300 nye medlemmer hittil i år:
Oppsplitting og usikkerhet får folk til å melde seg inn i Jernbaneforbundet
Norsk Jernbaneforbund (NJF) har fått nærmere 300 nye medlemmer i løpet av årets tre første måneder.
Nyansatt prosjektsekretær i NJF, Grete Sparby, kan glede seg over flere medlemmer i forbundet.
Privat
morten.hansen@lomedia.no
– Oppsplitting av jernbanen, endrede rammevilkår og generell usikkerhet blant folk som jobber på jernbanen.
Slik oppsummerer Grete Sparby, prosjektsekretær i NJF, det hun tror er grunnen til at 289 personer har meldt seg inn i Jernbaneforbundet så langt i år.
På samme tid har 130 personer meldt seg ut. De fleste fordi de har byttet jobb og sluttet i jernbanen.
Nå har NJF 12.473 medlemmer, inklusive lærlinger og pensjonister.
p
– Det er gledelig å konstatere at vi så langt i år har 159 flere medlemmer enn ved utgangen i fjor. Men vi skal bli enda flinkere med å verve. Noe av det første vi skal gjøre når det blir litt mer normal hverdag, er å snakke med de flinke ververne i forbundet. Høre hva de gjør, sette det i system og lære, sier Sparby.
Kan verve flere
Hun er nyansatt i NJF som prosjektsekretær for «LO for alle». En ny satsing fra LO og flere av forbundene, som skal bidra til at LO blir et naturlig valg for lærere, ingeniører, forskere, arkitekter og andre med bachelor- og mastergrad.
– Vi ser at vi har potensial til å verve flere medlemmer blant ansatte i stab og støttefunksjoner og blant mellomlederne. Før var det vanlig at denne gruppen hadde sin utdannelse fra jernbaneskolen. Da hadde vi muligheten til å verve dem der. Nå rekrutteres disse yrkesgruppene fra mange steder, og vi sliter med å gi dem mulighet til å bli medlemmer, sier Sparby.
p
Fra Bane Nor
Selv har hun litt bakgrunn fra den delen av jernbanen hvor det skal rekrutteres flere medlemmer fra. Sparby kommer fra trafikk i Bane Nor og Jernbaneverket, hvor hun blant annet jobbet med lederstøtte, tjenestefordeling og turnus. Nå er det hjemmekontoret på Skarnes i Sør-Odal som er hennes foreløpige faste arbeidsplass.
– Vi har ikke kommet så godt i gang med prosjektet som vi hadde ønsket. Selv om man får gjort mye hjemmefra, savner jeg mer kontakt med de andre forbundene vi skal dele erfaringer og samarbeide med. Men vi skal nok klare å gjøre det vi har planlagt før prosjektet avsluttes i 2022, sier Sparby.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.