:22 TROFORS:
Tore Hjerkinn skal til Svolvær og VM i skreifiske.
– En strek i regningen var at det ble buss både på Dovrebanen og på Nordlandsbanen. – Det gjorde at jeg var på nippet til å ta fly, sier Hjerkinn.
.
13:36 Før Drevvatn. Sporene slynger seg opp langs et Helgeland, preget av en tidlig vår.
Morten Hansen
13:36 Før Drevvatn:
Sporene slynger seg opp langs et Helgeland, preget av en tidlig vår.
.
14:20 FINNEIDFJORD: Ann-Elin og Harry Edvardsen har vært i Trondheim. Nå skal de hjem til Rognan. Toget er en selvfølge. – Det er en behagelig måte å reise på. Når det går som det skal, sier Ann-Elin. De tror mange ikke forstår betydningen av toget og de utfordringene lokomotivmangelen på Nordlandsbanen fører med seg. – Toget er på en måte livsnerven for oss som bor i Salten og på Helgeland. Det er den mest fornuftige reisemåten, sier Harry.
Morten Hansen
14:20 FINNEIDFJORD:
Ann-Elin og Harry Edvardsen har vært i Trondheim. Nå skal de hjem til Rognan.
Toget er en selvfølge.
.
14:31 MO I RANA: Kjell Idar Juvik, sekretariatsleder i Polarsirkelrådet, slår fast at reiselivsnæringen og befolkningen som bruker Nordlandsbanen, har lite tålmodighet igjen. Han mener Norske tog har gamblet på at de gamle diesellokomotivene fra 1981 skulle holde til nye fjerntog er på plass. Spesielt har dette rammet de som bor mellom Mo i Rana og Bodø. – Buss for tog har blitt den nye normalen, og nattoget har sluttet å gå. Spesielt om vinteren, når Saltfjellet kan bli stengt, har vi mistet en viktig transportmulighet. Det er ikke bærekraftig, sier en oppgitt Juvik. Han mener Norske tog må vise mer handlekraft og få leid inn lokomotiver med en gang. – Sånn som dette kan vi ikke holde på lenger. Lokomotivmangelen har praktiske, økonomiske og beredskapsmessige følger for oss som bor i regionen, sier Juvik.
Morten Hansen
14:31 MO I RANA:
Kjell Idar Juvik i Polarsirkelrådet mener Norske tog har gamblet på at de gamle diesellokomotivene fra 1981 skulle holde til nye fjerntog er på plass.
Spesielt har dette rammet de som bor mellom Mo i Rana og Bodø.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
18:10 BODØ: Saltfjellet blir ikke det samme i en fullstappet buss som i en rolig kafévogn. Men til Bodø kommer man.
Morten Hansen
18:10 BODØ:
Saltfjellet blir ikke det samme i en fullstappet buss som i en rolig kafévogn. Men til Bodø kommer man.
18:19 BODØ: Her skulle egentlig et diesellokomotiv med vogner stå og bli ryddet og klargjort til returen til Trondheim.
Morten Hansen
18:19 BODØ:
Her skulle egentlig et diesellokomotiv med vogner stå og bli ryddet og klargjort til returen til Trondheim.
Nordlandsbanen
Banelengde: 729 km
(Trondheim –Bodø).
Dieseldrift
43 Stasjoner og holdeplasser
med persontrafikk
Er landets lengste hovedstrekning.
Nordlandsbanen går gjennom et svært vekslende terreng og klima, fra kystterreng via innlandsbygder til høyfjell.
Godsterminaler: Mosjøen, Mo i Rana, Fauske og Bodø
Sidespor for godstrafikk: Muruvik havn, Verdalsøra, Fiborgtangen, Formofoss, Gullsmedvik og Ørtfjell
Tilknyttede sidebaner: Meråkerbanen, Hell–Storlien (Sverige)
Kilde: Jernbanedirektoratet
morten.hansen@lomedia.no
ole.palmstrom@lomedia.no
Men det var før nok ei bru over Gudbrandsdalslågen fikk problemer, og diesellokomotivene på Nordlandsbanen ble innhentet av alder og steinras.
Scroll deg gjennom hele reisen fra Oslo S til Bodø:
.
Morten Hansen
07:53 OSLO S:
SJ Norges fjerntog – linje F6 – til Trondheim er klar for avgang.
.
.
.
.
Morten Hansen
10:04 HAFJELL:
– Vi må ha litt mer varme i vogn tre. Konduktør Andreas Grythe sender tilbakemeldingene fra de reisende videre fram til lokomotivføreren.
.
