JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Statsbudsjettet 2026

Så mye skal brukes på jernbanen

Det er ikke nok til å unngå at jernbanen blir enda mer slitt, ifølge Bane Nor.
Regjeringen vil bruke én milliard mer til neste år på drift og vedlikehold av jernbanen.  (Arkivfoto)

Regjeringen vil bruke én milliard mer til neste år på drift og vedlikehold av jernbanen.  (Arkivfoto)

Morten Hansen

Saken oppsummert

morten@lomedia.no

Det meste av forslagene til neste års jernbanebudsjett har vært klart lenge.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård har brukt høsten til å fortelle om både budsjettøkninger og nye tog.

Men nå er de harde tallene klare:

Regjeringen foreslår å bruke til sammen 35,7 milliarder kroner på jernbanen i 2026. 

Mer vedlikehold

Regjeringa foreslår 7,5 milliarder kroner til drift og vedlikehold og 7,9 milliarder kroner til fornying og mindre investeringer på jernbanen.

I alt er dette en økning på 1 milliard kroner, eller 7 prosent, fra saldert budsjett 2025.

Den foreslåtte opptrappingen for neste år er i tråd med prioriteringene i Nasjonal transportplan (NTP) om å ta bedre vare på dagens jernbane.

Bevilgningene til drift, vedlikehold og fornying av jernbanen ble økt med 3,2 milliarder kroner fra 2024 til 2025.

Etterslepet øker

Bane Nor skriver i en e-post til NJF-magasinet at ut fra forslaget ser det ut til at etterslepet på vedlikehold vil øke.

«Men eventuelt hvor mye, må vi komme tilbake til», skriver de.

Bane Nor får ikke tildelt midler direkte fra statsbudsjettet, men gjennom avtaler med Jernbanedirektoratet. Disse avtalene bygger på rammene som Samferdselsdepartementet får i budsjettet.

«Det endelige statsbudsjettet vedtas i desember, så vi avventer det endelige resultatet og rammene fra Jernbanedirektoratet», skriver Bane Nor.

Vil kjøpe flere tog

Regjeringen foreslår å kjøpe 13 nye togsett. Disse togene kommer i tillegg til de 72 som allerede er i bestilling.

Norske tog som eier togsettene som brukes i persontrafikken på jernbanen har bestilt 36 lokaltog og 19 regiontog fra den franske togprodusenten Alstom, og 17 langdistansetog fra sveitsiske Stadler.

De 13 togsettene ønsker regjeringen å bruke regiontognettet.

Kostnaden ved det nye togkjøpet er beregnet å bli drøyt 2,4 milliarder kroner. 

Flere tilgjengelige tog

– Med de 13 nye togene som vi nå foreslår å kjøpe, blir vi enda bedre rustet mot forsinkinger og innstillinger. Regjeringen ønsker flere tog tilgjengelig for trafikk, slik at risikoen for å måtte kjøre med ett togsett når det er planlagt for to blir mindre, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i en pressemelding. 

De første lokaltogene skal etter planen inn i trafikk gradvis fra juni 2026, de første regiontogene fra 2027 og de første langdistansetogene fra 2028.

De 13 regiontogene som regjeringa nå foreslår å kjøpe inn, kommer fra Alstom og skal etter planen inn i trafikk fra 2028. 

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss