JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Store utfordringer med ny regjering

Konkurranseutsetting av persontrafikk med tog, verkstedene og godsterminalene er noe av det som kan komme med den nye regjeringen.
KONKURRANSE: Gjøvikbanen er hittil den eneste strekningen der persontrafikken har vært gjennom en anbudsrunde. Nå kan flere stå for tur.

KONKURRANSE: Gjøvikbanen er hittil den eneste strekningen der persontrafikken har vært gjennom en anbudsrunde. Nå kan flere stå for tur.

Øystein Bråthen

oystein.braathen@lomedia.no

Endringer kan også komme for Jernbaneverket, som kan bli statsforetak eller statlig aksjeselskap.

– Jeg finner ingenting om vedlikehold av dagens infrastruktur i samarbeidsavtalen mellom de fire partiene. Det kan ende med at jernbanen kommer dårligere ut, mens mer går til vei i årene framover, sa forbundsleder Kjell Atle Brunborg da han innledet om den politiske situasjonen på NJFs lederkonferanse.

Over 100 tillitsvalgte fra NJFs foreninger og representanter fra ungdomsutvalget deltok på den tre dager lange samlingen.

Nettbuss

Partiene har varslet at de ønsker konkurranseutsetting av persontrafikken med tog. Det kan få konsekvenser for verkstedene. Gods sliter tungt i konkurransen med lastebilene.

– Vi mener Jernbaneverket bør stå for en konkurransenøytral drift av alle terminalene, men regjeringspartiene er ikke kjent for å ville drifte noe i statlig regi, sa Brunborg.

Høyre har også sagt at de ønsker å selge deler eller hele Nettbuss, mens Venstre og Frp foreløpig ikke har tatt standpunkt. KrF vil beholde busselskapet innenfor NSB-konsernet.

– Hva skjer i så fall med Flytoget og Baneservice, spør Brunborg.

Private

NJF har én overenskomst i NHO med LKAB, som driver malmtrafikk på Ofotbanen, og jobber for å få avtale med det private godsselskapet Cargolink.

De har også overenskomst med Stadler, firmaet som leverer NSBs nye Flirt-sett. Sveitsiske Stadler er ikke tilknyttet noen arbeidsgiverorganisasjon i Norge.

Konsekvensene av konkurranseutsetting kan bli merkbare. Det kan bli nye tariffavtaler, endret pensjon, andre arbeidstidsordninger, virksomhetsoverdragelser og slutt på medlemskap i Statens pensjonskasse, der det blant annet er mulig å få rimelig boliglån.

– Vi må ta en grundig debatt om jernbanens framtid. Hvordan forholder vi oss til full konkurranseutsetting av persontrafikken? NSB kan ikke sitte med verkstedene og eierskap til stasjonene hvis andre overtar kjøringen, sa Kjell Atle Brunborg.

Usikkerhet

I gruppearbeidet om NJFs utfordringer framover nevnte mange at de borgerlige har konkurranseutsetting på programmet. Innen persontrafikk med tog kan det bety flere selskaper og forskjellige arbeidsgivere. Konduktørene trakk fram bussbransjeavtalen som eksempel på hva som kan bli nødvendig å forhandle fram.

– For oss er det viktig å jobbe for å beholde pensjonsordningen og ha gode lønns- og arbeidsforhold, oppsummerte gruppen.

Andre la vekt på å organisere bredere, også innen privat sektor, for å unngå at selskaper benytter seg av såkalt tariffhopping, at de bytter arbeidsgiverorganisasjon for å få overenskomster der vilkårene er dårligere enn det som ligger i avtalen mellom Spekter og NJF.

Verkstedgruppen ser arbeidsmiljøloven som viktig framover. Privatisering vil gi press på Statens pensjonskasse, og mange risikerer å få andre ordninger.

– Spesielt for unge er muligheten til å få boliglån i SPK viktig, poengterte de.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse