Jernbaneforbundet øker kontingenten for de best betalte
I løpet av det siste året har Jernbaneforbundet vært involvert i to streiker. Og streik koster. Nå har forbundet vedtatt økt kontingent for de best betalte.
KRITISK: Petter Trønnes er kritisk til prosessen som ledet fram til en ny forsikringsordning i NJF.
Ole Palmstrøm
morten@lomedia.no
Dagens kontingent er 0,85 prosent av lønna, opp til lønnstrinn 40. Det vil si at medlemmer i lønnstrinn 40 og høyere betaler samme kontingent. I det vedtatte forslaget er høyeste sats endret til 5 G, og dermed vil alle over lønnstrinn 40 få økning i kontingentene. G er det samme som grunnbeløpet i trygdeoppgjøret og er per 2021 på 106 399 kroner. Det betyr for eksempel at NJF-medlemmer som per i dag tjener snaut 531 000 kroner eller mer får en kontingentøkning på 1148 kroner i året. Grunnbeløpet reguleres hvert år.
Økningen ble vedtatt mot tre stemmer. Tre stemte blankt.
Innfører kollektiv innboforsikring
Den tidligere forsikringen i NJF blir nå utvidet med en kollektiv innboforsikring. Den nye forsikringsordningen, gjennom JBF bank og forsikring, kommer i to utgaver – en for ungdomsmedlemmene opp til 36 år, og en ordinær for de resterende medlemmene. Ordningene koster det samme, og de under 36 år kan selv velge om de vil ha ungdomsforsikringen eller den ordinære.
Den kollektive forsikringen koster 100 kroner i måneden, og kommer i tillegg til den nåværende forsikringsordningen på 75 kroner i måneden.
Kritisk til prosessen
Petter Trønnes, leder av Verkstedarbeidernes landsråd og medlem av forbundsstyret, kom med kritikk av prosessen rundt ny forsikring. Trønnes mente medlemmene ikke hadde god nok oversikt over kostnadene, og derfor ikke hadde hatt mulighet til å komme med tilbakemeldinger.
– Det er en unison tilbakemelding fra våre medlemmer i verkstedene om at dette ikke er greit, sa Trønnes.
Forsikringen ble vedtatt med 79 mot 26 stemmer. 10 stemte blankt.
Nye landsforeninger
Konduktørforeningen SJ Nord og Sørlandsbanens konduktørforening blir nye landsforeninger i NJF. RGT Togservice får ikke bli en egen landsforening. Grunnen er at de ikke har tariffavtale direkte med NJF, men en hengeavtale med Fellesforbundet.
Bilpersonalets Landsråd får anledning til å endre navnet. Landsrådet vil ha mulighet til å endre til et navn som er mer relatert til bussbransjen.
Vedtekter, Samferdselspolitisk dokument, Program for opplysningsvirksomheten og Ungdomspolitisk program ble også vedtatt av landsmøtet.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.