JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Rødgrønt flertall vil stoppe togkonkurransen

Dersom de rødgrønne partiene vinner stortingsvalget høsten 2021, kan anbudskonkurransene på togstrekningene i Norge bli stanset.

Eivind Olai Kristiansen

Det bekrefter Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Miljøpartiet De Grønne og Rødt overfor Aftenposten.

I slutten av juni utsatte Jernbanedirektoratet konkurransen om trafikkpakke 4 blant annet på grunn av koronapandemien.

Pakken omfatter lokal- og regiontogtrafikken rundt Oslo og skulle etter planen tildeles høsten 2021.

Øyner håp

Om planen hadde blitt fulgt, ville konkurransen vært vanskelig å stoppe selv om det skulle bli rødgrønt flertall på Stortinget etter valget i september neste år.

Nå utsettes konkurransen, slik at konkurransegrunnlaget skal være klart i første kvartal neste år og kontrakten tildeles tidlig i 2022.

Dermed øyner Ap, Sp og SV en mulighet for å stanse og reversere all konkurranse på jernbanen som de måtte få mulighet til.

– Jeg sier det samme nå som jeg har sagt før: Det som kan stoppes, skal stoppes, sier Aps Sverre Myrli til avisen.

Også MDG og Rødt bekrefter at de er imot konkurranse på jernbanen.

– Vi er kritiske til konkurranseutsettingen av norsk jernbane og generelt imot ytterligere oppstykking, sier Une Bastholm i MDG.

Forsvarer konkurranseutsettingen

Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) mener opposisjonen på venstresiden har en tilnærming til saken som virker lite gjennomtenkt. Han sier en stans i anbudene vil koste samfunnet dyrt.

– Jeg kan ikke utelukke at det vil være mulig å stoppe konkurranseutsettingen av trafikkpakke 4. Men det vil være svært uklokt å gjøre det, sier Hareide i en skriftlig kommentar til NTB.

Hareide viser til erfaringene fra trafikkpakke 1, 2 og 3, som han mener har vært svært gode.

– Bare disse pakkene har spart samfunnet vårt for opp mot 12 milliarder kroner, sier samferdselsministeren.

– Dette er en reverseringspolitikk som er svært kostbar for samfunnet, advarer han.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse