JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Lønnsforhandlingene i jernbanen:

NJF fikk gjennomslag: Vy, Go-Ahead og SJ skal stå mer samlet i forhandlinger

LO Stat og Spekter er enige om at togoperatørene bør være samlet i et felles område i Spekter.
SAMLET TOGSELSKAPENE: NJF-leder Jane B. Sæthre mener det forenkler framtidige forhandliger når selskapene som kjører tog er samlet i samme område i Spekter.

SAMLET TOGSELSKAPENE: NJF-leder Jane B. Sæthre mener det forenkler framtidige forhandliger når selskapene som kjører tog er samlet i samme område i Spekter.

Morten Hansen

morten.hansen@lomedia.no

– Det var en seier for oss å få samlet alle selskapene som kjører tog i samme område, sier Jane B. Sæthre, forbundsleder i Norsk Jernbaneforbund (NJF).

Å samle alle selskapene i jernbanesektoren i ett område var viktig for NJF og LO Stat da de gikk inn i forhandlingene.

Les også: 975 kroner i generelt tillegg til ansatte i Spekter-virksomheter

Togselskapene samlet

De ble enige med Spekter om at CargoNet AS, SJ Norge AS, Flytoget AS, Go-Ahead Norge AS, Green Cargo AS, Hector Rail AS, Vygruppen AS, Vy Gjøvikbanen AS og RailCombi AS blir i samme område. De samles nå i det gamle NSB-området i Spekter, nemlig område 7.

– Det gjør vår dialog med Spekter om blant annet opplæringsplaner, bemanningsregler og sikkerhet lettere. Forhandlinger om lønns- og arbeidsvilkår vil henge mer sammen. Disse selskapene har mange fellesnevnere, poengterer Sæthre.

Gi og ta

LO Stat klarte derimot ikke å få de andre selskapene som arbeider med og på jernbanen inn i samme område. Det er forbundslederen ikke overrasket over.

– Vi mener det hadde vært en fordel, men vi fikk det ikke til. Forhandlinger er gi og ta. Det var viktig for Spekter at virkemiddelselskapene, blant annet Bane Nor og Entur kom i område 4. Det kan vi leve med, sier Sæthre.

Fagarbeidere.

LO Stat og NJF fikk også gjennomslag i kravet om å anerkjenne fagarbeidere i lønnspolitikken. Det gleder Sæthre. Hun konstaterer at mange har tatt til orde for at flere må ta yrkesrettet utdanning.

– Jeg håper at vi med dette kan heve både kompetanse og lønnsnivå, og på den måten viser at vi verdsetter fagarbeideren. Målet er at flere unge velger yrkesrettet utdanning, sier Sæthre.

Krevende å forhandle på skjerm.

Årets innledende forhandlinger mellom LO Stat og Spekter tok veldig lang tid. Forhandlingsdelegasjonen var ikke samlet på tradisjonell måte, men måtte føre samtalene på teams.

Sæthre konstaterer at det er en krevende måte å forhandle på.

– Man får ikke forhandlingene under huden. Løsningene ligger jo ikke inne i rommet man sitter, men de mekkes til underveis – gjennom diskusjoner på gangen, gjennom å tolke kroppsspråk. Jeg må rett og slett berømmer forhandlingsdelegasjonen til LO Stat for hvordan de har håndter dette, sier Sæthre.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse