GRUNN TIL Å SMILE: Forbundsleder Jane B. Sæthre er fornøyd med planen den nye regjeringen har for jernbanen.
Ole Palmstrøm
Regjeringens jernbaneplan: Musikk i ørene på jernbaneforbundets leder
Jernbanen er viet god plass i den nye regjeringens politiske plattform – Hurdalsplattformen. Jane B. Sæthre tror regjeringen har lyttet til Norsk Jernbaneforbund.
morten@lomedia.no
I det 14 punkter lange kapittelet som tar for seg hva regjeringen vil gjøre, står det blant annet:
• Bedre dagens miljøstøtteordning for godstransport på jernbane.
• Gjennomgå dagens organisering av jernbanesektoren for å få en enklere organisering og tydeligere ansvarsfordeling mellom departement, direktorat og Bane NOR.
• Stoppe videre konkurranseutsetting av persontrafikken på jernbanen.
• Stoppe den planlagte konkurranseutsettingen av oppgaver innen drift, vedlikehold og beredskap knyttet til jernbanens infrastruktur.
• Utarbeide en plan for å redusere vedlikeholdsetterslepet på jernbanen og ferdigstille allerede vedtatte jernbaneutbygginger.
Er lyttet til
Det er musikk i ørene på Jane B. Sæthre som for noen dager siden ble gjenvalgt som forbundsleder i Norsk Jernbaneforbund (NJF).
– Med forbehold om at dette er overskrifter, ser formuleringene som de fremstår i plattformen veldig bra ut. Det virker som om vi er lyttet til – for vi kjenner igjen noen av våre formuleringer. Det er en god ting, smiler Sæthre.
– Et tydelig signal
Hun konstaterer at Hurdalsplattformen dekker det meste som NJF er opptatt av – fra konsekvensutredning av Nord-Norge-banen til utenlandsforbindelser. At det også er flere punkt som tar for seg dagens organisering og at regjeringen sier nei til videre oppsplitting og privatisering, mener hun lover godt.
I plattformen står det blant annet: «Gjennomgå selskapsstrukturen i jernbanesektoren med en målsetting om færre selskap, for å sikre en enklere hverdag for de reisende, og slik at jernbanen kan øke sin konkurransekraft opp mot andre transportformer.»
– Den gir et tydelige signal, og vi leser at det åpnes for både forhandlinger og diskusjoner om hvordan det som i dag er Spordrift skal se ut i framtida. Og så er vi som forbund veldig glad for at plattformen er veldig tydelig på at konkurranseutsettingen skal stoppes, understreker Sæthre.
Lytt til NJF
Ifølge statsbudsjettet til den avtroppende regjeringen er etterslepet nå på drøyt 23 milliarder – og det er planlagt at det vil øke i enda noen år. Sæthre oppfordrer den nye samferdselsministeren, Jon-Ivar Nygård fra Arbeiderpartiet, om å ta kontakt med NJF for å få gode råd.
– Vårt forslag, som ble vedtatt på landsmøtet, er en god løsning. Lag en prioriteringsplan – og begynn i den enden hvor effekten blir størst og hvor behovet er mest prekært, sier Sæthre.
Hun håper den kommende regjeringen ikke går i samme fellen som tidligere regjeringer: fordele penger detaljert litt her og der. Forbundslederen understreker at hvis målet er at jernbanen skal være en av løsningen på mindre utslipp av klimagasser, må vedlikeholdet prioriteres på strekninger med stort potensial.
– Det må bygges helhetlig, ikke stykkevis og delt, og kapasiteten må økes og kjøretiden reduseres. Og ikke minst må det legges penger på bordet.
Lengre tog – mer gods
Sæthre trekker fram godstransporten på blant annet Nordlandsbanen, Dovre- og Sørlandsbanen som strekninger hvor det etterspørres større kapasitet og bedre effektivitet. Da trengs det vedlikehold og krysningsspor
– Vi trenger flere og lengre krysningsspor, slik at lange tog kan møtes og kjøre forbi hverandre. Da kan vi fjerne en god del av godset som i dag kjøres på veiene, sier Sæthre.
Punktlige tog
Men økt vedlikehold på strekningene hvor det fraktes gods, vil nødvendigvis gå ut over andre deler av jernbanen. Sæthre er likevel ikke bekymret for at persontransporten i byområdene vil lide for en slik prioritering.
