JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
OMVELTNING: Konsernsjef Geir Isaksen presenterte et forslag der både NSB og Jernbaneverket forsvinner og to aksjeselskaper overtar.

OMVELTNING: Konsernsjef Geir Isaksen presenterte et forslag der både NSB og Jernbaneverket forsvinner og to aksjeselskaper overtar.

Ole Palmstrøm

NSB vil dele jernbanen

NSB foreslår å dele hele jernbanesektoren inn i to aksjeselskaper. – Nødvendig for å unngå stadige forsinkelser og møte framtidas utfordringer, mener konsernsjef Geir Isaksen.



27.11.2013
12:00
28.11.2013 14:29

oystein.brathen@lomedia.no

NSB-ledelsen ønsker å tegne kartet på nytt. Norge har en regjering som ønsker mer konkurranse, og EU kommer med nye krav. Løsningen, ifølge Isaksen, er omorganisering.

Ett selskap

Ett selskap under Samferdselsdepartementet skal ha ansvaret for alt som kreves for å drive jernbane: Infrastruktur, stasjoner og materiell. Det skal definere krav i anbudsrunder, og sørge for vogner og lokomotiver, siden materiellet har lengre levetid enn trafikk-kontrakter.

Det andre AS-et skal være kommersielt og høre inn under Nærings- og handelsdepartementet. Her plasseres gods- og persontog, buss og vedlikehold av både tog og strekninger. Også ansvaret for alt personalet skal ligge her. Målet er en bedre reisehverdag for kundene.

– Skal vi få dette til, må vi omorganisere jernbanesektoren, inkludert NSB-konsernet. Vi anbefaler derfor en ny inndeling, med to aksjeselskaper i bunnen. Vi må sikre at en fremtidig løsning gir kundene et bedre tilbud, samtidig som samfunnet får mest mulig igjen for hver krone som investeres, sier Isaksen.

Politisk preg

Jernbaneverket er kjent med innholdet og det har vært noen diskusjoner, opplyser han.

NSB mener det er flere utfordringer ved dagens organisering. Både Jernbaneverket og NSB er preget av politisk styring, det er uklare grenser mellom politikk, forvaltning og forretning. Det samme kan sies om eierrollen.

– Vi har presentert disse tankene til vår eier, Samferdselsdepartementet. Nå vil det være opp til politikerne å avgjøre hvordan sektoren skal se ut i framtida. Vår klare anbefaling er at man omorganiserer, og hvis departementet ønsker vil vi være med og bidra i det videre arbeidet, sier Geir Isaksen.

NJF: – Konsekvensen er at NSB legges ned

– Forslagene har ikke vært drøftet med oss, sier forbundsleder Kjell Atle Brunborg i Norsk Jernbaneforbund (NJF).

Øystein Bråthen

oystein.brathen@lomedia.no

– Vi er overrasket over at Isaksen innkaller til pressekonferanse for å legge ned NSB og Jernbaneverket, sier Brunborg.

Han advarer mot at denne debatten flytter oppmerksomheten vekk fra det viktigste.

– Det blir ikke bedre infrastruktur, og heller ikke mer materiell tilgjengelig, ved å bruke tid og krefter på å diskutere to nye selskaper. I stedet bør man satse alt på å få en bedre jernbane, mener forbundslederen.

NJF har tidligere tatt opp problemstillingene rundt eierskapet til stasjoner, kollektive knutepunkt og terminaler.

– Vi har hele tiden vært åpne for å diskutere eierskap, og innstilt på å se om noen områder burde vært flyttet mellom Jernbaneverket og NSB. Det er ikke sikkert at den inndelingen som ble gjennomført i 1999 er korrekt i dag.

På en samarbeidskonferanse tidligere i høst fikk NJF presentert noen skisser av hva NSB-ledelsen tenker om framtida.

– Men det var ingen diskusjoner rundt dette. Vi har heller ikke hørt noe fra Jernbaneverket eller Samferdselsdepartementet. Jeg ville tro at det er departementets oppgave å gjennomgå rollene innenfor jernbanesektoren.

Isaksen begrunner også forslaget med at Solberg-regjeringen ønsker mer konkurranse, og at EU krever full liberalisering.

– Vi mener tiden ikke er moden for konkurranse på persontrafikken, og LO har advart sterkt mot en slik politikk. EU har heller ikke fattet noen beslutning om å åpne for full liberalisering innenlands, og det kommer heller ikke i nærmeste framtid. Uenigheten er stor blant medlemslandene i dette spørsmålet.

NJF er med på en diskusjon basert på dagens situasjon.

– Vi stiller oss undrende til at tidligere utredninger om jernbanens framtid ikke er vurdert. Isaksens forslag går på tvers av disse anbefalingene, som gikk ut på å vurdere hvordan vi kan forbedre den bestående modellen, sier Kjell Atle Brunborg.

27.11.2013
12:00
28.11.2013 14:29



Mest lest

INSPIRASJON: Roy Samdahl håper kolleger i andre matbutikker går til anskaffelse av beskyttelseshansker.

INSPIRASJON: Roy Samdahl håper kolleger i andre matbutikker går til anskaffelse av beskyttelseshansker.

Katharina Dale Håkonsen

Kiwi-ansatte gruet seg til å håndtere panten. Så fant Roy en løsning

Ole Martin Wold

Nav strammet inn bruken av hjemmekontor. Da byttet Elise jobb

Mange under 30 år sliter med å få fotfeste i arbeidslivet.

Mange under 30 år sliter med å få fotfeste i arbeidslivet.

Hanna Skotheim

LO slår alarm: 100.000 under 30 år har verken jobb eller utdannelse

SPORLØS: Finn Arctander var på sykkeltur med kona da hun forsvant.

SPORLØS: Finn Arctander var på sykkeltur med kona da hun forsvant.

Kathrine Geard

Finn (75) snudde ryggen til kona et øyeblikk. Det ble starten på en enorm leteaksjon

Utdanningsforbundet-leder Steffen Handal går til frontalangrep mot LO og KS etter at lærerne tapte konflikten.

Utdanningsforbundet-leder Steffen Handal går til frontalangrep mot LO og KS etter at lærerne tapte konflikten.

Leif Martin Kirknes

LO er del av en allianse mot lærerne, påstår Handal. Se hva LOs nestleder svarer

Bussene i Litauens hovedstad, Vilnius, kan stoppe å gå når bussjåførene begynner å streike mandag 3. oktober.

Bussene i Litauens hovedstad, Vilnius, kan stoppe å gå når bussjåførene begynner å streike mandag 3. oktober.

By Pofka - Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=80178549

Busstreik i Litauen: Sjåfører truer med å reise til Norge

Sissel M. Rasmussen

Olav Rune og kollegaene jobber i kulda for å unngå permitteringer

Ingun Alette Mæhlum

Dilani (34) og familien har vært innestengt i kirka i åtte år

MEDBESTEMMELSE: Den nye tariffavtalen skal gi bedre vern av fritida til de ansatte.

MEDBESTEMMELSE: Den nye tariffavtalen skal gi bedre vern av fritida til de ansatte.

Christine Skårberg Dahl

Slik blir den nye lønna for energimontører i kommunale kraft- og nettselskap

VARSKU: Om ikkje LO-leiinga kjem på banen i straumpriskrisa, kan konsekvensen bli utmeldingar frå LO og partiflukt frå Arbeidarpartiet. Det er åtvaringa frå klubbleiarane Rune Sundt Larsen og Bent Andersen i Kongsberg-industrien.

VARSKU: Om ikkje LO-leiinga kjem på banen i straumpriskrisa, kan konsekvensen bli utmeldingar frå LO og partiflukt frå Arbeidarpartiet. Det er åtvaringa frå klubbleiarane Rune Sundt Larsen og Bent Andersen i Kongsberg-industrien.

Tormod Ytrehus

– LO-leiinga høyrer ikkje på grasrota og tillitsvalde, men følger partipisken

Kommentar

Hadia Tajik har god grunn til å smile. Regjeringens pensjonspolitikk virker, skriver Kjell Werner.

Hadia Tajik har god grunn til å smile. Regjeringens pensjonspolitikk virker, skriver Kjell Werner.

Håvard Sæbø

«Tajik har grunn til å smile. Pensjon fra første krone er en suksess»

To av hagens besøkende sover fra Fontene kommer og drar igjen. Han ene har fått et pledd over seg.

To av hagens besøkende sover fra Fontene kommer og drar igjen. Han ene har fått et pledd over seg.

Hanna Skotheim

Hagen til rusavhengige i Oslo kan forsvinne

Kunnskapsminister Tonje Brenna innrømmet at det har vært krevende for henne personlig å være taus gjennom streiken.

Kunnskapsminister Tonje Brenna innrømmet at det har vært krevende for henne personlig å være taus gjennom streiken.

Sidsel Valum

– Tvungen lønnsnemnd er også et nederlag for meg, sier kunnskapsministeren

Piloter i selskapet Pegasus ønsker tariffavtale. (Illustrasjonsfoto)

Piloter i selskapet Pegasus ønsker tariffavtale. (Illustrasjonsfoto)

Jan-Erik Østlie

De flyr milliardærer og statsministeren. Nå krever pilotene tariffavtale

TØFFE TIDER: Kriminalomsorgen er midt i et langtrukkent strømsjokk som bare ser ut til å fortsette.

TØFFE TIDER: Kriminalomsorgen er midt i et langtrukkent strømsjokk som bare ser ut til å fortsette.

Colourbox

Kriminalomsorgen fikk 50 millioner sist høst. Nå går alt til strømregninga

STATSBUDSJETT: Forbundsleder Kjersti Barsok i NTL har fortsatt store forventninger til statsbudsjettet, selv om regjeringen har varslet at de må spare.

STATSBUDSJETT: Forbundsleder Kjersti Barsok i NTL har fortsatt store forventninger til statsbudsjettet, selv om regjeringen har varslet at de må spare.

Ole Palmstrøm

Dette forventer NTL av statsbudsjettet

Kontroller på byggeplasser er bare en liten del av arbeidet mot arbeidslivskriminalitet. Nå har regjeringa lagt fram en omfattende handlingsplan mot sosial dumping og arbeidslivskriminalitet.

Kontroller på byggeplasser er bare en liten del av arbeidet mot arbeidslivskriminalitet. Nå har regjeringa lagt fram en omfattende handlingsplan mot sosial dumping og arbeidslivskriminalitet.

Håvard Sæbø

Kampen mot sosial dumping: Her er regjeringens nye tiltak

Utvalget som har jobbet med forslag til nytt navn på Norsk Tjenestemannslag: F.v.: Fredrik Oftebro, Martin Kvalvik, Mansoor Hussain, Henny K. A. Navarsete, Bjørn Halvorsen, Marit Martinsen Dahle, Sven Ivar Skodjevåg, Torgeir Homme og Tove Lise Granli.

Utvalget som har jobbet med forslag til nytt navn på Norsk Tjenestemannslag: F.v.: Fredrik Oftebro, Martin Kvalvik, Mansoor Hussain, Henny K. A. Navarsete, Bjørn Halvorsen, Marit Martinsen Dahle, Sven Ivar Skodjevåg, Torgeir Homme og Tove Lise Granli.

Tonje Karenina Pettersen/NTL

Navnedebatten i NTL: Nye forslag på bordet

Kronikk

De aller rikeste, som Kjell Inge Røkke, betaler omtrent 11 prosent skatt av inntekten sin, skriver Tiril Halvorsen og Trine Østereng.

De aller rikeste, som Kjell Inge Røkke, betaler omtrent 11 prosent skatt av inntekten sin, skriver Tiril Halvorsen og Trine Østereng.

Lise Åserud / NTB

«Det er ikke rikfolk som betaler mest skatt i Norge»

Debatt

Spørsmålet vi står igjen med er hvor sterk streikeretten er for ansatte i offentlig sektor, skriver Guro Elisabeth Lind.

Spørsmålet vi står igjen med er hvor sterk streikeretten er for ansatte i offentlig sektor, skriver Guro Elisabeth Lind.

Ole Palmstrøm

«Bruken av tvungen lønnsnemnd i lærerstreiken er farlig»


Flere saker