10:30 FÅVANG: Mor Randi Røsbak og datter Silje Røsbak Hanssen er på vei til Trondheim. Randi vedgår at det ofte blir til at hun tar bilen. Men aller helst ønsker både hun og Silje å ta toget. – Her har vi plass og komfort. Det er den beste måten å reise på, slår Silje fast. – Og så har vi jo lyst å reise miljøvennlig, legger Randi til. Begge er skuffet over at de er nødt til å ta buss på deler av strekningen. – Det blir jo mye mer kronglete, konstaterer Randi.
Morten Hansen
10:30 FÅVANG:
Mor Randi Røsbak og datter Silje Røsbak Hanssen er på vei til Trondheim.
.
.
.
.
.
11:09 KVAM: På Kvam stasjon står Roger Tajet klar til å frakte togpassasjerene til Dombås stasjon – med buss. – Folk er stort sett trivelige. De vet at dette er noe utenfor vår kontroll, sier han. Bussjåføren fra Moelv har Dombås hotell som base i den uka han skal kjøre buss for tog.
Morten Hansen
11:09 KVAM:
På Kvam stasjon står Roger Tajet klar til å frakte togpassasjerene til Dombås stasjon – med buss. – Folk er stort sett trivelige.
.
12:00 TALLERÅSEN BRU: Bussen klatrer høydemeter på den drøye timeslange turen fra Kvam til Dombås.
Morten Hansen
12:00 TALLERÅSEN BRU:
Bussen klatrer høydemeter på den drøye timeslange turen fra Kvam til Dombås.
.
.
13:10 DOVRE: Bussturen er over, og Jostein Magnussen (t.v.) og Kirsti Bastholm kan nyte utsikten fra kafévogna på Dovre.
Morten Hansen
13:10 DOVRE:
Bussturen er over, og man kan nyte utsikten fra kafévogna på Dovre.
.
.
14:10 BERKÅK: Konduktør Martin Krohn Larsson og kafévert Krista Kalinovska er klare til å gi de reisende en god togtur mellom Dombås og Trondheim. Etter at Otta bru måtte utbedres, og togene begynte å snu på Dombås har det blitt flere lengre dager. – Men vi har fortsatt jobb. Ingen er blitt permittert, det er vi glade for, understreker Larsson. Han innrømmer at han ikke så lyst på det da han fikk vite om stengingen ved Otta.– Men det har gått bedre enn mange av oss trodde. De reisende tar det på en god måte, sier Larsson.
Morten Hansen
14:10 BERKÅK:
Konduktør Martin Krohn Larsson og kafévert Krista Kalinovska er klare til å gi de reisende en god togtur mellom Dombås og Trondheim.
.
.
.
.
07:35 TRONDHEIM S: Trondheim begynner å våkne til liv. I det gamle Di4-lokomotivet sitter Roar Tøndel. Det er det eneste lokomotivet som er i drift denne dagen. De tre andre står på verksted i Trondheim. Uken tidligere endte ett av disse i en stein som hadde rast ned. Dermed måtte togene på Nordlandsbanen nok en gang ha Mo i Rana som endestasjon. – Hva skal man si. Det er tragisk. Lokmangel på Nordlandsbanen og så mister vi infrastrukturen på Dovrebanen. Man tenker på hva som blir det neste. For det er hele tiden sånn at når en ting er fikset, skjer det noe nytt. Det er strevsomt, sier Tøndel. Han har ett ønske for resten av året: – Et problemfritt år. Det hadde vært noe. Lokomotivføreren ler godt og mener mangelen på vilje er det største problemet. – Det må skje ting. Det er ikke penger det står på, det er vilje.
Morten Hansen
07:35 TRONDHEIM S:
Trondheim begynner å våkne til liv. I det gamle Di4-lokomotivet sitter Roar Tøndel.
Det er det eneste lokomotivet som er i drift denne dagen
.
.
09:48 STEINKJER: – Vi er jo redd for om vi har en jobb å gå til neste dag. Og det er vanskelig for de reisende å planlegge. Lokomotivsituasjonen gjør alt veldig usikkert, sier konduktør Roger Fick.
Morten Hansen
09:48 STEINKJER:
– Lokomotivsituasjonen gjør alt veldig usikkert, og det er vanskelig for de reisende å planlegge, sier konduktør Roger Fick.
.
09:50 STEINKJER: Konduktør Fick er spent på om det blir bedring til sommeren. Nattogene i den lyse årstiden er populære blant annet for turistene.
Morten Hansen
09:50 STEINKJER:
Konduktør Fick er spent på om det blir bedring til sommeren.
Nattogene i den lyse årstiden er populære blant annet for turistene.
.
.
.
.
11:40 NAMSSKOGAN: Lunsjinnrykket i kafévogna er unnagjort og billettrunden er ferdig for denne gang. Konduktør Malin Dikvold Neshagen kan ta seg en liten pust i pakken.
Morten Hansen
11:40 NAMSSKOGAN:
Lunsjinnrykket i kafévogna er unnagjort og billettrunden er ferdig for denne gang.
