JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Regjeringens jernbaneplan: Musikk i ørene på jernbaneforbundets leder

Jernbanen er viet god plass i den nye regjeringens politiske plattform – Hurdalsplattformen. Jane B. Sæthre tror regjeringen har lyttet til Norsk Jernbaneforbund.
GRUNN TIL Å SMILE: Forbundsleder Jane B. Sæthre er fornøyd med planen den nye regjeringen har for jernbanen.

GRUNN TIL Å SMILE: Forbundsleder Jane B. Sæthre er fornøyd med planen den nye regjeringen har for jernbanen.

Ole Palmstrøm

morten@lomedia.no

I det 14 punkter lange kapittelet som tar for seg hva regjeringen vil gjøre, står det blant annet:

• Bedre dagens miljøstøtteordning for godstransport på jernbane.

• Gjennomgå dagens organisering av jernbanesektoren for å få en enklere organisering og tydeligere ansvarsfordeling mellom departement, direktorat og Bane NOR.

• Stoppe videre konkurranseutsetting av persontrafikken på jernbanen.

• Stoppe den planlagte konkurranseutsettingen av oppgaver innen drift, vedlikehold og beredskap knyttet til jernbanens infrastruktur.

• Utarbeide en plan for å redusere vedlikeholdsetterslepet på jernbanen og ferdigstille allerede vedtatte jernbaneutbygginger.

Er lyttet til

Det er musikk i ørene på Jane B. Sæthre som for noen dager siden ble gjenvalgt som forbundsleder i Norsk Jernbaneforbund (NJF).

– Med forbehold om at dette er overskrifter, ser formuleringene som de fremstår i plattformen veldig bra ut. Det virker som om vi er lyttet til – for vi kjenner igjen noen av våre formuleringer. Det er en god ting, smiler Sæthre.

– Et tydelig signal

Hun konstaterer at Hurdalsplattformen dekker det meste som NJF er opptatt av – fra konsekvensutredning av Nord-Norge-banen til utenlandsforbindelser. At det også er flere punkt som tar for seg dagens organisering og at regjeringen sier nei til videre oppsplitting og privatisering, mener hun lover godt.

I plattformen står det blant annet: «Gjennomgå selskapsstrukturen i jernbanesektoren med en målsetting om færre selskap, for å sikre en enklere hverdag for de reisende, og slik at jernbanen kan øke sin konkurransekraft opp mot andre transportformer.»

– Den gir et tydelige signal, og vi leser at det åpnes for både forhandlinger og diskusjoner om hvordan det som i dag er Spordrift skal se ut i framtida. Og så er vi som forbund veldig glad for at plattformen er veldig tydelig på at konkurranseutsettingen skal stoppes, understreker Sæthre.

Lytt til NJF

Ifølge statsbudsjettet til den avtroppende regjeringen er etterslepet nå på drøyt 23 milliarder – og det er planlagt at det vil øke i enda noen år. Sæthre oppfordrer den nye samferdselsministeren, Jon-Ivar Nygård fra Arbeiderpartiet, om å ta kontakt med NJF for å få gode råd.

– Vårt forslag, som ble vedtatt på landsmøtet, er en god løsning. Lag en prioriteringsplan – og begynn i den enden hvor effekten blir størst og hvor behovet er mest prekært, sier Sæthre.

Hun håper den kommende regjeringen ikke går i samme fellen som tidligere regjeringer: fordele penger detaljert litt her og der. Forbundslederen understreker at hvis målet er at jernbanen skal være en av løsningen på mindre utslipp av klimagasser, må vedlikeholdet prioriteres på strekninger med stort potensial.

– Det må bygges helhetlig, ikke stykkevis og delt, og kapasiteten må økes og kjøretiden reduseres. Og ikke minst må det legges penger på bordet.

Lengre tog – mer gods

Sæthre trekker fram godstransporten på blant annet Nordlandsbanen, Dovre- og Sørlandsbanen som strekninger hvor det etterspørres større kapasitet og bedre effektivitet. Da trengs det vedlikehold og krysningsspor

– Vi trenger flere og lengre krysningsspor, slik at lange tog kan møtes og kjøre forbi hverandre. Da kan vi fjerne en god del av godset som i dag kjøres på veiene, sier Sæthre.

Punktlige tog

Men økt vedlikehold på strekningene hvor det fraktes gods, vil nødvendigvis gå ut over andre deler av jernbanen. Sæthre er likevel ikke bekymret for at persontransporten i byområdene vil lide for en slik prioritering.

– Pendlerne på den befolkningstette Østfoldbanen vil merke stor forskjell når Follobanen åpner. Mer vedlikehold betyr flere og punktlige tog for både gods- og persontrafikken på hele jernbanenettet, sier Sæthre.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse