Jernbane
Onrail ble diskriminert av statlige selskaper, ifølge Jernbanetilsynet
Det private godstogselskapet fikk ikke tilgang til verksted og serviceanlegg som de skulle.
Leif Johnny Olestad
Saken oppsummert
kenneth.kandolf.haug@ntb.no
Konklusjonen er at CargoNet, Mantena og Bane Nor har diskriminert Onrail, skriver Aftenposten
Private Onrail klagde de tre statlige selskapene inn til Jernbanetilsynet i 2024.
Bakgrunnen var at de mente de var utestengt fra det statseide togverkstedet på Alnabru og et serviceanlegg for togparkering på Kongsvinger.
I svarene til Jernbanetilsynet, skylder de tre statlige selskapene på hverandre: Ingen av dem vil si at de driver eller eier verkstedet, og Mantena mener de ikke har fått det nødvendige samtykket fra CargoNet for å slippe til Onrail.
Logistikk Inside omtalte saken først.
CargoNet er sterkt uenig i vedtaket og vurderer å ta saken til retten.
– Vi er kunde av verkstedet, ikke leverandør, og har ikke den rollen som driver av verkstedet som vi blir tillagt i dette vedtaket. Om dette blir stående, vil det gjøre forretningsmodellen til CargoNet veldig vanskelig, sier Marius Holm, konserndirektør for marked og kommunikasjon hos CargoNets eier Vy, til Logistikk Inside
Jernbanetilsynets beslutning kan ikke påklages eller omgjøres, men Holm understreker at CargoNet ikke kan la vedtaket stå.

Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.