JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Jernbaneverket i endring

Den store omstillingen av Jernbaneverket er nå inn i sluttfasen, og ny organisasjon skal være på plass 1. april. Vi tror det vil ta noe tid før den nye organisasjonen har satt seg og arbeidsfordelingen mellom de forskjellige funksjonene er på plass.

Enhver omstilling er vanskelig for de ansatte. Det blir utrygghet rundt arbeidsplassen, folk blir engstelige for hva som vil skje med «meg og min jobb». Fokus blir på omstilling, noe som kan gå utover de oppgaver som skal utføres hver dag. I tillegg blir en rekke personer direkte involvert gjennom deltagelse i styringsgrupper, prosjektgrupper og arbeidsgrupper. Møtevirksomheten for ledere og tillitsvalgte øker betraktelig. Dette har sjølsagt en stor kostnad som skal hentes inn gjennom en ny og mer effektiv organisasjon.

Norsk Jernbaneforbund har vært med på denne omstillingen ut fra to viktige forutsetninger. Avvikling av internt kjøp/salg i Banedivisjonen, og overføring av mindre prosjekter fra Utbygging til Banedivisjonen. Vi har gjennom mange år hevdet at internt kjøp og salg fører til økt byråkrati, og hindrer en raskere utførelse av arbeidsoppgaver på infrastrukturen. Vi har også lenge ment at personalet i Banedivisjonen burde få flere prosjektoppgaver, slik at de kunne vedlikeholde og utvikle sin kompetanse.

Vi mener at Jernbaneverkets egne ansatte skal utføre beredskap og vedlikehold av infrastrukturen. Skal en få det til på en god og rasjonell måte er det viktig at de ansatte også får andre oppgaver. Vi tror at den nye Infrastrukturdivisjonen vil gi personalet flere ben å stå på ved å tilføre divisjonen mindre prosjekter.

Vi har stilt en rekke krav for å være med på omstillingen. Et av kravene har vært at ingen skal sies opp. Jernbanen er i vekst, budsjettene har øket sterkt de siste årene og legger vi den nye regjeringens uttalelser til grunn vil denne veksten fortsette. Det betyr etter vårt syn at Jernbaneverket trenger minimum dagens bemanning for å ta unna de oppgaver som venter. Det er også mange innleide, og vi har inngått en avtale om at Jernbaneverket fortrinnsvis skal løse bemanningsbehovet med egne ansatte.

Omorganiseringen vil medføre at noen oppgaver endres eller blir borte. Stasjonering av de seks områdedirektørene kan medføre en økning av stabsfunksjoner noen steder og en nedtrapping andre steder. Det kan medføre en overtallighet der det trappes ned. I omstillingsavtalen har vi inngått avtale om et ressurssenter for å ivareta eventuelle overtallige i en periode. Vår målsetting er at de som kommer dit, snarest skal tilbake til ny jobb i Jernbaneverket, eller utenfor dersom de ønsker det.

Det er viktig at Jernbaneverket lykkes med omstillingen, og at leveransene blir av en slik kvalitet at spørsmålet om at andre kan utføre dette bedre blir borte.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse