JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bjørn Iversen/Bane Nor

Jernbane

Raumabanen var endelig i gang igjen. Så kom vestlandsregnet

Det som gjør Raumabanen spesiell, er også det som gjør den utfordrende. OnRail gir likevel ikke opp å frakte gods på strekningen.

Saken oppsummert

morten.hansen@lomedia.no

Etter to lange brustengninger i Gudbrandsdalen var Raumabanen endelig i gang igjen.

Men så kom sommeren.

Og den ville naturen var nettopp det – vill.

Vestlandsregnet gjorde som det av og til gjør. Det tok med seg litt av fjellsiden.

Og deler av Raumabanen.

Folkene i OnRail på Åndalsnes må nok en gang belage seg på en lang pause.

– Det er ille. Det kan ikke gå verre, konstaterer Henning Aandal.

I løpet av tre hektiske nattetimer skal kontainere fra Oslo losses av, mens kontainere til returen lastes på.

I løpet av tre hektiske nattetimer skal kontainere fra Oslo losses av, mens kontainere til returen lastes på.

Morten Hansen

GRÅ DAG: Raumabanen har vakker og storslått natur – som ofte kan ligge gjemt bak et tungt skydekke.

GRÅ DAG: Raumabanen har vakker og storslått natur – som ofte kan ligge gjemt bak et tungt skydekke.

Morten Hansen

Raumabanen

Raumabanen er 115 kilometer lang fra Dombås til Åndalsnes.

Banen er knyttet sammen med Dovrebanen på Dombås.

Åndalsnes er banens endestasjon og ­knutepunkt for gods- og persontrafikken til og fra Møre og Romsdal.

Hele banen ble åpnet av kong Haakon i november 1924, og fra 1958 fikk den dieseldrift.

Strekningen trafikkeres av SJ Norge med persontogtrafikk og godsselskapet OnRail.

Kilde: Jernbanedirektoratet

Bekymret for tilliten

Toggründeren som grunnla OnRail og startet opp med godstrafikk på Raumabanen for fire år siden, mener Bane Nor, som eier jernbaneskinnene, kunne avverget noen av de tidligere togbruddene.

Denne gangen var det noen ingen kunne forutse.

– Det er helt sprøtt at det skulle skje nå. Det jeg er mest bekymret for, er at næringslivet mister tilliten og ikke orker mer. Men vi kommer til å restarte produksjonen når Raumabanen åpner. Igjen, sier Aandal.

Torbjørn Gråberg har hevet og senket støttebein på semitrailere i mange år. 75-åringen jobbet først mange år på Alnabu. Nå er han «hjemme» på terminalen på Åndalsnes.

Torbjørn Gråberg har hevet og senket støttebein på semitrailere i mange år. 75-åringen jobbet først mange år på Alnabu. Nå er han «hjemme» på terminalen på Åndalsnes.

Morten Hansen

Entusiast

Det kan tidligst skje 1. oktober.

Arbeidet med å utbedre skadene på jernbanen foregår i et svært krevende, bratt og rasutsatt område, og sikkerheten til de som jobber i området blir prioritet.

Men Aandal er klar på at godstrafikken på Raumabanen er liv laga.

Og om det kreves, er han klar til å frakte godset selv. For han er en av få, om ikke den eneste, toppsjefen i Jernbane-Norge som faktisk kan føre et tog.

I tillegg til å være næringsdrivende er han lokomotivfører.

– Entusiast. Jeg er togentusiast – ikke toggal. Jeg har litt igjen før jeg er helt der.

Aandal smiler bredt.

GRÜNDER: Henning Aandal startet opp OnRail med godstrafikk på Raumabanen. Men det er ikke bare en jobb. Toginteressen stikker såpass dypt at han og har utdannet seg til lokfører.

GRÜNDER: Henning Aandal startet opp OnRail med godstrafikk på Raumabanen. Men det er ikke bare en jobb. Toginteressen stikker såpass dypt at han og har utdannet seg til lokfører.

Morten Hansen

OnRail

Godsselskap på jernbanen, grunnlagt av Henning Aandal som i dag er selskapets administrerende direktør.

Startet opp godstransport på strekningen imellom Alnabru og Åndalsnes i 2021.

Kjører nå daglige godstog mellom Oslo og Bergen, Oslo og Stavanger og Oslo og Narvik, i tillegg til Oslo–Åndalsnes.

Kilde: Jernbanedirektoratet

– Følelser og historie

Men det er ikke til å unndra at det kreves litt galskap for å starte opp med godstransport på Raumabanen for fjerde gang.

Mange har lurt på hvorfor OnRail orker. Litt følelser og litt historie er svaret fra Aandal.

NATTSKIFT: Nattskiftet på Raumabanen er over. Det er en trøtt Johnny Onsøyen som går av på Otta for å overlate godstoget til neste lokfører.

NATTSKIFT: Nattskiftet på Raumabanen er over. Det er en trøtt Johnny Onsøyen som går av på Otta for å overlate godstoget til neste lokfører.

Morten Hansen

LANGT NED: Deler av Raumabanen er ikke for de som skyr høyder. Enkelte steder er det både bratt og langt ned.

LANGT NED: Deler av Raumabanen er ikke for de som skyr høyder. Enkelte steder er det både bratt og langt ned.

Morten Hansen

– Jeg har stilt meg selv det samme spørsmålet. Før brukollapsene fikk vi regnestykket til å gå opp – så vidt. Men det er klart at vi kan ikke holde på uten inntekter så veldig lenge. For utgiftene løper på, sier Aandal.

– Men Raumabanen var vår første strekning. Det ligger mye følelser for oss i å få dette godstoget til. Jeg vil vise at vi kan få det til, smiler Aandal.

EN NATT ER OVER: Jens Martin Bolstad (t.v.) og Torbjørn Gråberg er  ferdig med nattens skift på Åndalsnes. Nå er det trailersjåførene og lokførere som tar seg av godset.

EN NATT ER OVER: Jens Martin Bolstad (t.v.) og Torbjørn Gråberg er ferdig med nattens skift på Åndalsnes. Nå er det trailersjåførene og lokførere som tar seg av godset.

Morten Hansen

Heier på OnRail

Det er det flere som håper på. Ordfører i Rauma, Yvonne Wold (SV), skryter av Aandal og folkene i OnRail. At de plukket opp gods-hansken som de andre selskapene hadde kastet og lot ligge, mener hun bør berømmes.

For at det ikke skal gå gods på bane til og fra Åndalsnes, er utenkelig.

– Vi er et logistikk-knutepunkt på Nord-Vestlandet. Selvfølgelig er det behov og marked for godstog. Det er bra for de som bor i denne regionen og ikke minst for klima og miljø, sier Wold.

ROS: Ordfører i Rauma, Yvonne Wold (SV), skryter av Aandal og folkene i OnRail. Hun vil ha mer av godset over på jernbanen.

ROS: Ordfører i Rauma, Yvonne Wold (SV), skryter av Aandal og folkene i OnRail. Hun vil ha mer av godset over på jernbanen.

Morten Hansen

Å sette konteinerne på vogntog og la dem kjøre opp og ned bratte og svingete veier i Romsdalen, vil hun ha minst mulig av.

– Veiene har ikke godt av så mye tung trafikk. Ikke vi som bor her heller. Nei, vi heier på OnRail, sier Wold.

SISTE STOPP: Etter åtte timer på Rauma- og Dovre?banen ender godset på Alnabru. Nå er det Robert Jakobsen som må heve og senke støttebeina til trailervognene.

SISTE STOPP: Etter åtte timer på Rauma- og Dovre?banen ender godset på Alnabru. Nå er det Robert Jakobsen som må heve og senke støttebeina til trailervognene.

Morten Hansen

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss