JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

EUs jernbanepakke IV:

Saken om jernbanepakke IV må utsettes, mener Nævra (SV): – Dette er et vedtak av vanvittig inngripende karakter

Arne Nævra (SV) mener vi blir mer og mer bundet til EU-systemet for hvert direktiv vi vedtar. – Hvis vi skal overføre så store deler av myndighetene til EU-organer, må velgerne få si sin mening først.
– Vi blir mer og mer bundet i EUs regelverk, advarer Arne Nævra,  transportpolitisk talsmann for SV.

– Vi blir mer og mer bundet i EUs regelverk, advarer Arne Nævra, transportpolitisk talsmann for SV.

Helge Rønning Birkelund

morten.hansen@lomedia.no

SVs transportpolitiske talsperson mener hele saken om EUs jernbanepakke fire må utsettes til etter valget neste år.

– En slik sak kan ikke presses gjennom med knappest mulig flertall i Stortinget, sier Nævra.

EU behandler fortsatt

Han påpeker at Regjeringen vil at Norge skal vedta EUs jernbanelover før de er ferdig behandlet av EU. I Stortingsproposisjonen står det:

p

«EØS-komiteens beslutninger er foreløpig ikke fattet. Utkast til EØS-komitébeslutninger er til behandling i EUs organer. … Departementet legger derfor opp til å innhente Stortingets samtykke før beslutningene er fattet i EØS-komiteen. Det er ikke ventet vesentlige endringer i de endelige beslutningene i EØS-komiteen. Dersom de endelige beslutningene skulle avvike vesentlig fra utkastene som er lagt fram i denne proposisjonen, vil saken igjen bli lagt fram for Stortinget.»

Vanvittig inngripen

Nævra konstaterer at Regjeringen vil be Stortinget gi fra seg kontrollen over norsk jernbane for all framtid.

Han understreker at jernbanepakken forutsetter at både privatisering og utsettelse av anbudsrunder blir obligatorisk, og umulig å gå tilbake på samme hva slags stortingsflertall vi har.

– Dette er et vedtak av vanvittig inngripende karakter med tanke på norsk infrastruktur. Vi kan ikke vedta så omfattende saker midt i en korona-krise, sier Nævra.

Derfor vil SV, og trolig hele opposisjonen, be presidentskapet i Stortinget om utsettelse av behandlingen i Transportkomiteen til etter EU er ferdig med sin behandling.

Mindre og mindre handlingsrom

Han sier stadig flere ser hvilke innvirkning EU-direktivene får for mange yrkesgrupper, og trekker fram kabotasjekjøring i turbussbransjen som et eksempel. Og tror mange vil begynne å stille spørsmål rundt EØS-avtalen.

p

– Vi får til svar at vi ikke kan utfordre regelverket. Det viser at vi blir mer og mer bundet fast i EUs regelverk, konstaterer Nævra.

Han påpeker at SV er mot EØS-avtalen nettopp på grunn av disse bindingene.

– Men vi har subsidiært ment at vi må teste ut handlingsrommet i avtalen. Nå ser alle at dette påståtte handlingsrommet blir mindre og mindre, sier Nævra.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse