- Det er bedre for passasjerene å få et godt togtilbud, enn å sitte på bussen. Det samme gjelder for miljøet, fastslår Haltbrekken.
Ole Palmstrøm
Naturvernforbundet skuffet over NSB-sjef
NSBs konsernsjef vil at lønnsomhet og avkastning skal styre jernbanesektoren. Bekymringsfullt mener Naturvernforbundets leder, Lars Haltbrekken.
morten.hansen@lomedia.no
Før helgen tok konsernsjef i NSB, Geir Isaksen, til ordet for å dele jernbanesektoren i to aksjeselskaper. Han mener disse grepene er nødvendig for å unngå stadige forsinkelser og større etterspørsel etter togtjenester.
* Les også: NSB vil dele jernbanen
Isaksen uttalte at det må være tydelige mål og klare krav til avkastning, og at det bare bør investeres i nye linjer der det er lønnsomt.
Leder i Naturvernforbundet, Lars Haltbrekken, mener det er bekymringsfulle signaler.
– Blir det slik vil togsatsingen stort sett komme på det sentrale Østlandet. Det vil gå ut over passasjerene – og ikke minst godstransporten, sier Haltbrekken.
Ikke ideelt for folk og natur
Han understreker at jernbanesatsingen må vurderes bredere enn bare på lønnsomhet.
Naturvernforbundets leder er skuffet over NSBs administrerende direktør. Haltbrekken hadde håpet på andre betraktninger fra den kanten.
– Vi hadde helst sett at han hadde snakket om større satsing på tog generelt. Spesielt hadde vi håpet at han hadde snakket om langdistansetog – og på sikt høyhastighetstog, sier Haltbrekken.
I Aftenposten tar Isaksen til ordet for at selskapet som skal betjene de ulike strekningene selv skal få bestemme om det skal brukes jernbane eller buss.
Haltbrekken mener NSB allerede i dag tar i bruk buss for mye, og konstaterer at det ikke er noen ideell løsning hverken i dag eller på sikt.
– Det er hverken passasjerene eller miljøet fornøyd med. Det er bedre for passasjerene å få et godt togtilbud, enn å sitte på bussen. Det samme gjelder for miljøet, fastslår Haltbrekken.
Mest lest
Colourbox.com
Nye satser for pensjon og trygd
Polske Julia Gałczyńska ble leid ut fra bemanningsbyrået FresWork til bøndene i bærbygda Fresvik i Sogn til langt under den lønna hun hadde krav på. Nå får hun endelig etterbetalt.
Sondre Dalaker/NRK
Jordbærplukkere får hundretusener i erstatning
Hanna Skotheim
Nav-ordning tom for penger: – Kom som «lyn fra klar himmel»
Nora Berntzen synes «quiet quitting» fortjener en bedre diskusjon i Norge.
Ida Bing
Nora er en «quiet quitter»: – Det har et ufortjent dårlig rykte
Ole Martin Prangerød (40) har etter mange år i kriminalomsorgen fått en høyt betrodd stilling i Nav.
Eirik Dahl Viggen
Ole Martin fikk nok av fengselslønna – byttet til jobb i Nav
Magnus Hauge under en vinterøvelse.
Privat
Magnus klarte ikke å løpe - fikk ikke bli ingeniør
Utgiftene til en eksempelfamilie har økt med over 32.000 kroner fra februar 2022 til februar 2023.
Sissel M. Rasmussen
Utgiftene til en vanlig familie har økt med 32.000 kroner
Endringa kan tre i kraft fra 1. januar 2024.
Brian Cliff Olguin
Terskelen for opptjening av pensjon i staten senkes
Julia Gałczyńska ble leid ut fra bemanningsbyrået FresWork til bøndene i bærbygda Fresvik i Sogn. Lønna var langt under det hun hadde krav på. Bo- og arbeidsforhold var kritikkverdige.
Privat. Innfelt: Sondre Dalaker/NRK
Julia vant i retten, men kan gå glipp av pengene fordi hun bor i Polen
– Det er mye nytt jeg må sette meg inn i. Men det er moro, sier Rolf Johan Johansen.
Alf Ragnar Olsen
Rolf Johan (28) gikk fra Posten til Tesla. Han har et råd til andre på jobbjakt
Renathe Remes Øen, hovedtillitsvalgt i Bergen kommune, skjønner godt at fast ansatte er frustrerte over sommervikarenes bonuser.
Hanna Skotheim
Her tjener sommervikarene mer enn de fast ansatte
Kronikk
Privat
Er jeg dum som et brød som valgte jobben jeg har?
– Heldigvis var det noen som tok initiativ til slutt, sier Hanna Breden (25).
Martin Guttormsen Slørdal
Hanna fryktet at drømmejobben skulle glippe. Så skrev hun en Facebook-post
Visegeneralsekretæren i ETUC, Claes-Mikael Stahl, er inspirert av at LO lyktes med å forhandle fram reallønnsvekst.
Herman Bjørnson Hagen
Hyller den norske storstreiken: – Det LO lyktes med i Norge, har jeg ikke sett noen andre klare
Klubbleder for Fellesforbundet på verftet Kimek i Kirkenes, Rainer Ingebrigtsen, forteller om tøffe uker etter at det ble satt bom stopp for arbeid på russiske fartøy den 12. mai.
Håvard Sæbø
Samtlige 84 på Kirkenes-verft kan bli oppsagt
USS Gerald R. Ford i Oslofjorden, drevet av to atomreaktorer.
Merete Jansen
Hva om det skjer en ulykke på et atomdrevet skip?
Her vil Kaefer Energy leige inn frå bemanningsbyrå utan avtale med tillitsvalte for fagforeininga.
Equinor
Selskap avtalte ikkje innleige med tillitsvalde: – Omgår lovendringa
– Hvis Ikea vinner denne rettssaken, blir det jakt på tillitsvalgte i alle bedrifter der klubbledere hever stemmen og sier sin mening, sier HK-leder Christopher Beckham.
Leif Martin Kirknes
LO-topp: – Ikea er verst i klassen på fagforeningsknusing
Debatt
Politikere fra fjerne land har kommet til Norge for å studere modellen. Men den er en bløff, skriver Simen Tveitereid.
Brooks Rice / Unsplash
Vil seks timer på jobb gjøre hverdagen lettere? Ja, er svaret
Flyteriggavtalen gjelder for ansatte på flyttbare offshoreinnretninger, samt plattformboring på permanent plasserte innretninger på norsk sokkel.
Arkivfoto: Eivind Senneset