Konduktør Malin Dikvold Neshagen kan ta seg en liten pust i pakken.
.
.
12:14 MAJAVATN: Oliver Bergin fra Namsos og Ola Mauland Arnesen fra Kongsberg går begge på sportsfiskelandslinja ved Grong videregående skole. De neste seks dagene skal de gå på ski i Børgefjell nasjonalpark.
Morten Hansen
12:14 MAJAVATN:
Oliver Bergin fra Namsos og Ola Mauland Arnesen fra Grong skal gå på ski i Børgefjell nasjonalpark de neste seks dagene.
12:22 TROFORS: Tore Hjerkinn fra Lillehammer skal til Svolvær og VM i skreifiske. – Det er noe med det å reise litt saktere. En strek i regningen var at det ble buss både på Dovrebanen og på Nordlandsbanen. – Det gjorde at jeg var på nippet til å ta fly – men jeg falt ned på tog likevel, sier Hjerkinn.
Morten Hansen
12:22 TROFORS:
Tore Hjerkinn skal til Svolvær og VM i skreifiske.
– En strek i regningen var at det ble buss både på Dovrebanen og på Nordlandsbanen. – Det gjorde at jeg var på nippet til å ta fly, sier Hjerkinn.
.
13:36 Før Drevvatn. Sporene slynger seg opp langs et Helgeland, preget av en tidlig vår.
Morten Hansen
13:36 Før Drevvatn:
Sporene slynger seg opp langs et Helgeland, preget av en tidlig vår.
.
14:20 FINNEIDFJORD: Ann-Elin og Harry Edvardsen har vært i Trondheim. Nå skal de hjem til Rognan. Toget er en selvfølge. – Det er en behagelig måte å reise på. Når det går som det skal, sier Ann-Elin. De tror mange ikke forstår betydningen av toget og de utfordringene lokomotivmangelen på Nordlandsbanen fører med seg. – Toget er på en måte livsnerven for oss som bor i Salten og på Helgeland. Det er den mest fornuftige reisemåten, sier Harry.
Morten Hansen
14:20 FINNEIDFJORD:
Ann-Elin og Harry Edvardsen har vært i Trondheim. Nå skal de hjem til Rognan.
Toget er en selvfølge.
.
14:31 MO I RANA: Kjell Idar Juvik, sekretariatsleder i Polarsirkelrådet, slår fast at reiselivsnæringen og befolkningen som bruker Nordlandsbanen, har lite tålmodighet igjen. Han mener Norske tog har gamblet på at de gamle diesellokomotivene fra 1981 skulle holde til nye fjerntog er på plass. Spesielt har dette rammet de som bor mellom Mo i Rana og Bodø. – Buss for tog har blitt den nye normalen, og nattoget har sluttet å gå. Spesielt om vinteren, når Saltfjellet kan bli stengt, har vi mistet en viktig transportmulighet. Det er ikke bærekraftig, sier en oppgitt Juvik. Han mener Norske tog må vise mer handlekraft og få leid inn lokomotiver med en gang. – Sånn som dette kan vi ikke holde på lenger. Lokomotivmangelen har praktiske, økonomiske og beredskapsmessige følger for oss som bor i regionen, sier Juvik.
Morten Hansen
14:31 MO I RANA:
Kjell Idar Juvik i Polarsirkelrådet mener Norske tog har gamblet på at de gamle diesellokomotivene fra 1981 skulle holde til nye fjerntog er på plass.
Spesielt har dette rammet de som bor mellom Mo i Rana og Bodø.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
18:10 BODØ: Saltfjellet blir ikke det samme i en fullstappet buss som i en rolig kafévogn. Men til Bodø kommer man.
Morten Hansen
18:10 BODØ:
Saltfjellet blir ikke det samme i en fullstappet buss som i en rolig kafévogn. Men til Bodø kommer man.
18:19 BODØ: Her skulle egentlig et diesellokomotiv med vogner stå og bli ryddet og klargjort til returen til Trondheim.
Morten Hansen
18:19 BODØ:
Her skulle egentlig et diesellokomotiv med vogner stå og bli ryddet og klargjort til returen til Trondheim.
Nordlandsbanen
Banelengde: 729 km
(Trondheim –Bodø).
Dieseldrift
43 Stasjoner og holdeplasser
med persontrafikk
Er landets lengste hovedstrekning.
Nordlandsbanen går gjennom et svært vekslende terreng og klima, fra kystterreng via innlandsbygder til høyfjell.
Godsterminaler: Mosjøen, Mo i Rana, Fauske og Bodø
Sidespor for godstrafikk: Muruvik havn, Verdalsøra, Fiborgtangen, Formofoss, Gullsmedvik og Ørtfjell
Tilknyttede sidebaner: Meråkerbanen, Hell–Storlien (Sverige)
Kilde: Jernbanedirektoratet
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.