Sikkerhet for sjåfører
Ragnvald har endelig fått sikrere buss – nå kan det skje mer
Bussen Ragnvald Berge kjører har fått bedre kollisjonsbeskyttelse. Men regjeringen lover å ikke la det stoppe med det.
SIKKERHET: Bussjåfør Rangvald Berge har fått en sikrere arbeidsplass på Vestlandet. Regjeringen vurderer strengere krav.
Roy Ervin Solstad
Saken oppsummert
anders@lomedia.no
roy@lomedia.no
Det har vært flere bussulykker der sjåføren har mistet livet de siste årene. Ulykkene har skjedd i busser som har oppfylt både norske og europeiske sikkerhetskrav.
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) avslørte nylig på en konferanse om bussikkerhet i Brussel at regjeringen vurderer nye, nasjonale regler for å styrke sikkerheten.
– Én måte å gjøre det på, er å innføre nasjonale krav og høyere sikkerhetsstandarder i anskaffelser. Noen av de offentlige trafikkselskapene har allerede lagt inn strengere sikkerhetskrav i sine anbud, sa Nygård.
Nygård påpekte at Norge allerede har innført krav om at busser i rutetrafikk skal oppfylle en sikkerhetsstandard for frontkollisjoner. Men han vil ha mer.
– Det var et nødvendig første skritt, men la meg være helt tydelig: Det var bare det første steget. Vi må gjøre mer, sier han.
VURDERER KRAV: Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) vurderer å innføre nasjonale sikkerhetskrav for busser, mens man venter på bedre internasjonalt regelverk.
Norsk Jernbaneforbund
Bedring i vest
Den aktuelle forbedringen er allerede merkbar for bussjåfører på Vestlandet.
Vestnorsk Transportarbeiderforening i Fellesforbundet presset på for å få fylkespolitikerne til å sette krav til økt kollisjonssikkerhet for sjåførene i bussene som skulle kjøpes inn.
De nye bussene har både en forsterket metallplate i fronten, samt en stålbjelke som går nede langs hele fronten på bussen for å hindre at kjøretøy presses under bussen ved en kollisjon.
– Dette er en klar forbedring, men jeg vil jo ha det enda bedre, sier bussjåfør Ragnvald Berge.
I talen sin på konferansen Bussworld påpekte Nygård hvor viktig det er at myndigheter, fagbevegelse og bussindustrien jobber sammen for å oppnå bedre sikkerhet.
En felles oppgave
Nygård understreker at bussjåførenes sikkerhet er en oppgave som må løses i fellesskap.
– For meg, som representant for Arbeiderpartiet, er en av de viktigste oppgavene å sikre at alle har en trygg arbeidsplass. Det inkluderer bussjåførene, fastslo han.
Den langsiktige løsningen mener Nygård er et felles europeisk regelverk, som sikrer bussjåførene godt nok.
Han viser til at de fatale ulykkene har skjedd i busser som har oppfylt kravene i nasjonalt og europeisk regelverk.
Det er et FN-organ som setter de internasjonale sikkerhetsstandardene, og Nygård ber om hjelp fra EU til å få vedtatt strengere krav – spesielt for beskyttelse i frontkollisjoner.
– Vi trenger et samlet europeisk krav for å påvirke disse standardene. Vi trenger at EU tar en aktiv rolle i dette viktige arbeidet. Norge kan ikke gjøre det alene, sier han.

Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Nå: 0 stillingsannonser