JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
GRUNN TIL Å SMILE: Forbundsleder Jane B. Sæthre er fornøyd med planen den nye regjeringen har for jernbanen.

GRUNN TIL Å SMILE: Forbundsleder Jane B. Sæthre er fornøyd med planen den nye regjeringen har for jernbanen.

Ole Palmstrøm

Regjeringens jernbaneplan: Musikk i ørene på jernbaneforbundets leder

Jernbanen er viet god plass i den nye regjeringens politiske plattform – Hurdalsplattformen. Jane B. Sæthre tror regjeringen har lyttet til Norsk Jernbaneforbund.



14.10.2021
19:56
19.10.2021 15:13

morten@lomedia.no

I det 14 punkter lange kapittelet som tar for seg hva regjeringen vil gjøre, står det blant annet:

• Bedre dagens miljøstøtteordning for godstransport på jernbane.

• Gjennomgå dagens organisering av jernbanesektoren for å få en enklere organisering og tydeligere ansvarsfordeling mellom departement, direktorat og Bane NOR.

• Stoppe videre konkurranseutsetting av persontrafikken på jernbanen.

• Stoppe den planlagte konkurranseutsettingen av oppgaver innen drift, vedlikehold og beredskap knyttet til jernbanens infrastruktur.

• Utarbeide en plan for å redusere vedlikeholdsetterslepet på jernbanen og ferdigstille allerede vedtatte jernbaneutbygginger.

Er lyttet til

Det er musikk i ørene på Jane B. Sæthre som for noen dager siden ble gjenvalgt som forbundsleder i Norsk Jernbaneforbund (NJF).

– Med forbehold om at dette er overskrifter, ser formuleringene som de fremstår i plattformen veldig bra ut. Det virker som om vi er lyttet til – for vi kjenner igjen noen av våre formuleringer. Det er en god ting, smiler Sæthre.

– Et tydelig signal

Hun konstaterer at Hurdalsplattformen dekker det meste som NJF er opptatt av – fra konsekvensutredning av Nord-Norge-banen til utenlandsforbindelser. At det også er flere punkt som tar for seg dagens organisering og at regjeringen sier nei til videre oppsplitting og privatisering, mener hun lover godt.

I plattformen står det blant annet: «Gjennomgå selskapsstrukturen i jernbanesektoren med en målsetting om færre selskap, for å sikre en enklere hverdag for de reisende, og slik at jernbanen kan øke sin konkurransekraft opp mot andre transportformer.»

– Den gir et tydelige signal, og vi leser at det åpnes for både forhandlinger og diskusjoner om hvordan det som i dag er Spordrift skal se ut i framtida. Og så er vi som forbund veldig glad for at plattformen er veldig tydelig på at konkurranseutsettingen skal stoppes, understreker Sæthre.

Lytt til NJF

Ifølge statsbudsjettet til den avtroppende regjeringen er etterslepet nå på drøyt 23 milliarder – og det er planlagt at det vil øke i enda noen år. Sæthre oppfordrer den nye samferdselsministeren, Jon-Ivar Nygård fra Arbeiderpartiet, om å ta kontakt med NJF for å få gode råd.

– Vårt forslag, som ble vedtatt på landsmøtet, er en god løsning. Lag en prioriteringsplan – og begynn i den enden hvor effekten blir størst og hvor behovet er mest prekært, sier Sæthre.

Hun håper den kommende regjeringen ikke går i samme fellen som tidligere regjeringer: fordele penger detaljert litt her og der. Forbundslederen understreker at hvis målet er at jernbanen skal være en av løsningen på mindre utslipp av klimagasser, må vedlikeholdet prioriteres på strekninger med stort potensial.

– Det må bygges helhetlig, ikke stykkevis og delt, og kapasiteten må økes og kjøretiden reduseres. Og ikke minst må det legges penger på bordet.

Lengre tog – mer gods

Sæthre trekker fram godstransporten på blant annet Nordlandsbanen, Dovre- og Sørlandsbanen som strekninger hvor det etterspørres større kapasitet og bedre effektivitet. Da trengs det vedlikehold og krysningsspor

– Vi trenger flere og lengre krysningsspor, slik at lange tog kan møtes og kjøre forbi hverandre. Da kan vi fjerne en god del av godset som i dag kjøres på veiene, sier Sæthre.

Punktlige tog

Men økt vedlikehold på strekningene hvor det fraktes gods, vil nødvendigvis gå ut over andre deler av jernbanen. Sæthre er likevel ikke bekymret for at persontransporten i byområdene vil lide for en slik prioritering.

– Pendlerne på den befolkningstette Østfoldbanen vil merke stor forskjell når Follobanen åpner. Mer vedlikehold betyr flere og punktlige tog for både gods- og persontrafikken på hele jernbanenettet, sier Sæthre.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
14.10.2021
19:56
19.10.2021 15:13



Mest lest

PRESSET UT: Wivian Pettersen er glad hun hadde fagforeningen i ryggen da sjefen ville si henne opp.

PRESSET UT: Wivian Pettersen er glad hun hadde fagforeningen i ryggen da sjefen ville si henne opp.

Privat

Wivian (59) trodde møtet skulle handle om lønn, men sjefen ville snakke om oppsigelse

May Lill Kristiansen vet ikke helt hvordan hun skal oppføre seg i jobbintervjuer heretter: - Skal jeg fremstille meg som den jeg er med meninger eller skal jeg være den lojale som bare er snill og grei? 

May Lill Kristiansen vet ikke helt hvordan hun skal oppføre seg i jobbintervjuer heretter: - Skal jeg fremstille meg som den jeg er med meninger eller skal jeg være den lojale som bare er snill og grei? 

Hanna Skotheim

May Lill fortalte om dårlig ledelse på jobben. Det har fått konsekvenser

SLUTT PÅ PENDLINGEN: Inspektøren pendler ikke lenger til Bodø for å jobbe i Luftfartstilsynet. Han varslet flere ganger om feil han mente overordnede hadde gjort, og følte seg trakassert på grunn av dette.

SLUTT PÅ PENDLINGEN: Inspektøren pendler ikke lenger til Bodø for å jobbe i Luftfartstilsynet. Han varslet flere ganger om feil han mente overordnede hadde gjort, og følte seg trakassert på grunn av dette.

Merete Jansen

Trakassering på jobb: – Jeg har opplevd et jævla press fra lederne, det har gått på helsa løs

Håvard Sæbø

Mona (19) fortalte ingen at hun søkte på bygg og anlegg

PRESEDENS: Stendi-saken vil få betydning for norsk arbeidsliv, mener advokat Kjetil Edvardsen, som har ført saken for Fagforbundets medlemmer.

PRESEDENS: Stendi-saken vil få betydning for norsk arbeidsliv, mener advokat Kjetil Edvardsen, som har ført saken for Fagforbundets medlemmer.

Werner Juvik

Nå kan Gry juble for millionutbetaling: – Jeg har nesten ikke ord

PENSJON: Hva skal du leve av når du blir gammel? Det synes mange det er overveldende å sette seg inn i.

PENSJON: Hva skal du leve av når du blir gammel? Det synes mange det er overveldende å sette seg inn i.

colourbox.com

Orker du ikke forholde deg til pensjon? Her er en enkel oversikt

Nav Klageinstans opplyser nå at de tar kjennelsen til etterretning.

Nav Klageinstans opplyser nå at de tar kjennelsen til etterretning.

Leif Martin Kirknes

Elektriker ødela armen under strekking av kabel - måtte kjempe om Nav-erstatning

TV-profil Harald Eia er blitt verdsatt for sitt engasjement for fagbevegelsen.

TV-profil Harald Eia er blitt verdsatt for sitt engasjement for fagbevegelsen.

Ida Bing

Harald Eia ba seerne innstendig om å fagorganisere seg. Nå får han Nitos hederspris

Omar Jørgensen

SV, Ap og Sp enige om nytt statsbudsjett: Her er noe av det de ble enige om

Silje Kirknes Delgado

Det krangles om feriepenger på dagpenger, men hva betyr egentlig dette tillegget?

Slik møttes ledelsene i LO og Arbeiderpartiet til møte i samarbeidskomitéen 20. september i år. Fra venstre. Jonas Gahr Støre, Kjersti Stenseng, Bjørnar Skjæran, Hadia Tajik, Kristine Kallset, Amund Vik, Roger Heimli, Christopher Beckham, Wegard Harsvik, Roger Bjørnstad, Terje Olsson, Egil André Aas, Julie Lødrup, Mette Nord og Peggy Hessen Følsvik

Slik møttes ledelsene i LO og Arbeiderpartiet til møte i samarbeidskomitéen 20. september i år. Fra venstre. Jonas Gahr Støre, Kjersti Stenseng, Bjørnar Skjæran, Hadia Tajik, Kristine Kallset, Amund Vik, Roger Heimli, Christopher Beckham, Wegard Harsvik, Roger Bjørnstad, Terje Olsson, Egil André Aas, Julie Lødrup, Mette Nord og Peggy Hessen Følsvik

Martin Guttormsen Slørdal

Støre informerte ikke LO om løftebrudd på feriepenger

Styrer i Læringsverkstedets Folkeparken barnehage hevder kuttet i pensjonstilskudd vil gå utover det beste for barna. Samtidig har barnehagen hatt et samlet overskudd på 18,7 millioner kroner i årene 2015-2019. Illustrasjon: Vidar Eriksen

Styrer i Læringsverkstedets Folkeparken barnehage hevder kuttet i pensjonstilskudd vil gå utover det beste for barna. Samtidig har barnehagen hatt et samlet overskudd på 18,7 millioner kroner i årene 2015-2019. Illustrasjon: Vidar Eriksen

Barnehagen hadde overskudd på mange millioner hvert år. Nå truer de med at barna ikke får nye leker

Colourbox.com

Det blir likevel feriepenger på dagpenger for arbeidsløse og permitterte

SKAL LEVERE: Statsminister Jonas Gahr Støre har store forventninger fra LO-fellesskapet, og han sier de skal levere – men ber om mer tid.

SKAL LEVERE: Statsminister Jonas Gahr Støre har store forventninger fra LO-fellesskapet, og han sier de skal levere – men ber om mer tid.

Ole Palmstrøm

Støre trenger mer tid for å innfri på feriepenger og ABE-kutt: – Vi fikser ikke alt på seks uker

Jan-Erik Østlie

Sjekk hvem som skal sitte i ledelsen til Industri Energi de neste tre årene

Gry Espeland og de ansatte ved Figgjo AS får nå likevel feriepenger på dagpengene de mottok i 2021.

Gry Espeland og de ansatte ved Figgjo AS får nå likevel feriepenger på dagpengene de mottok i 2021.

Jan Inge Haga

Klubbleder Gry jubler for feriepenger på dagpenger: – Vi har ikke så mye fra før av

PENGER UT AV LANDET: Økonomiprofessor ved UiO Karen Helene Ulltveit-Moe reagerer på at utenlandske eiere tar millioner i utbytte etter å ha fått støtte under pandemien.

PENGER UT AV LANDET: Økonomiprofessor ved UiO Karen Helene Ulltveit-Moe reagerer på at utenlandske eiere tar millioner i utbytte etter å ha fått støtte under pandemien.

Tri Nguyen Dinh

Utenlandske eiere tok ut 722 millioner kroner i utbytte fra krisestøttede bedrifter

STRØM: – Oljeselskapene har penger til å betale for elektrifisering av sokkelen selv. De har hatt og har enorm inntjening. De bør ta regninga for elektrifiseringen, mener Kenneth Idsø som er tillitsvalgt i Industri Energi-klubben i et selskap som driver med oljeservice offshore.

STRØM: – Oljeselskapene har penger til å betale for elektrifisering av sokkelen selv. De har hatt og har enorm inntjening. De bør ta regninga for elektrifiseringen, mener Kenneth Idsø som er tillitsvalgt i Industri Energi-klubben i et selskap som driver med oljeservice offshore.

Jan-Erik Østlie

Folk flest skal ikke betale for strømkabler til oljeplattformene. Oljebransjen må ta regninga, mener tillitsvalgt

Visepresident Sverre Myrli (Ap) ble ikke valgt som ny presidentkandidat av partiet, men ønsket å fortsette i presidentskapet. (Arkivfoto)

Visepresident Sverre Myrli (Ap) ble ikke valgt som ny presidentkandidat av partiet, men ønsket å fortsette i presidentskapet. (Arkivfoto)

Martin Guttormsen Slørdal

Bitter splid i Ap om valget av ny stortingspresident

Ole Palmstrøm

Vilkårene til tusenvis av postansatte er truet


Flere saker