– Pendlerne på den befolkningstette Østfoldbanen vil merke stor forskjell når Follobanen åpner. Mer vedlikehold betyr flere og punktlige tog for både gods- og persontrafikken på hele jernbanenettet, sier Sæthre.
Mest lest
Leder i Fellesforbundet, Jørn Eggum, har tidligere argumentert for at uføre skal ha rettigheter i en AFP-ordning. Det har vedtaket på Fellesforbundets landsmøte satt en stopper for.
Håvard Sæbø
Det blir ingen AFP-pensjon for uføre, slår Eggum fast
Tore Kristiansen / VG
Fersk måling: Nedtur for Høyre og Erna Solberg
Målet med møtet på Stortinget er å høre hva Teslas norske ledelse mener om et organisert arbeidsliv.
Nam Y. Huh / AP / NTB
Tesla Norge innkalles til hastemøte på Stortinget
Fra lønnsoppgjøret 2023. (Arkivbilde)
Tormod Ytrehus
De avgjorde din nye lønn. Se hva toppene i arbeidslivet tjener
I august 2017 fjernet Forsvaret et tillegg som ansatte med undervisningsplikt hadde, kalt «skoletillegget». 10. mars 2023 vant offiserene over Forsvaret i lagmannsretten, noe som resulterte i utbetalinger på 100 millioner kroner.
Sebastian Christiansen / Forsvaret
Over 400 i Forsvaret får nå etterbetalt store summer
På kaotiske dager med snø er det viktig å si ifra til arbeidsgiver hvis du ikke rekker fram i tide.
Ole Palmstrøm
Forsinka på jobb fordi det er snø? Dette er reglene
Jonas Gahr Støre og resten av Ap-ledelsen vil lytte til folket når de nå skal utvikle ny politikk.
Jan-Erik Østlie
Ap ber om hjelp. Nå kan du si din mening
Ole Palmstrøm
FHI-ansatte beholder jobben. – Nå kan jeg ta jul med senkede skuldre
Nav skal fra 1. juli 2024 hjelpe mottakere av sosialhjelp med telefonregninga eller bussbillett hjem til familien.
Colourbox
Folk på sosialhjelp får mer. Se hva det betyr her
Yara-direktør og president i NHO, Svein Tore Holsether, er suveren vinner på inntektstoppen blant arbeidsgivere og fagforeningsledere.
REUTERS/Victora Klesty
Sjekk inntekten til over 130 topper i arbeidslivet
Erlend Angelo
Catos epost diskutert i Høyesterett: – Helt uvirkelig at det havnet her
NY RAPPORT: Fagbladet har fått innsyn i en spørreundersøkelse som 221 av landets 260 Nav-kontorer har svart på.
Ørn E. Borgen / NTB
Regjeringen lovet et «rausere» Nav. Her er fasiten
Plutselig dukker ikke lønna opp som avtalt. Da er det greit å vite hvilke steg man må ta.
Colourbox
Seks råd til folk som ikke har fått lønna de har krav på
BESKYTTELSE: Ettersom Xofigo er en radioaktiv medisin, må den pakkes godt inn og fraktes trygt.
Espen Solli
Medisinen de lager her, skal redde pasienter over hele verden
TRIVES: Kommunen har kjøpt opp én bolig i hver blokk i dette området. – Det er dritlurt, for da blir det ikke så mye spetakkel, sier Berit.
Berit Baumberger
Skitbyen-Berit med ti råd til Nav
FÅR DET VERRE: Arbeidsledige som blir sanksjonert får enda strammere økonomi, mener Nav-forskerne.
Illustrasjonsfoto: Colourbox
Strengere regler for arbeidsledige virket ikke etter hensikten
Brannpersonellet på Avinors flyplasser må vente på kommunalt brannvesen.
Anne Marthe Vestre Berge
Brannfolk får ikke redde passasjerer fra røykfylte fly: – Jeg frykter at liv skal gå tapt
Barnetrygden øker med 2400 kroner i året for barn over seks år.
Martin Guttormsen Slørdal
Enige om statsbudsjettet: Øker barnetrygden og minstesatsen for uføre
– Dette med rus og alkohol er fortsatt tabulagt og oppleves av mange som noe privat, sier rådgiver i Akan kompetansesenter.
Sissel M. Rasmussen
Drikker du for mye med kollegaene dine?
Arild Martinsen (55) er bekymret for pensjonen: – Ingen kunne forestilt seg at endringene skulle skje så fort.
Ylva Lie Bjerke