Jernbane
Tester lokomotiv før avgang – Bane Nor krever erstatning
Bane Nor mener CargoNet skader infrastrukturen i Trondheim. En naturlig del av togdriften, svarer godsselskapet.
En av testene CargoNet utfører på lokomotivene før avgang gir skader på jernbanen. Nå vil Bane Nor ha erstatning.
Øyvind Dølplads
Saken oppsummert
morten@lomedia.no
Bane Nor krever erstatning etter at godsselskapet CargoNet har påført ødeleggelser på infrastrukturen ved togoppstillingsområdet i Trondheim.
Skadene har kommet som følge av testing av sandstrøingsanlegget på lokomotivene.
«Bane Nor har gjentatte ganger gitt dere tilbakemelding om at dere ikke kan gjennomføre denne testingen …», skriver selskapet i et brev til CargoNet.
Avgjørende for sikkerheten
Testingen innebærer at sand fra en beholder i lokomotivet strøs på skinnene foran drivhjulene for å forbedre grepet.
Dette brukes under glatte forhold som vått eller isete vær, samt ved bratte stigninger og ved bremsing.
Brevvekslingen om denne testingen har pågått mellom selskapene en stund.
CargoNet mener testing av sandingsanlegg er en nødvendig del av den daglige driften for å sikre sikkerheten før avgang.
«Dette er en standard prosedyre som er avgjørende for å opprettholde sikkerheten til våre tog og infrastruktur.», skriver CargoNet i sitt svar.
Betaler for bruk
Godsselskapet mener at Bane Nor har et ansvar for å blant annet tilrettelegge for testing av sandingsanlegg, som er en integrert del av driften.
«CargoNet betaler infrastrukturavgifter som vi mener skal dekke kostnader knyttet til bruk av infrastrukturen, inkludert testing av sandingsanlegg. Vi har tidligere kommunisert at vi anser disse avgiftene som dekkende for sandutslipp ved togfremføring og testing», skriver de i svaret.
Dekker ikke skader
Dette gir Bane Nor klart uttrykk for at de er uenige i.
De presiserer at testing av sandingsanlegg ikke ansees som riktig bruk av hensettingsspor.
«Videre vil man påpeke at selv om man betaler en infrastrukturavgift, er dette en avgift som dekker kostnad knyttet til drift, vedlikehold og utvikling av jernbanenettet. Den dekker ikke spesifikke skader forårsaket av feilaktig bruk eller aktiviteter som fører til ødeleggelser.»

Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Nå: 0 stillingsannonser