JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Spordrift til Riksmekleren

Jernbaneansatte bryter forhandlingene – kom ikke lenger enn til arbeidstid

Uenighet om beregning av arbeidstid satte en stopper for lønnsforhandlingene i Spordrift. Nå må bedriften ha hjelp av Riksmekleren.
FASTLÅST: Lønnsoppgjøret i Spordrift kom ikke lengre enn til forhandlinger om arbeidstid. Nå må Riksmekleren se om det partene kan bli enige. (Illustrasjonsfoto)

FASTLÅST: Lønnsoppgjøret i Spordrift kom ikke lengre enn til forhandlinger om arbeidstid. Nå må Riksmekleren se om det partene kan bli enige. (Illustrasjonsfoto)

Morten Hansen

morten@lomedia.no

«Knytter folk sammen» står det på nettsiden til Spordrift. Skal man tolke stemningen til de tillitsvalgte fra Norsk Jernbaneforbund etter lønnsforhandlingene, er det lite som knytter dem sammen.

– Jeg opplever Spordrift som en arbeidsgiver uten forståelse og respekt for partssamarbeid, sier Janina Hortman, leder av elektropersonalets landsråd i NJF.

Skriftlig avtale

Striden, ifølge Hortman, er bruken av gjennomsnittsberegning av arbeidstiden. Gjennomsnittsberegning åpner for en annen fordeling av arbeidstiden, slik at man jobber mer én uke, og mindre en annen uke.

I gjennomsnitt skal ikke arbeidstiden overstige lovens grenser. Arbeidsmiljøloven åpner for at arbeidstaker i en periode kan jobbe 10 timer i løpet av 24 timer, men ikke mer enn 48 timer i løpet av sju dager. Avtalen skal være skriftlig.

– Vi er ikke mot gjennomsnittsberegning av arbeidstiden. Men vi mener dette er noe lokale parter må være enige om. Man kan ikke skjære alle over en kam. Dette må avtales i hvert enkelt tilfelle, sier Hortman.

Dårlig samarbeid

Ifølge Hortman har dette vært normal praksis både i gamle Jernbaneverket og senere i Bane Nor. Men de tillitsvalgte opplever nå at Spordrift bruker styringsretten, altså retten til ensidig å bestemme.

– Etter at Spordrift ble skilt ut som eget selskap, opplever vi at de mer eller mindre konsekvent bruker styringsretten i dette spørsmålet, sier Hortman.

Derfor har NJF krevd at teksten i tariffavtalen endres.

– Vi krever i realiteten kun at vi skal følge arbeidsmiljølovens bestemmelser om partssamarbeid knyttet til utarbeidelse av arbeidsplaner og turnus, sier Hortman.

Heller ikke Ola Rune Kleiven, leder av Banepersonalets landsråd i NJF, er spesielt fornøyd med hvordan forhandlingene har gått.

– Spordrift viser nok en gang at de mener hard bruk av styringsrett er det som gir grobunn for godt samarbeid og suksess. Partssamarbeid og samhandling er dessverre ikke tema, sier Kleiven.

Håper på gode løsninger

Spordrift velger å la arbeidsgiverforeningen svare på vegne av seg. Kommunikasjonssjef i Spekter, Ingvild Dahl Dørnes, sier Spekter og Spordrift tar til etterretning at fagforeningene har valgt å bryte forhandlingene i årets tariffoppgjør.

– Vi ønsker ikke å kommentere diskusjonene partene har hatt i forhandlingene eller påstandene fra de tillitsvalgte, men arbeidsgiver har ikke stilt krav knyttet til gjennomsnittsberegning av arbeidstiden og styringsrett. Vårt fokus er nå på å forberede oss til mekling, der vi med riksmeklerens hjelp håper å komme fram til løsninger som er gode for både Spordrift og de ansatte.

Stoppet opp

Lenger enn forhandlinger om arbeidstid kom ikke partene. Ifølge Hortman og Kleiven har forhandlingene i årets oppgjør stoppet opp med dette spørsmålet. Verken lønnstillegg eller andre spørsmål har blitt luftet. Også arbeidstakerorganisasjonen Delta Jernbane har brutt forhandlingene med Spordrift.

Nå går oppgjøret til Riksmekleren. Blir det ikke enighet der, blir det streik i Spordrift.

Les også: Er Jonny feilfri på jobb, kan han få en månedslønn i bonus

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse