JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ny godsterminal i Trondheim

Jernbaneverket anbefaler å legge en ny godsterminal 14 kilometer sør for Trondheim sentrum. Dette alternativet betyr mindre frakt på bil, og flere miljøgevinster, mener Cargo landsrådet.
BRA ALTERNATIV: Kåre Wikdahl og Cargo landsrådet mener det er mulig å gjøre Brattøra-terminalen mer effektiv, men er fornøyd med Torgård.

BRA ALTERNATIV: Kåre Wikdahl og Cargo landsrådet mener det er mulig å gjøre Brattøra-terminalen mer effektiv, men er fornøyd med Torgård.

Øystein Bråthen

oystein.braathen@lomedia.no

– Det skal bli spennende å lese høringsuttalelsene og se om regjeringen pynter på forslaget, eller aksepterer dette, sier Kåre Wikdahl, leder i Cargo landsrådet.

Rapporten kom midt i januar. Høringsfristen er 1. mars.

Både Norsk Jernbaneforbund og LO i Trondheim vil komme med synspunkter.

– Alternativet er bedre enn dagens terminal fordi godset kommer til å bli fraktet færre kilometer på trailere. En stor andel av de lagrene som benytter tog ligger i umiddelbar nærhet, og i framtida kommer flere dit. Torgård er et vekstområde for næringsvirksomhet som trenger store arealer, forteller Wikdahl.

Sentralt

PostNord flytter sommeren 2016, mens Posten og Bring bygger nytt og er på plass i løpet av samme år.

– Terminalområdet og tilkoblingstraseer er i dag under sterkt utbyggingspress fra mange private og offentlige aktører, skriver Jernbaneverket i sin rapport, og anbefaler at videre planlegging starter raskt.

Investeringene ligger ikke inne i Nasjonal transportplan 2014-2023, og kan først prioriteres i den nye NTP-en som gjelder fra 2018.

Mindre på sjø

Med terminal sør for byen blir Orkanger knutepunktet mellom sjø og bane.

– Et lite minus er avstanden til havna der, cirka 15 til 20 minutter unna. Likevel er ikke situasjonen verre enn for Alnabru, hvis vi sammenlikner med Oslo, sier landsrådslederen.

Når terminalen en gang flytter fra Brattøra, som ligger i sentrum like ved Trondheim sentralstasjon, kommer det til å skje endringer i havneområdet, som er i umiddelbar nærhet. Der ønsker kommunen byutvikling med boliger og næring.

– Det er færre containerskip inne i Trondheimsfjorden etter hvert. Torgård, og Orkanger som havn, er bedre for båtene. Dess lengre inn i fjorden, jo dyrere, de foretrekker å ha kort avstand til skipsleia.

Uklart

I rapporten nevnes også å vurdere om alternativet egner seg for en «trinnvis finansiering og utbygging».

– Vi vet ikke helt hva det betyr. En lang utbyggingsperiode kan komme i konflikt med kostnadseffektiv drift av terminalen som alt er tatt i bruk, mener Wikdahl.

En usikkerhet er kostnadene.

– Torgård trenger en lang tilslutning fra selve Dovrebanen, og her er det snakk om mange høydemeter. Med dagens standard må ganske mye legges i tunnel, og det gjør utbyggingen dyrere. I årene framover har Alnabru og Bergen behov for å bygges ut, og vi trenger en infrastruktur mellom terminalene som fungerer. Men skal vi ha gods på jernbane må vi bruke penger på det, sier Kåre Wikdahl.

Stort behov

Utredningen går inn for Torgård i Trondheim, sør for sentrum.

Orkanger blir havna.

Planer har vært diskuter i mange år.

Omstridte forslag både nord og sør for byen.

Dagens terminal, Brattøra, er for liten.

Ligger midt i et byutviklingsområde uten plass til utvidelser.

Kilde: Jernbaneverkets «Nytt logistikknutepunkt

i Trondheimsregionen».

http://www.jernbaneverket.no/no/Nyheter/Nyhetsarkiv/2015/Tilrading-for-ny-godsterminal-i-Trondheimsregionen/

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Stort behov

Utredningen går inn for Torgård i Trondheim, sør for sentrum.

Orkanger blir havna.

Planer har vært diskuter i mange år.

Omstridte forslag både nord og sør for byen.

Dagens terminal, Brattøra, er for liten.

Ligger midt i et byutviklingsområde uten plass til utvidelser.

Kilde: Jernbaneverkets «Nytt logistikknutepunkt

i Trondheimsregionen».

http://www.jernbaneverket.no/no/Nyheter/Nyhetsarkiv/2015/Tilrading-for-ny-godsterminal-i-Trondheimsregionen/