JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
GRØNT SKIFTE: Jan B. Sæthre fastslår at Jernbaneforbundets medlemmer er en viktig del av det grønne skiftet.

GRØNT SKIFTE: Jan B. Sæthre fastslår at Jernbaneforbundets medlemmer er en viktig del av det grønne skiftet.

Morten Hansen

Jernbaneforbundets landsmøte har startet

Jernbaneforbundet er en del av det grønne skiftet

Ett år senere enn opprinnelig planlagt er jernbaneforbundets landsmøte i gang. I sin åpningstale slo forbundsleder Jane B. Sæthre fast at klimakampen blir en viktig del av forbundets arbeid.



10.10.2021
17:36
10.10.2021 17:36

morten@lomedia.no

Til tonene fra Jernbanens Musikkorps Oslo ble landsmøtet høytidelig åpnet. Landsmøtet, som opprinnelig skulle vært i fjor, vil fram til onsdag diskutere og vedta hva Jernbaneforbundet skal gjøre og mene de neste tre årene.

– Tenk at vi kan sitte her sammen – uten strenge smitteverntiltak og enmetersregel, slo en fornøyd Sæthre fast.

96 delegater skal fram til onsdag delta på forbundets øverste organ og viktigste politiske verksted.

Grønn dugnad

Sæthre var inspirert av Heikki Holmås bok «Kloden Brenner» i sin åpningstale. Forbundslederen var klar på at også NJF må tørre å delta i klimakampen.

– For fagbevegelsen er dette helt vesentlig. Vi kan ikke sette oss på sidelinja, da blir vi uviktige og uinteressante, slo Sæthre fast.

NJF et forbund som organiserer arbeidstakere innen jernbane og buss. Man skulle tror at forbundet ville applaudere for mer transport. Men Sæthre konstaterer at transport av folk og gods er en av de største kildene til forurensning.

– Det er derfor et stort poeng at vi ser på muligheten for å transportere mindre. Er det fornuftig å hente fisken opp fra vannet utenfor Lofoten, for deretter å sende den jorda rundt for bearbeiding, før den igjen lander på middagsbordet på Kløfta? Må vi alltid forflytte oss fysisk over lange avstander for å møtes i jobbsammenheng, spurte Sæthre.

– Hva skal vi gjøre mindre av?

Sætre mente det er det ikke. Hun poengterte at pandemien har vist at det som tidligere var utenkelig, kan bli mer en normal hverdag.

– Vi er alle enige om at en grønn dugnad er helt nødvendig. Men ofte er det sånn at vi peker på andre sektorer som mer ansvarlige enn oss. Det vi er flinkest til så langt er å foreslå tiltak vi skal gjøre mer av for å kutte utslipp, ikke hva vi skal gjøre mindre av, sa Sæthre.

Hun mener det er på høy tid at Norge tar en lederrolle i dette arbeidet.

Sæthre slo fast at grønn omstilling krever samordning, samarbeid og vilje. Det krever tillit. Krever initiativ fra myndighetene. Forbundslederen mener myndighetene må gjøre det attraktivt for folk å velge bort bil og fly.

– Myndighetene må gjøre det attraktivt og trygt å satse grønt. Tog er et godt verktøy i klimakampen. Samtidig er jernbanereformen et eksempel på det stikk motsatte av klimaomstilling, hvor oppsplitting og privatisering vanskeliggjør den grønne reisen, sa Sæthre.

Anbud ikke løsningen

Hun kritiserer den avtroppende regjeringen som har gjennomført en storstilt anbudsutsetting på jernbane. Sæthre mener det ikke er mulig å invitere til grønn dugnad og tro at privatisering, anbud og konkurranseutsetting skal løse klimakrisa.

– Vi må tørre å tenke i hundreårsperspektiv. Da kan ikke bunnlinja alene være driveren, mente Sæthre.

Forbundslederen understreker at Jernbaneforbundet vil være med på den grønne omstillingen, og etterlyser bredere prosesser innenfor partssamarbeidet.

– Vi blir gjerne med, men da kan ikke angrep på arbeidstid, lønn og rettigheter være riset bak speilet. Vi har faste trygge, jobber. Det må bli standarden også i det grønne skiftet, slo Sæthre fast.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
10.10.2021
17:36
10.10.2021 17:36



Mest lest

Somieh Gholam Rasool ble sjukmeldt i ti dager med hjernerystelse, sov dårlig, gikk ned flere kilo og får fortsatt behandling for hode- og nakkesmerter.

Somieh Gholam Rasool ble sjukmeldt i ti dager med hjernerystelse, sov dårlig, gikk ned flere kilo og får fortsatt behandling for hode- og nakkesmerter.

Ole Martin Wold

Bussjåfør Somieh ble angrepet på jobb: – Plutselig kjenner jeg et hardt slag i ansiktet

Jonas Gahr Støre og Trygve Slagsvold Vedum.

Jonas Gahr Støre og Trygve Slagsvold Vedum.

Helge Rønning Birkelund

Her er Støre-regjeringens planer for arbeidslivet

Kjørelister som FriFagbevegelse har fått innsyn i, bekrefter at sjåførene har kjørt lange strekk. I timelistene er det utelukkende kjøretiden som er oppført som arbeidstid. Alt annet har vært gratisarbeid.

Kjørelister som FriFagbevegelse har fått innsyn i, bekrefter at sjåførene har kjørt lange strekk. I timelistene er det utelukkende kjøretiden som er oppført som arbeidstid. Alt annet har vært gratisarbeid.

Stein Inge Stølen

Sjåfører kan ha blitt svindlet for over 1000 kroner hver dag

Jan-Erik Østlie

Solberg-regjeringa vil kutte i feriepengar til arbeidslause neste år

MER GRENSEHANDEL: Solberg-regjeringa åpner opp for mer handling i Sverige, er budskapet fra blant andre fagforbundet NNN etter at statsbudsjettet ble lagt fram. (illustrasjonsfoto)

MER GRENSEHANDEL: Solberg-regjeringa åpner opp for mer handling i Sverige, er budskapet fra blant andre fagforbundet NNN etter at statsbudsjettet ble lagt fram. (illustrasjonsfoto)

Martin Guttormsen Slørdal

Statsbudsjettet er en gavepakke til svensk handel og matindustri, mener NNN-lederen

Håvard Sæbø

Slik vil Støre-regjeringa endre Nav

DET HASTER: De er i en akutt situasjon og må ha penger nå. Folk har mistet inntekten sin over natta. Man legger seg ikke akkurat opp en bufferkonto på arbeidsavklaringspenger. De er syke i tillegg. Det er jo derfor de får arbeidsavklaringpenger. Og så havner de i denne ståa, sier Mimir Kristjansson til FriFagbevegelse.

DET HASTER: De er i en akutt situasjon og må ha penger nå. Folk har mistet inntekten sin over natta. Man legger seg ikke akkurat opp en bufferkonto på arbeidsavklaringspenger. De er syke i tillegg. Det er jo derfor de får arbeidsavklaringpenger. Og så havner de i denne ståa, sier Mimir Kristjansson til FriFagbevegelse.

Nadia Frantzen

AAP-mottakerne kan ikke vente flere måneder. De må ha penger nå, mener Mimir Kristjansson

Martin Guttormsen Slørdal

Støre holder løftet om å doble fagforeningsfradraget

RØRT: – Jeg er nesten stum av glede, sier forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund. I regjeringsplattformen blir det slått fast at sjøfolk skal ha norsk lønn i Norge. Arkivfoto

RØRT: – Jeg er nesten stum av glede, sier forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund. I regjeringsplattformen blir det slått fast at sjøfolk skal ha norsk lønn i Norge. Arkivfoto

Tri Nguyen Dinh

Sjøfolket har kjempet i 13 år: Nå blir det norsk lønn i Norge

Regjeringen Støre møter kongen og kronprinsen i sitt første statsråd på Slottet torsdag.

Regjeringen Støre møter kongen og kronprinsen i sitt første statsråd på Slottet torsdag.

Håkon Mosvold Larsen / NTB

Den nye regjeringen er klar – Støre presenterer et ungt og kvinnesterkt lag

Terje Pedersen / NTB

Alle AAP-mottakere får beholde stønaden ut året

Alf Ragnar Olsen

LO skuffet over at kutt i offentlig sektor videreføres

Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre og Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum la onsdag fram regjeringsplattformen de skal styre på.

Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre og Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum la onsdag fram regjeringsplattformen de skal styre på.

Tri Nguyen Dinh

Dette ønsker Støre-regjeringa å gjøre med arbeidslivet. Se hele oversikten

Javad Parsa / NTB

Slik treffer statsbudsjettet lommeboka

REAGERER: Forbundsleder i Industri Energi, Frode Alfheim (t.h.) liker dårlig forslaget fra Rødt og Mimir Kristjansson om å stoppe å gi ut letelisenser.

REAGERER: Forbundsleder i Industri Energi, Frode Alfheim (t.h.) liker dårlig forslaget fra Rødt og Mimir Kristjansson om å stoppe å gi ut letelisenser.

Leif Martin Kirknes

MDG, Rødt og SV fremmer forslag om stans i tildeling av letelisenser på norsk sokkel

Jan-Erik Østlie

Ny måling: KrF i krise. Nå tviler også egne velgere på partiet

Eglė Rimdžiutė ir Mindaugas Giedraitis dirba kartu langų gamyboje Šiaurės Norvegijoje.

Eglė Rimdžiutė ir Mindaugas Giedraitis dirba kartu langų gamyboje Šiaurės Norvegijoje.

Tormod Ytrehus

Darbo užmokestis pritraukia darbuotojus migrantus iš Rytų Europos į Norvegiją. Eglei ir Mindaugui buvo svarbesni kiti dalykai

MINDRE Å RUTTE MED: De høye strømprisene etter sommeren er hovedårsaken til at prisveksten har skutt i været og øker mer enn lønnsveksten i 2021.

MINDRE Å RUTTE MED: De høye strømprisene etter sommeren er hovedårsaken til at prisveksten har skutt i været og øker mer enn lønnsveksten i 2021.

Emmie Olivia Kristiansen

Folk flest får dårligere råd: Prisene øker mer enn lønna

Torbjørn Røe Isaksen fikk boka Streik av den påtroppende arbeidsministeren Hadia Tajik da hun overtok ledelsen av Arbeids- og integreringsdepartementet.

Torbjørn Røe Isaksen fikk boka Streik av den påtroppende arbeidsministeren Hadia Tajik da hun overtok ledelsen av Arbeids- og integreringsdepartementet.

Brian Cliff Olguin

Hadia Tajik er åpen for innleieforbud i Oslo-området

LIKER IKKE UTVIKLINGEN: Ole Morten Ellevsen og Monica Oshaug, delegater fra Bilpersonalets forening Trøndelag, liker dårlig utviklingen i bussbransjen med små stillingsbrøker og delte skift.

LIKER IKKE UTVIKLINGEN: Ole Morten Ellevsen og Monica Oshaug, delegater fra Bilpersonalets forening Trøndelag, liker dårlig utviklingen i bussbransjen med små stillingsbrøker og delte skift.

Ole Palmstrøm

– Bussbransjen skyter seg selv i foten


Flere saker